2003. 09. 03. Géczi Zoltán
Clint Eastwood első nagy felfedezése nem a film volt, dehogyis akart ő színész lenni: még kölökkorában esett szerelembe a jazzel, zongorázni és énekelni tanult, szigorúan autodidakta módon (nem volt pénz tanárra, nyilatkozta utóbb), lemezeket hallgatott és elhivatottan zaklatta a billentyűket.
|
Jöttek a kisebb-nagyobb szerepek, némi befutás |
Miután szert tett némi tapasztalatra, bejárta az Oakland környékén lévő bárokat, standareket játszott a gyaníthatóan nem túl fényes kricsmikben (felvétel nem maradt fenn ezekből az időkből). Ha kedvenc előadóit kérdezik, mai napig ebből a korból szemezget: Count Basie, Thelonious Monk, Dave Brubeck, Charlie Parker, Duke Ellington és társaik, egytől-egyig klasszikussá nemesedett zenészóriások. Eastwood eleinte profi muzsikusként kívánt boldogulni, karriert mégis színészként épített: jöttek a kisebb-nagyobb szerepek, némi befutás, a
Rawhide című tévésorozat már hét éven keresztül forgott, közben és utána pedig olyan örökbecsű mozikban szerepelt főbenjáró módon, mint a Sergio Leone által rendezett western-trilógia, a
Kelly hősei, vagy a
Dirty Harry-sorozat – sorolni is felesleges, hisz valamennyi filmbarát ismeri ezeket a tételeket.
|
Első munkájának főcímdalát önkezűleg szerezte Play Misty for Me (1971) |
Clint Eastwood a ’70-es évek elején kezdett el komolyan foglalkozni a rendezéssel, az előzmények ismeretében nem meglepő, hogy első munkájának (
Play Misty for Me, 1971) főcímdalát önkezűleg szerezte. Az a tény, hogy Eastwood már fiatal korában magáévá tette a jazz-zenészek habitusát, jelentősen befolyásolta rendezői szokásait: emberünk úgy rendez, miként egy jazz-standardet játszani illik – mondhatni, kedvenc zenészei stílusában dirigál. Hollywood utolsó tisztességben megőszült sztárja gondosan kidolgozza a hangszerelést, szépen felvezeti a harmóniákat, hagyja, hogy finoman kikacsintsanak a karakterek (csapongásról ebben a fázisban szó sem lehet!), időt ad a főtéma kibontakozására, felidéz egy-egy klasszikus motívumot, elegáns szólókkal kínálja meg a főszereplőket, majd decensen zárja a mozit. Nem kapkod, nem keveri össze a szólamokat, kerüli a fölösleges hangokat, és ami a legfontosabb, soha nem nyúl mellé - az ősz zongorista keze hibát nem véthet. Eastwood nem szereti a fölös sallangokat, ezért nem kettőzi a hangszereket, vonósszekciót sem alkalmaz: olyan karaktereket pakol filmjeibe, kik kiegészítik, nem pedig kioltják egymást (remek példa erre az
Unforgiven). Tény, hogy manapság kevésbé divatos ez a hozzáállás, és a fiatalabb mozilátogatók harsányabb tempóra, erőszakosabb impulzusokra, nagyobb mozgásra vágynak – Eastwood azonban nem kívánja mindenki ízlését kiszolgálni. Ő azok számára rendez és játszik, akik a basszusszólam tiszta forrását a nagybőgőben, és nem az aktív elektronikával szerelt Warwick basszusgitárban vélik felfedezni. Nem feltétlen kell, hogy repedjen a dobhártya, a halláskárosodás korántsem kötelező utóhatása egy mozinak - visszafogottabb eszközökkel is dolgozhat a film. Michael Bay tízmillió dollárt is eldurrogtathat fél perc alatt speciális effektusokra, mégsem tudja ábrázolni azt a feszültséget, amit Eastwood egyetlen pillantása közvetít. Mert nagy hatalom a minimalizmus, komoly erény az elegancia.
|
A film tiszteletadás Charlie Parker személye, zenéje és élete előtt Bird (1988) |
Az Eastwood-féle rendezői katalógus talán legfontosabb és -minden vitán felül- legcsodálatosabb darabja az 1988-ban bemutatott Bird. A film tiszteletadás Charlie Parker személye, zenéje és élete előtt: a rendező rendszeresen látogatta Parker koncertjeit, ezen alkalmakat máig élete legfontosabb élményei közt említi – mélyen személyes ügynek, mondhatni kötelességének érezte, hogy leforgassa a mozit. A fájdalmasan korán, alig 34 évesen elhunyt zsenit az ifjú Forest Whitaker keltette életre, és aki látta, tudja jól: szívszorongató alakítást nyújtott (nem mintha oly jelentőségteljes tény lenne, de Cannes-ban a legjobb színésznek járó díjat utalták ki számára ezért az alakításért). A mozi minden egyes kockájából süt az alázat és a tisztelet, ilyesféle ihletett darab tízévente, ha születik. Kevés mozgóképre vitt életrajz fogható a
Birdhöz.
A Charlie Parker életét feldolgozó mozi után, ha már lendületben volt, Eastwood felvállalta a Thelonious Monk:
Straight, No Chaser című dokumentumfilm executive produceri teendőit – no tessék, még egy jazz-biográfia.
Clint Eastwood, mióta saját magát dirigálja, filmzeneként – az elhagyhatatlan szimfonikusok mellett - csakis jazzt társít a mozgóképhez. Jó ízléssel válogat és kér fel, magától értetődő módon zeneszerzőként is részt vesz a munkálatokban. Az
Unforgiven (1992) óta valamennyi filmjéhez (szépen, sorban:
The Bridges of Madison County,
Absolute Power,
Midnight in the Garden of Good and Evil,
True Crime,
Space Cowboys,
Blood Work,
Mystic River) hozzáteszi saját tehetségét: néha dalt ír, máskor témákat komponál. Szerzeményeit maga játssza fel, nem idegen tőle sem a hangszer (a zongorán kívül, köszöni szépen, gitáron is remekül elboldogul), sem a stúdiókörnyezet, sem a zenekar, szólistaként és csapatjátékosként egyaránt jól teljesít. Ha szemezgetni kell a fentiek közül, úgy a legkiválóbb filmzene címét minden bizonnyal a
Midnigh in the Garden ... viszi: a mozi cselekménye délen játszódik, a francia stílusban épült házakkal határolt, fasorokkal tarkított utcák fülledt hangulatához pedig csakis jazz illeszthető. Az Eastwood által szerkesztett soundtrack parádés all-star válogatás, szerepel rajta Cassandra Wilson (a Világ Legjobb Kortárs Énekesnője), kd lang, Diana Krall, Tony Bennett, Joshua Redman, Alison Krauss, de még Kevin Spacey is dalra fakad – utóbbi kevéssé emlékezetes pillanat, de némi jóindulattal megbocsátható. Magától értetődő módon a rendező eredeti szerzeményei is megszólalnak a filmben.
|
Carnegie Hall: utolsó megálló a mennyország előtt |
Clint Eastwood soha nem vált hivatásos zenésszé, mégis megkapta azt, amire egy jazz-zenész vágyhat. 1997-ben szélesvásznú luxusálom teljesült be, mikor a színész-rendező meghívást kapott a jazz Mekkájaként méltán híressé vált Carnegie Hallban. Jazz-zenészek számára a Carnegie Hall: utolsó megálló a mennyország előtt. A mélyen barázdált arcú, ősz gentleman odalépett a mikrofonhoz, finoman megigazította kifogástalan nyakkendőjét, majd a következő szavakkal konferálta fel a nagy eseményt: „Hölgyeim és Uraim, a nevem Clint Eastwood, és imádom a jazzt.”. Udvariasan biccentett a zenekar felé, majd zongorához ült, és nekikezdett: megosztva játszott saját szerzeményeket (
Play Misty for Me,
Claudia’s Theme, stb.) és klasszikusokat (
Round Midnight,
Take Five, egyebek). Bármibe lefogadom, hogy életében nem volt még olyan boldog, mint ott és akkor, a Carnegie Hall színpadán, abban a két órában. (A koncert hang és képanyaga egyaránt beszerezhető a Warner Bros katalógusából.)
2002 újabb zenei tematikájú mozit tartogatott Eastwood számára. Csatlakozott a Martin Scorsese-Mike Figgis-Wim Wenders nevek által fémjelzett kompániához, és maga is rendezett egy epizódot a
The Blues című tévésorozathoz – miért is ne tette volna, hisz a jazz és a blues éppúgy elválaszthatatlan partnerek, mint Dirty Harry és a csőre töltött 44-es Magnum.
Csipetnyi magánélet következik, némi szolid bulvárosodás. Köztudott, hogy Clint Eastwood példaértékű házaséletet él, legkevésbé sem kicsapongó alkat, százévenként fordul elő, hogy nővel hírbe hozzák. Ha esetleg mégis, úgy gondosan válogat: két-három éve röppent fel a hír, miszerint Diana Krall, a kortárs jazzénekesnők egyik legkiválóbbika mellett tünedezett fel némi rendszerességgel. Az intimitást sejtő sajtómunkások persze hoppon maradtak – barátok, semmi több, nyilatkozták később. Mit ne mondjak, van ízlése az öregnek: magam is szívesen kifizetném Diana Krall vacsoraszámláját.
Clint Eastwood rendezőként és zenészként egyaránt sokat tett a jazz népszerűsítéséért, a zenészek pedig örömmel bonyolódtak bele a közös munkákba. Szeretik és tisztelik egymást, bár Eastwood egy ízben azt nyilatkozta, hogy soha nem lesz képes méltó módon kifejezni és visszaadni mindazt, amit a jazztől kapott. Mindemellett a popszakma is hálás ikont fedezett fel benne, így megkínálta egy méretes gesztussal: a Gorillaz (kvázi)zenekar 2001-es vetélytárslemosó übermegaslágere, mely hetekig vezette a rádiós lejátszási listákat, a korosodó úriember nevét viselte. Clint Eastwood, miután bevette a Carnegie Hallt, a legkisebb erőfeszítés nélkül hódította meg a Music Televisiont.
Nagyon cool.