KAMERA A CIGÁNYSORON

A cigányság egyre sötétebb sorsáról évtizedek óta nem vettünk tudomást, míg végül elszabadult a gyűlölet mindkét oldalon. A média nem igazít el a káoszban, csak növeli a bajt. Van-e még esélyük a higgadtan elemző tévéműsoroknak és dokumentumfilmeknek az előítéletekkel szemben? – Cigánysors a magyar dokumentumfilmek tükrében, beszélgetés a magyar média romaképéről, interjú Sára Sándorral.

CYBERPUNK JELEN

William Gibson életre kelt jóslatában, a Neurománc (1984) internetes, számítógépes virtuálvilágában élünk, napjainkat egyértelműen a hálózati kommunikáció határozza meg. Végtelen mátrixban, szilíciumtengerben navigálunk. A jövő realitás: a cyberpunk prófétája mára látnokból szépíróvá és realistává lett.

SLASHER: SZEX ÉS BŰNHŐDÉS

A hetvenes évek második és a nyolcvanas évek első felének egyik legdominánsabb – s egyben legsikeresebb – horror-alműfaja a szúró-és vágófegyverekkel felfegyverkezett, pszichotikus gyilkológépeket középpontjába helyező slasher volt. A Psychón és a Kameralesen túl akár André de Toth Panoptikumáig visszavezethető zsáner meghatározó tematikái a rajzfilmszerűségig egyszerűsített öldökléstől (Péntek 13-sorozat, Csendes éj, halálos éj-sorozat) az olasz giallókat idéző bűnügyi vonalon át (Újévi gonosz, Ki ne nyisd karácsonyig) terjedtek a sorozatgyilkosok lelkivilágát taglaló, meglepően cizellált karakterrajzokig (Mániákus, Jobb, ha figyelsz). Mindemellett hamar egyértelművé vált a slasherfilm – a vele egy időben megjelent, szintén az exploitation vonzásköréből kinőtt műfajokhoz képest – szokatlan vonzódása az ünnepnapokhoz.

BARDOT/BELMONDO

Hímnem, nőnem. A a francia újhullám nem ismerte a semleges nemet. És ez az egyik legnagyobb találmánya. Mindent vagy semmit. – mondja a Kifulladásig Belmondo játszotta emblematikus hőse, Michel Poiccard. Az újhullámos francia filmekben a nők nagyon nők, a pasik … nos ez utóbbi, bizonytalanabb. De az nem kérdés, hogy a nouvelle vague férfihősei is az erotikára voltak ráhangolva, a szerelmet ezerszer jobban áhították, mint a hatalmat, a pénzt, vagy a kötelességet.