A Szemle tombol, rohamosan fogy a popkorn |
Karafiáth Orsolya saját hajban érkezik, épp Bíró Esztert és Groó Diánát várja, hogy az utóbbinak az előbbiről készült filmjét vizuálisan befogadják. Kérdésünkre ő is az Iszkát dicséri, „bár utána öngyilkos akartam lenni.” Ezenkívül látta Maár Gyula Töredékét is, a tetszési indexet firtató kérdésünkre a költőnő csak szomorúan néz.
Elkapjuk egy percre Jancsó Miklóst is, aki azzal a dodonai válasszal bizonyítja diplomáciai készségét, hogy a Szemle színvonala „nem rossz”. Garas Dezső is színre lép, ő még nem látott egy filmet sem eddig, és most a Lorá-ra érkezik. A véget érő előadások közönsége időről időre elözönli a büfé előtti teret, az Ópium sajtóvetítéséről kimaradtak úgyszintén. Egyszóval a Szemle tombol, tart a vasárnap délutáni csúcsforgalom, rohamosan fogy a popkorn.
Amikor azonban Elek Judit és Szász János filmje előtt próbáltuk levadászni a nagy neveket, józan és körültekintő hírességeket vetett elénk a sors: Ullmann Mónikától Bacsó Péterig sokan nem akarták elárulni, mi tetszett nekik abból, amit láttak. Hatalmas tömeg jött össze Elek Judit filmjének vetítésére a Jövő házába. Ullmann Mónika még a vége előtt kijutott valahogyan, érdeklődésünkre elmondta, hogy a Szemle végéig nem szeretné elárulni, melyik film tetszett neki. Finom tartózkodásához nem más csatlakozott, mint Bacsó Péter, aki saját szubjektivitásától akarta a Szemle filmjeit megóvni. Ennyi óvatosság láttám átlátogattunk a Mammutba, ahol lassan gyűlt a nézőközönség Szász János Ópiumá-nak vetítésére.
A kényszeretető szék |
Pálfi György érkezése villantja fel a reményt, hogy valaki végre véleményt tud mondani az eddigiekről. Ő már az Ópium-ra jön, de sajnos ő is csak egy kisfilmes blokkot látott. Végső kétségbeesésünkben a friss, üde Onódi Eszterhez fordulunk, de ő már messziről jelzi: nem tud a hasznunkra lenni.
Aki tudja, nem mondja, aki mondaná, nem tudja – vonjuk meg az est keserű mérlegét, és rokonszenves pillantást vetünk az Ópium egyik kirakott díszletére, egy szíjakkal ellátott kényszeretető-székre.
fotó: Szandtner Dániel