Filmhu: A Filmpartners most éppen mivel foglalkozik?

Kovács Gábor: Hajdu Szabolcs cégével, a Mirage Filmmel közösen befejeztük a Délibáb című új filmet. Koproducerként aktívan részt vettünk Mundruczó Kornél filmjében, a Fehér istenben. Besegítettünk Horváth Lili első nagyjátékfilmjébe, A szerdai gyerekbe. Előkészítünk egy nagy formátumú Kocsis Ági filmet, és emellett még vannak kisebb-nagyobb terveink!

A Délibábbal két-két és fél év fejlesztés után jutottunk el a megvalósítás fázisába. 2013 májusában kezdtünk forgatni. A film nemzetközi, magyar-szlovák koprodukcióban készül, főszereplője Isaach de Bankolé, akit a Jarmusch-filmekből ismerhetünk. Nagyon nagy reményekkel nézünk a film elébe, mert egy különleges, érdekes Hajdu Szabolcs film születik ismét, melynek reményeink szerint a világpremiere valamelyik neves külföldi fesztiválon lesz. A magyarországi bemutató attól függ majd, hogy a fesztiválkörút miként alakul, de előreláthatólag ősszel találkozhat a filmmel a közönség a hazai mozikban. Az utómunkálatok jelenleg is folynak, hogy a március közepi fesztivál-határidőt elérjük.

Mirage 02

 Hajdu Szabolcs és Isaach de Bankolé a Délibáb című film forgatásán

A finanszírozás úgy állt össze, hogy a Filmalaptól 350 millió forintos támogatást kaptunk, amit kiegészített a 20%-os adókedvezmény, valamint a pozsonyi partnerünk (MPhilms) által megszerzett szlovák filmalap támogatás. Szerencsére ebbe a produkcióba is – akárcsak a Fehér istenbe – sikerült jelentős magánforrásokat bevonni: OTP, MOL, PET Hungária, Volkswagen és más cégek által. Ez fontos, mert most nem az Üvegtigrisről, a Kalandorokról vagy a Nejem, nőm, csajomról van szó, hanem olyan típusú filmről, melynél igen ritka, hogy szponzorpénz is bevonható a finanszírozásba. Mindenképpen biztató, hogy a nagy cégek számára továbbra is presztízst jelent részt venni ezekben a produkciókban, hasonlóan az elmúlt évekhez (Fekete Kefe, Fehér Tenyér, Delta, Hunky Blues, Bibliotheque Pascal, stb.)

kg-5

 Kovács Gábor producer, Filmpartners (Fotó: Valuska Gábor)

A Fehér isten jelentős nemzetközi koprodukció; Petrányi Vikivel és Mundruczó Kornéllal szakmai és baráti kapcsolatunk folytatásaként ebben a projektben is résztvettünk a Delta és a Frankenstein terv után. Én már láttam a filmet, és több mint biztató!

Kocsis Ági filmjében együtt dolgozunk Els Vandevorst holland producerrel, akivel közösen kezdték el fejleszteni a projektet. A holland partner már kapott a filmtervre Media-támogatást és szeretnénk a Filmalapnál és az Eurimages-nál is pályázni, illetve számítunk itt is reális mértékű magyar magánpénzekre.

Filmhu: Pár évvel ezelőtti film.hu-s interjúdban azt nyilatkoztad, hogy a filmkészítés jövőjének a koprodukciókat tekinted, és nem szeretnél bérmunkával foglalkozni. A fentiek alapján az első kérdésben nem változott a véleményed, de vajon a másodikban sem?

K.G.: A második kérdésben változott. Nemrég kibővítettük a tevékenységi körünket egy Filmpartners Budapest elnevezésű formációval, ami bérmunkára szakosodott. A környezetemben többen szorgalmazták ezt az irányt, és találtunk is olyan kvalitású szakembert, aki ezt magas színvonalon fogja megszervezni. Mi is bővítettük tehát a tevékenységi körünket, de én a magam részéről producerként és nem cégtulajdonosként továbbra is a nagyjátékfilmekre és a koprodukciókra koncentrálok.

Mirage 01

A rendező, a producer és a főszereplő a Délibáb forgatásán

 Filmhu: Van még valami, amiben az elmúlt időszakban változott a véleményed a magyar filmipart illetően?

K.G.: Továbbra is vannak fenntartásaim a Filmalap megítélését illetően, de jelentősen változott a véleményem az elmúlt egy évben. Mindenképpen dicsérendő, hogy egy átlátható és működő rendszert hoztak létre, akárcsak az, hogy olyan filmeket támogattak eddig, amelyeket szívesen látnánk a mozikban, illetve van egy harmadik nagyon fontos szempont, hogy olyan nagyságrendű támogatást lehet kapni, ami a magyar producerek számára eddig elérhetetlen volt. Sőt, még a külföldi, a nyugat-európai támogatási rendszerekben is jelentősnek számítanak. Ez a három ok az, amiért ma már másképp látom a Filmalap tevékenységét, és amiért producerként nincs okom panaszra. Ugyancsak nagyon fontos ténykedésük a budapesti területfoglalási díjak jelentős csökkentése.

Filmhu: Ezek közül melyik hiányzott korábban a leginkább?

K.G.: A volt MMKA szakmai hozzáállását és minőségét nem tartom se jobbnak, se rosszabbnak, mint a Filmalapét, a legsúlyosabb érvem az új szisztéma pozitív megítélése mellett a pénz nagyságrendje, mert ez az, ami lehetőséget biztosít az alkotóknak, hogy normális körülmények között minőségi filmek készülhessenek, ami a legfontosabb.

Filmhu: Mennyire jelentős most a cégen belül a Filmpartners korábbi fő tevékenysége, a reklámfilm?

K.G.: Abszolút az. Egész januárban folyamatosan forgatunk, szerencsére elmondhatom, hogy a válság ellenére is jól működünk ezen a területen. Senkit sem kellett elküldenünk az elmúlt években, és egyéb megszorításra sem volt szükség. Sajnos kevés cég tudja elmondani, hogy zökkenőmentesen túlélte az elmúlt időszakot, mert ha nincsen reklámfilm vagy bérmunka, akkor egy filmgyártó cégnek nagyon nehéz átvészelni a többéves üresjáratot.

Mirage 03

Taschler Andrea és Kovács Gábor producerek a Délibáb stábjával

 Filmhu: Ahogy elmondtad, három olyan nagyjátékfilm premier várható idén, amihez köze van a Filmpartnersnek: Délibáb, Fehér isten, A szerdai gyerek. És a Kocsis-film előkészületben. Más kilátások?

K.G.: Jelenleg ezeken kívül konkrét projektünk még nincsen, beszélgetünk alkotókkal, forgatókönyveket olvasunk, szerencsére elég sok fiatal felbukkant mostanában a környezetünkben. Előfordult már, hogy menet közben szálltunk be egy filmbe, ez történt A szerdai gyerek esetében is, ami egy elsőfilmes rendező munkája, nagyon tetszett a könyv és szimpatizáltunk a rendezővel és a producerrel.

Mi egy időben komolyan próbálkoztunk egyfajta műhelyt létrehozni a Filmpartners körül. Volt néhány ötletünk, amit magunk szerettünk volna fejleszteni, nem pedig kész tervként befogadni, de a rendezők többsége még mindig azt az irányt képviseli, hogy csak a saját ötletét és saját forgatókönyvét hajlandó megvalósítani. Ez egy picit elvette a kedvünket ettől a fajta filmkészítői metódustól. Láttuk, hogy itthon még mindig kevés a jó forgatókönyvíró, nem alakult ki egy erős generáció, ami meghatározó lenne a magyar filmművészetben, mert a saját könyvüket megvalósítani vágyó rendezők árnyékában nem tud ilyesmi létrejönni. Ez is változik talán. Egyre többen hajlandóak nem saját könyv mellé is odaállni rendezőként, legutóbb például Török Feri, de azért ez még mindig az elenyésző kisebbség.  Remélhetőleg a fiatalabb tehetségekkel már „könnyebb” dolgunk lesz (Bodzsár Márk, Szimler Bálint, Nagy Dénes stb.)

kg-3

Filmhu: Ezek szerint a Filmpartners jellemzően inkább projekteket karol fel és nem annyira a tehetséggondozásra fókuszál.

K.G.: Annyiban tehetséggondozással is foglalkozunk, hogy ha bejön hozzánk egy fiatal alkotó a friss projektjével, akkor magát a személyt is felkaroljuk nem csak a tervet. A mi esetünkben fontos, hogy a reklámfilmek által tudunk munkát biztosítani a pályakezdő vagy az éppen nagyjátékfilmhez nem jutó rendezőknek. Ez megélhetést, piaci jelenlétet és forgatási rutint biztosít számukra. Magyarországon komoly tehetségű filmes szakembereink vannak, a tudásuk nem múlik el, de nyilván kopik. Ráadásul a filmezés akkor érdekes, ha csinálod is!