Nemcsak fesztiválközönségnek készül
Az MMK-tól nyert 10 millió forintból az Inforg Stúdió gyártásában készül Az alma, amelynek producere Muhi András. „A hétnapos forgatás során az egyik nap kicsúsztunk az időből, és az elmaradt snitteket vettük fel a pótforgatáson. Az így kiegészült jelenetekkel majd’ félórásra duzzadt film vágása Politzer Péterrel hamarosan kezdődik.” Az alma szuper 16-os nyersanyagra készül, végső formája videókópia lesz, de az alkotók igyekeznek pályázni, hogy 35-ösre is felnagyíthassák. Így van esély arra, hogy a filmet ne csak fesztiválközönség lássa, hanem kivételesen szerencsés esetben akár a hazai mozibajárók is. Nagyfilmek előtt kísérőként leginkább a kettő, maximum tízperces rövidfilmeknek - mint a Páternoszternek vagy a Before Dawnnak - van esélye arra, hogy levetítsék. A mozik nagyon ritka esetben vállalják egy kisjátékfilm önálló bemutatását. Például pár éve az Legkisebb film a legnagyobb magyarról című közel félórás alkotást vetítették a Toldi moziban. Egyelőre még nincs forgalmazója az Almának.
Nem Pepe, János |
Schwechtje Mihály filmjében Fátyol Hermina, Szabó Domokos, Dömötör András, Koltai János, Farkas László mellett látható Pogány Judit és Scherer Péter is. Utóbbi a film főszereplője, aki egy gondos almatermesztőt, Jánost alakítja. Az egyedül élő tanyasi figura háza mellett áll egy akácfa is, amelyen almát találnak, ennek a csodának jár utána János, és végig az a kérdés, vajon el tudja-e viselni a csoda súlyát. Ennyiből már sejthető, hogy nem teljesen realista, hanem a valóságtól elemelkedett kisfilmről van szó, amely tragédia és komédia között igyekszik egyensúlyozni. „A színészek is pengeélen táncolnak, például arra kellett figyelni, hogy Pogány Judit jelenete ne kabarétéfának tűnjön.”
A Scherer Péter megformálta almatermesztő nem a Jancsó Miklós műveiben látott Pepét idézi. „János teljesen más karakter, akire leginkább épül a film, de az összes többi figura nagyon fontos a szerepet játszik. Az Alma sokkal inkább történetcentrikus, mint az Egy szép nap, ugyanakkor nagyon fontos a hangulatok és a központi figura érzéseinek bemutatása is. Scherer Péterrel könnyen tudtunk együtt dolgozni, a figuráról együtt gondolkodva, beszélgetve alakítottunk ki annak határait.”
Fátyol Hermina és Koltai János
Digitális technika a felnőtt meséért
A történet a valóságtól kissé elemelkedett, de attól nem távolodott el teljesen. János valóságos környezetben mozog, ahol más hétköznapi emberekkel is találkozik, többek közt az akácfán beérő almát megtaláló nagykereskedővel, akit Farkas László alakít, vagy a papként feltűnő Szabó Domokossal, és fontos szerep jut Koltai Jánosnak is.
A realizmus és fantázia között lebegő történet esetében Schwechtje Mihály most először az animációs technikának is szerepet szánt. „Komoly utómunkálatok lesznek, és néhány meseszerű jelenetnél digitális trükköket fogunk alkalmazni úgy, hogy azok illeszkedjenek a film világába.”
A filmet Herbai Máté fényképezi, aki immár másodszor dolgozik együtt Schwechtje Mihállyal, korábban a Büfé két ablakkal című ötpercesben is ő állt a kamera mögött. „Nagyon jól tudunk közösen dolgozni, az együttműködésünket hosszú távra tervezzük. A következő filmemet is ő fényképezi majd, amely épp most van az MMK kisjátékfilm pályázatán, izgatottan várjuk, hogy kapunk-e pénzt rá. A film Téli berek (az olvadás) munkacímen fut, és a Katapult Film illetve az Inforg Stúdió koprodukcióban fog készülni.
Herbai Máté, képfelelős |
Ha beválogatják Schwechtje Mihály alkotását a következő Filmszemlére, akkor az eseményen Az alma végleges formájában kerül közönség elé.
(Fotó: Fazekas Gyöngyi)