Elek Judit 1961-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, pályája elején részt vett a Balázs Béla Stúdió megalakításában. A ’60-as évek végén a Sziget a szárazföldön – amely „ikertestvére” a most elkészült alkotásnak - című játékfilmjével szerzett komoly nemzetközi elismerést. A ’70 évek elején forgatott Egyszerű történetet pedig a BBS-en belül kialakult világhírű Budapesti iskola egyik legfontosabb darabjaként tartják számon. Ezen kívül a nevéhez fűződik a Nádas Péter forgatókönyvéből Tutajosok, míg a ő maga Ranódy László Árvácskájának szkriptjét jegyezte.
Kelj fel, Hanna!
A rendezőnő játékfilmjeiben nem ritka, hogy „sűrű” történelmi korokban mutatja be az emberi kapcsolatok működését (Tutajosok, Vizsgálat Martinovits Ignác szászvári apát és társai ügyében, Mária-nap). A hét nyolcadik napja egy elvirágzott primadonnát mutat be, aki a rendszerváltás utáni Magyarországon férje halála után a lakásmaffia áldozatává válik. Az alkotó ugyan nem saját bőrén tapasztalta meg a fedélnélküliséget, de nem véletlen, hogy erről készült a film. „Az emberi sorsok, viszonyok mellett izgatott a kiszolgáltatottság ma, ami állandó élmény, csak minden korban más a formája. A rendszerváltás előtt is létezett, ám a ’80-as évek végén azt gondoltuk, hogy jön a Kánaán, a kiszolgáltatottság eltűnik, de tévedtünk.”
Temetés - Zsótér Sándor, Maja Komorowska, Bodrogi Gyula |
Ugyanakkor nem egy pesszimista hangulatú filmre kell számítanunk, A hét nyolcadik napja műfaji besorolása szerint tragikomédia. A humor legfőbb forrása egyfajta „mosolygós életbölcsesség”. „Mindenki érezheti azt, hogy a főhőssel történt tragikus dolgok vele is előfordulhatnak, de hetven körül ezek a csapások nagyvonalúan kezelhetőek, egyfajta rálátással a bennünket körülvevő világ lényegére.” A nem harsány nevettetésre épülő vígjátéki elemek mellett a lírai vonal is kibomlik, amely mentén a két főszereplő egymásra talál (Link a történet egy korábbi verziójához).
Az ex operett-primadonna és kabaré-csillag, Szendrey Hanna férje halála után egyedül marad az egy élet munkájával felépített budai villában, ahol az idős nő időnként az elhunyt társ hamvait tartalmazó urnával beszélget, és próbálja változatlanul folytatni addigi életét. Míg egy napon leomlik a lakás egyik fala, és az előtte álló könyvespolcról lehulló könyvek elborítják Hannát, aki a temetésre Ausztráliából hazatért fia javaslatára az impozáns épület eladásával próbálkozik. Sikertelenül, mert a feladattal megbízott ügyvédnő kijátssza a jogi ügyekben járatlan idős özvegyet. Azonban Hanna a sorscsapások ellenére „kelj fel Jancsi”-ként mindig talpra áll.
Nagy színészek minden mennyiségben
Hannát, akinek figurájában van egy kicsi Psota Irénből, Maja Komorowska, az egyik legnagyobb lengyel színésznő alakítja. „Jerzy Grotowskinál tanult, játszott Krzysztof Zanussi és Kieslowski alkotásaiban is, most a lengyel filmfőiskolán tanít. Jelenléte olyan erős, hogy teljesen áthatja a filmet.” Magyar hangját Hernádi Judit adja, aki fiatalnak bizonyult a szerepre, ám kísérletezhetett egy idősebb nő megszólaltatásával.
Időben jött boldogság - Maja Komorowska és Franciszek Pieczka |
A férfi főszereplő ugyancsak lengyel színész, Franciszek Pieczka, aki Elek Judit Tutajosok című filmjében már feltűnt. „Pieczka a Tutajosok-ban egy olyan karaktert játszott, aki nem tört meg, férfias kiállását hetven fölött is hozza.” Őt Gáspár Sándor szólaltatja meg.
A hét nyolcadik napjának többi szerepét számos, a hazai színházi és filmes világból ismert nagyformátumú színész alakítja. Csak a teljesség nélkül néhány név. Bodrogi Gyula alakítja a Hannával együtt dolgozó zongoristát, Ernőt, aki emellett egy bárban is fellép. Hegedűs D. Géza bártulajdonosként jelenik meg, aki egyben Hanna régi barátja, Csákányi Eszter Ernő feleségeként és a bár ruhatárosaként látható Elek Judit rendezésében. A filmben többek közt feltűnik még Pogány Judit, Zsótér Sándor, Ónodi Eszter is. A képeket Berger László rögzítette, aki itthon főként televíziós munkákat végez, a Kanadában tanult operatőrnek ez a harmadik nagyjátékfilmje (Link a stábhoz).
Magyar filmes bacilus
Elek Judit és Berger László |
„A munkálatok befejezése óta mostanra végre mindenkit ki tudtunk fizetni, kivéve engem. Úgy érzem, elsőfilmesként könnyebb lenne dolgozni.” Elek Judit legutóbb 1994-ben forgatta az Ébredést. „Pedig a mi generációnk még tud valamit, amit mások nem. Ráadásul létezik Magyarországon egy speciális >filmes bacilus<, ami másutt nincs meg, és így erőteljesebben kéne támogatni mind a fiatal, mind az idősebb filmes nemzedék tagjait.”
A hét nyolcadik napja tehát elkészült, a forgalmazóval történt egyeztetés után az őszi ’56-os filmbemutatókat követően, Karácsony előtt kerül majd mozikba, és a következő Filmszemlére is nevezik az alkotók.