Luis Bunuel: Viridiana |
Az európai film kérdésfeltevései mindig az ember végső kérdéseihez kapcsolódtak: a jó, rossz, a szenvedés és a megtisztulás problémai körül forogtak és próbáltak meg válaszokat adni. Kieslowski Tízparancsolatának sikere is azt jelzi, hogy megvan a szomjúság, az igény az értékek ilyen formában való újrafogalmazására. Zanussi nem volt ennyire elnéző az egyházakkal szemben, derűsen rámutatott arra, hogy az egyház hajlamos túl negatívan reagálni a keresztény tematikájú (szemléletű) filmekre, és a cenzúra ködében sokszor elsiklanak az artisztikum és a mondanivaló felett, ahogyan tették ezt Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmjének kapcsán is. Zanussi egyenesen a túlérzékeny (oversensitive) és a vak (blind) jelzőket használta az egyházzal szemben, amiért felemeli a szavát keresztény témájú, de igényesen megformált és tartalmas művekkel szemben, ahelyett hogy a kereskedelmi televíziókból folyó tartalmatlan szemét ellen emelne szót. Nem kanonizálni kell a filmművészetet: az Utolsó megkísértés minden szempontból apokrif, de nem szabad értetlenséggel fogadni. Jelenits is egyet értett, de védelmébe vette az egyházat: a filmművészet egy új problémákat felvető új nyelv és kifejezési forma, az egyház még a tiltakozás és a megértés zavarával szemléli. Érdekes módon Jelenits is Bunuel Viridianájához tért vissza, és kiemelte, ahogyan a frivol vonatkozások segítségével elmélkedik a spanyol rendező a jócselekedet értelméről. A lényeget Jelenits is az evangéliumi igazság receptszerű alkalmazásának elutasításában látja: az ő olvasatában Bunuel a kételkedés és gondolkodás nélküliség helyett a valódi elmélyülést ajánlja a nézőjének - a hittel való játékkal mutatja meg annak fontosságát, hogy merjük elveszíteni és újra megtalálni a hitünket. Jelenits értelmezésében a keresztény művészet feladata ennek a játéknak a kezdeményezése: ez vonatkozik a keresztény filmművészetre is. Zanussi szerint a jócselekedeteket nem lehet mindig jutalmazni a filmekben (így van ez saját filmművészetében is), mert az egyszerűen hazugság lenne. A valóság igazságtalan, és büntetlen marad a gonosz. Az élet mély ismeretéről tanúskodó filmek kerülik a didaktikus, hollywoodi jellegű happy-endet.
Zalán Vince az európai film érzékenysége kapcsán hozta szóba a cenzúra intézményét, ami közelről érintette mindkét nép művészeteit. A rendszerváltás előtti ideológiai cenzúra gazdasági cenzúrává szelídült. A keresztény filmművészet értékeit is fenyegeti ez a gazdasági kényszer, ezért is nagyon fontos a filmművészet védelme, hiszen a filmgyártás nem olcsó mulatság. A keresztény film értelmezési nehézségei a film konkrétságában gyökereznek: ahogyan Fellini fogalmazta meg: „a metafizikához képest mindannyian vidékiek vagyunk”.
Fellini: Országúton |
A keresztény filmművészet kérdései kapcsán jött létre a filmművészet B-betűs triptichonja: Bunuel, Bergman és Bresson. Mindhárom rendező életművében jelentős szerepet kapott a transzcendenssel való kapcsolat, ami azt jelenti, hogy az igazán nagy és jelentős művészek előbb-utóbb szembekerülnek ezekkel az intellektuális problémákkal.
A bemelegedő beszélgetésnek Zanussi induló repülőgépe vetett véget, aki sajnos nem tudott tovább részt venni a kerekasztalban, mert másnap már Szentpéterváron volt jelenése, így „csak” filmjeit hagyta a továbbgondolkodóknak.