Csepelen vagyunk, most éppen itt, egy elhagyatott, romos-gazos területen forog Till Attila Tiszta szívvel című új nagyjátékfilmje. A szinopszis szerint a film alapkérdése, hogy vajon mi a nagyobb bűn, elhagyni egy fogyatékossággal született gyereket, vagy bérgyilkosként mocskos gengsztereket kivégezni: „A film középpontjában álló húszéves fiú, a haverja és egy volt tűzoltó mindennél jobban retteg, hogy teljesen feleslegesek a társadalom számára. Mikor kiderül, hogy az alvilág számára is azok, akkor aztán igazán bevadulnak”.
Négyen egy ellen (kép forrása: Laokoon Film Group)
A főszereplő fiút Fenyvesi Zoltán kerekesszékes maratonfutó bajnok játssza, a barátját pedig az SZFE-n dramaturg szakon végző Fekete Ádám. A rendező azt mondja, hogy a film alapötlete, még ha a sztori az évek során valamennyit módosult is, már régóta a fejében van. „Az egésznek a váza, azok az alapelemek, hogy ez egy kerekesszékes film legyen, az, hogy az erőszakot összehozzam ezzel a világgal, ami óhatatlanul ad egy mozis jelleget a dolognak – fegyveres hőssé avatjuk a leggyengébbet –, de közben ez egy realisztikus, a hétköznapok fájdalmával és pillanatnyiságával átitatott film is legyen, mindez már megvolt a fejemben” – teszi hozzá.
„Nincs olyan sok film, amiben fogyatékossággal élők a fő karakterek. Számomra mindig olyan furcsa volt, hogy ezekben a filmekben mégis mindig színészek játsszák ezeket a karaktereket, és arra gondoltam, hogy miért nem bízzuk a kerekesszékes ember szerepét egy kerekesszékesre?” Till Attila sok alapítványt, intézetet felkeresett, mire egy ismerős a figyelmébe ajánlotta Zolit. Nagyon játékos gyerek – mondták róla, aki nagyon aktív, sokat jön-megy a városban, sportol (a forgatás alatt például részt vett egy vasárnapi félmaratonon), és a divattól kezdve a művészetekig sok minden érdekli. „Nagyon tehetséges fiú, örülök, hogy összehozott minket az élet” – mondta róla a rendező.
Fenyvesi Zoltán és Thuróczy Szabolcs (kép forrása: Laokoon Film Group)
Az alkotók számára fontos szempont volt, hogy „ha kerekesszékesek vannak a filmben, akkor igenis jöjjön át a nézőnek, hogy ez az egész nem megrendezett”; ne maradjunk kívül, menjünk belülre, legyünk annyira belül a témában, amennyire csak lehet.
Zoli azt mondja, hogy van, amit egy színész nehezebben tud eljátszani, és lényegében ezt mondja Tilla is. Bizonyos helyzetekben például egy színésznek akaratlanul is megmozdul a lába, és a fiziológiai jellemzőket sem lehet másként megjeleníteni. „Lehetne trükkel utólag, de akkor nekem már sok lenne a mímelés. Jobban szeretem, ha jobban lehet a valóságból dolgozni, szerintem egyszerűbb is. Mindenki attól félt, hogy majd bonyolultabb lesz velük dolgozni, és nem tudják majd eljátszani, de nem így lett. Hosszú próbafolyamat volt, sokat foglalkoztam velük. De számtalan filmben szerepeltek már amatőrök; embereket, akikben van érdeklődés és tehetség, nagyon jó hatásfokkal lehet felhozni egy erős színészi szintre” – teszi hozzá a rendező.
Fenyvesi Zoli arról mesél, hogy az ő karaktere a filmben olyan, mintha magát kellene eljátszania („túlságosan nem különbözünk”). A sztori szerint a mozgássérültek intézetében él a barátjával (őt játssza Fekete Ádám), majd „találkoznak Thuróczy Szabolccsal, aki kimozdítja őket a komfortzónájukból, és belevetik magukat az igazi életbe”. Akciójelenetben neki is lesz része, de hogy fog-e lőni, azt nem árulta el. Fekete Ádám a filmről szólva a baráti szálat emelte ki, „tulajdonképpen végigkísérem Zolika útját”, meséli.
Ádám, Zoli és a rendező (kép forrása: Laokoon Film Group)
Ádám jövőre végez az SZFE-n dramaturg szakon; tagja a TÁP Színháznak, a rendező figyelmébe Vajdai Vilmos ajánlotta. „Túlvagyunk már pár forgatási napon, nekem ez, azt hiszem, a tizedik körül van. Nagyon izgi, teljesen új világ nekem. Színházban az ember bejön a színpadra, érzi a közönséget, azt a hatást, amit kelt, és tud korrigálni. Itt sokszor nagyon rá kell hagyatkozni a rendezőre, az operatőrre. Nagyon sarkosan fogalmazva: belöknek a képhatáron belül, ott csinálsz valamit, azt felveszik nyolcszor, és ki tudja, hogy a végén majd mi lesz. Ilyen szempontból van egy kis bizonytalanság bennem, hogy a színházhoz képest, mi lesz a vége, de alapvetően nagyon élvezem, hogy a színész ereje tulajdonképpen a természetesség” – teszi hozzá. Tilláról azt mondta, hogy „elég határozott filmnyelvi ízlése van”, és közben pedig nagyon nyitott az ötleteikre, felvetéseikre. Ugyanakkor „nagyon erősen és koncepciózusan figyel arra, hogy rossz értelemben véve ne kezdjünk el színészként viselkedni”.
Az egykori tűzoltót alakító Thuróczy Szabolcsot régebb óta ismeri. Azt mondja, vele abszolút felszabadultan lehet dolgozni és gondolkodni, „de amikor ott vagyunk, az ő figyelme és profizmusa az én figyelmemet is összerántja”. Thuróczy egyébként Till Attila első nagyjátékfilmjében, a Pánikban és a 2011-es Csicska című rövidfilmben is szerepelt, és évek óta figyelemmel kíséri a Tiszta szívvel történetének alakulását és az előkészítés folyamatát is. Nem is nagyon titkolja, hogy élvezi a közös munkát („rendkívül boldog vagyok, hogy ezt csinálhatom, hogy ez így összerakódott, nagyon nagy flash”). Szerepe szerint egy munkavégzés közben balesetet szenvedett tűzoltót alakít, aki deréktól lefelé megbénul, elmarja maga mellől a szerelmét, később pedig bérgyilkosként kezd dolgozni. De Thuróczy Szabolcs szerint ez nem annyira hangsúlyos része a filmnek. Mint mondja, egy szorongó apát, egy esendő férfit alakít: „Ez az ember értelmet akar adni az életének egy ilyen súlyos baleset után; hogy ezt milyen módon teszi, hogy milyen fajta ösztönös döntésekbe kergeti magát, az a filmben mind benne van”.
Pisztoly és kés (kép forrása: Laokoon Film Group)
A filmet már a kezdet kezdetén sokan gengszterfilmként jellemezték, de amikor az alkotókat erről faggatom, szinte mindenki mást mond. Fenyvesi Zoltán szerint nem lehet ilyen címkét ráakasztani a filmre: „mint ahogy azt sem mondhatnánk, hogy vígjáték vagy dráma, szerintem lesz benne mindkettőből”. Fekete Ádám szerint a gengszterfilm nagyon bombasztikus szó, és bár lehet ezt is mondani, „de alapvetően nem gengszterfilm, dacára, hogy (és a fejével a forgatás felé bök) éppen egy klasszikus leszámolás-jelenet folyik a háttérben”. „Nekem ez sokkal inkább egy családi dráma, és valamennyire a mozgássérültek és a fogyatékkal élők perifériára szorultságának érzéséről is szól. De benne van az is, hogy fiatalok vagyunk, éppen felnövőfélben. Ennek a bizonytalansága, meg a mozgássérült létnek a bizonytalansága, ezek együtt mind benne vannak a filmben” – teszi hozzá.
Most épp Csepelen forog a film (kép forrása: Laokoon Film Group)
Till Attila szerint ők is és a Filmalap is óhatatlanul keresik a műfaji megfeleléseket, ennek pedig szimplán kommunikációs okai vannak. „Ma már nagyon sokszor a filmek kevert műfajúak. Azért, mert előkerül benne egy fegyver, vagy van benne akció, vagy vannak benne alvilági emberek, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ez gengszterfilm. Én sem zárkózom el ez elől, hiszen itt van a Thuróczy Szabolcs alakította bukott tűzoltó karaktere, aki az alvilágnak dolgozik mint bérgyilkos. A gyerekek a segítői, akik mellé csapódnak, számukra ő a legfontosabb hős, a legnagyobb vagány. A másik főszereplő sokkal inkább egy lélektani-családi dráma központi alakja, de ő maga nem gengszterkedik. Ezek tehát nehézkes műfaji meghatározások, de mind igazak. Lehet így is, úgy is mondani. Ha azt mondjuk, ez egy kerekesszékes gengszterfilm, az is jó, ha azt mondjuk, hogy ez egy kerekesszékes gengszterfilm, ami egy családi drámán alapul, az is jó. Ha azt mondjuk, hogy ez egy apa-fiú történet, amiben az apák és fiúk közötti alapfeszültségek, az önmagukkal küzdő karakterek belső drámáinak összeütközése lesz látható, tehát valamiféle művészfilm, amiben történetesen sok az erőszak és az akció, az is igaz. Olyan sok érzelem lesz ebben a filmben, szerintem annyira egyszerű lesz a karakterekkel együttérezni, és közben annyira zsigerileg szórakoztató is lesz, hogy ez a műfaji kérdés a bemutató után könnyen ki fog tisztulni” – hangsúlyozta a rendező.
(kép forrása: Laokoon Film Group)
A Tiszta szívvel főbb szerepeit Thuróczy Szabolcs, Balsai Móni, Fenyvesi Zoltán és Fekete Ádám alakítja. A film összköltségvetése 425 millió forint, melyből a Magyar Nemzeti Filmalap 285 millió forintos támogatást nyújtott a Laokoon Filmgroup gyártásában készülő filmnek. A forgatókönyvét Till Attila írta, a forgatókönyv fejlesztését és a gyártás-előkészítést a Filmalap korábban már 14 millió forinttal támogatta. A producer Stalter Judit, Rajna Gábor és Sipos Gábor, operatőre Juhász Imre, látványtervezője Ágh Márton. A film a tervek szerint 2015 tavaszán vagy őszén kerül a mozikba az A-Company Hungary forgalmazásában.