Egy filmkészítő sosem tudhatja, pontosan milyen hatást ér el filmjével. Salamon András rendező új filmje, a Getno – Nincs új világ például csupán egy történetet mondana el: egy magyar család néha izgalmas, néha megható kalandjait Amerikában. A rendezőnek, saját bevallása szerint, nem volt különösebb véleménye Amerikáról, nem akart kritikát gyakorolni az újvilág fölött. Számára az új és idegen helyzetbe kerülő, magukra maradó figurák voltak érdekesek.

Ő így látja. De az amerikai magyar közösség egészen másképpen vélekedik. Ők úgy érzik, az amerikai koprodukcióban, amerikai filmesek és színészek, magyar főszereplők együttműködésével készült film sértő Amerika-képe leegyszerűsítő és bántó, és – ami valószínűleg a legjobban fáj – gúnyt űz a tengerentúl élő magyarokból.

Tény, hogy a Getno – Nincs új világ egyik legmulatságosabb figurája Jenő papa, a harminc év után is rettenetes angol akcentussal beszélő, a bevándorlókat szapuló sivatagi filozófus, akit Király Levente játszik, a legfélelmetesebb pedig a Bela Gyori alakította milliomos jogász, aki végül becsapja és menekülésre kényszeríti a főhőst, Gesztesi Károlyt.

Az újvilágbeli felháborodás hullámai olyan magasra csaptak, hogy akár a kinti premiert is meghiúsíthatják. Az már nagyon valószínűnek látszik, hogy a Los Angelesben minden évben megrendezett, és az idei filmtermést bemutató Amerikai Magyar Filmhét programjáról leveszik a Getnót –- hiszen, ha a közönség tagjai nem is, a szervezők elsősorban a kinti magyarok közül kerülnek ki. Akik úgy érzik, ez a film igazságtalanul megsértette őket – még ha az alkotók célja egészen más volt is.