Amikor az időjárás is főszereplő

Jóformán a nyárutó végső perceit kihasználva, szeptember 27-28-án forgott le Szirmai Márton legújabb alkotása a Summertime. A rendezőtől az idei Szemlén az Esélyegyenlőségi díjat nyert A süllyedő falut láthattunk, tavaly pedig a több nemzetközi fesztiválon – Cleveland, Leuven (Belgium) - is vetített Szalontüdőt. Egyébként ez utóbbi „retrós” hangulatát Szirmai Márton szeretné megidézni a Summertime-ban is.

A 7-8 perc hosszúságúra tervezett rövid film egy kisfiú szemszögéből mutat be egy nyári strandot, amelyen váratlan esemény történik. A rendező elképzelése az volt, hogy mozgóképre adaptálja, miként gyűri maga alá a gyermeki fantázia a felnőttek nemtörődöm világát. (A 4-5 év körüli kisfiút a nemrég elhunyt Halász Péter fia, Halász Gábor alakítja – őt néhány hónap keresés után találta meg Szirmai Márton.)

Szirmai Márton rendező és Pálos György operatőr

A film egyik legfontosabb dramaturgiai eleme az időjárás, és mellette két emblematikus meteorológust is sikerült bevonni a filmbe, H. Bóna Mártát és a Vissy Károlyt. Rajtuk kívül  a Szalontüdő és Gigor Attila hamarosan mozikba kerülő A nyomozó című alkotásának főszereplője, Anger Zsolt is feltűnik a Summertime-ban.

Az időjárás nemcsak a filmben, hanem a film elkészítésében is fontos szerepet játszott, és végül az alkotók mellé állt. Igaz, szombaton még csak 15 fokot mértek Velencén, vagyis akkor még sehol nem volt az áhított nyáridő, de a stáb, bízva az égiekben és az előrejelzésekben - forgatókönyvi és gyártásszervezési módosításokkal -, vasárnapra szervezte át a napsütéses jelenetek forgatását,  amikor valóban kiderült az ég, így az eredeti koncepciót nem kellett megváltoztatni. Vasárnap A Summertime forgatása során a vihar érzékeltetéséhez még szélgép is munkába állt.

„Kipróbáltuk a jövőt!”

Ami a további technikai eszközöket illeti, Pálos György operatőr a Red Camera Systemmel (RCS) ismerkedhetett meg, amely rögtön winchesterre rögzít. Az eszközt korábban N. Forgács Péter is használta a Pillangók munkálatai során. Amellett, hogy az RCS  megkönnyíti az utómunkálatokat, Szirmai Márton azért is szerette volna alkalmazni a digitális eszközt, mert így „kipróbálhattuk a jövőt.” A rendező ugyan szívesen forgat  filmre, de abba már nem biztos, hogy néhány év múlva még mindig lesz lehetősége celluloidra dolgozni.

A világ (strand) egy kisfiú és az operatőr szemszögéből

A filmnek egyelőre nincs végleges költségvetése, az előkészítést és a forgatást önerőből finanszírozták, mert még annak összeszedése előtt, az időjárás miatt, el kellett kezdeni a munkát.  Hogy az utómunkálatoknak is nekivághassanak, Szirmai és a KVB a legutóbbi filmjük után járó normatív támogatást is felhasználják a Summertime-ban.

A rendező jelenleg több televíziós munkán, valamint egy korábbi animációs tervének megvalósításán is dolgozik. Szirmai szerint a hamarosan kezdődő utómunkálatok előreláthatóan decemberre fejeződhetnek be, így Summertime akár ott is lehet a következő, jubileumi Szemlén.

(* Fotót: Békési Gábor)