2005. 08. 24. filmhu
Ha egy kanál vízben vihar kavarodik, észre sem vesszük – kivéve, ha valaki felhívja rá a figyelmünket. Másképp: ha a művész, jelen esetben a filmes, ráélesíti a fókuszt. Pedig akár mi is ott csücsülhetnénk abban a kanál vízben, sőt: mindnyájan ott is csücsülünk. Jó szórakozást - önmagunkhoz!
|
Krzysztof Kieslowśki alapkövekből építkező alapműve a Tízparancsolat |
A hét erkölcsi alaptézise maga a Tízparancsolat lehet. Krzysztof Kieslowśki alapkövekből építkező alapműve a Tízparancsolat egyes pontjaihoz kötődve mindennapi történeteket mesél el, kitűnő színészek közreműködésével. A figyelemreméltó sorozatból ezúttal a
"Ne lopj!" (augusztus 24. 23:55, m2), a "
Hamis tanúságot ne szólj felebarátod ellen!" (augusztus 25. 23:55), a "
Felebarátod feleségét ne kívánjad!" (augusztus 26. 23:55) és a "
Felebarátod házát, mezejét, másféle jószágát ne kívánjad!" (augusztus 27. 23:55) parancsolatát tanulhatjuk meg a lengyel mester olvasatában. A mesteri szintről szól hozzánk Luis Bunuel is. A
Ki kicsoda a filmművészetben? sorozat (augusztus 27. 23:35, m2) közelképbe hozza a szürrealista spanyolt, akinek filmjei akkora botrányt kavartak hazájában, hogy egészen Mexikóig volt kénytelen menekülni. Ott készült a diktatúrák természetrajzába tekintő
El Paóban nő a láz (augusztus 27. 23:40, m2) is, melynek külön érdekessége, hogy a már nagybeteg Gérard Philipe utolsó alakítását örökíti meg. A
Ki kicsoda a filmművészetben? sorozat (augusztus 29. 22:00, m2) másik kiszemeltje éppen egy fiatal mexikói. A
21 gramm alkotója, Alejandro González Inárritu, első filmjével akkora sikert aratott, hogy rögtön betört a nemzetközi köztudatba. A rendkívül egyéni stílusban mesélő, sodró lendületű
Korcs szerelmek (augusztus 29. 22:05, m2) főhőseit egészen laza szálak kötik csak össze: néhány korcs eb, a szerelem, s a Sors kifürkészhetetlen útjai, melyek éppen egy baleset helyszínén keresztezik egymást.
Ha már a feltörekvő tehetségeknél tartunk, feltétlenül érdemes megemlíteni a Madoda Ncayiyana-Ouida Smit páros munkáját. Az árván maradt afrikai gyermekek sorsát poétikusan bemutató Szemében az ég (augusztus 25. 20:00, DUNA Televízió) című 11 perces dél-afrikai filmetűd 2003-ban Cannes-ban elnyerte a Djibril Diop Mambety-díjat, mely a legrangosabb díjak egyike, s amelyet az egyik legjelentősebb afrikai rendezőről neveztek el. A kritikusok körében nagy kedvenc volt Jesper W. Nielsen filmje is. A Születésnap és az Idióták Paprika Steent-jével megtámogatott édesbús, de talpig dán mozi, az Oké! (augusztus 30. 21:15, m2) alapszituációja vihar egy kanál vízben. Azért a kanál víz élővilágának éppen elég nagy vihar! Hasonlóképpen felfordulást okoz, ha a mozgássérült otthonban feltámadó vágy kapcsán beszivárognak az intézménybe az országúti prostik. Jean-Pierre Sinapi Légyott a Hetesen (augusztus 26. 21:15, m2) című munkájában olyan finom kézzel nyúlt a kényes témához, hogy a megtörtént esetet adaptáló film Berlinben Panoráma Közönség díjat nyert.
Szintén megtörtént esetre fókuszált Werner Herzog legutóbbi, tízéves hallgatás után készített nagyjátékfilmje,
A legyőzhetetlen (augusztus 25. 22:00, DUNA Televízió). A zsidó patkolókovácsból a világ legerősebb emberévé, az árja faj mintapéldányává váló Zishe lázadásának története igazi kordokumentum a ’la Herzog. Kordokumentum Andrzej Wajda
Vasembere is (augusztus 30. 20:10, DUNA Televízió). 1981 Cannes-i aranypálmása Lengyelország sztálinista múltját és neosztálinista jelenét (1968-80), valamint a "Szolidaritás" születését örökíti meg. Ugyanakkor 1967 „pálmája” Michelangelo Antonionihoz vándorolt. A
Nagyítás (augusztus 27. 21:00, m2) pillanatfelvétel a 60-as évek Londonjáról. A művészet szerepét boncolgató stílusteremtő remekmű Herbie Hancock dallamaira „komponál” krimit. És ha krimi, nem maradhat ki a sorból Jacques Deray. A
Három fölösleges férfi (augusztus 27. 22:15, mtv) az Alain Delon krimijeit számba vevő válogatás soros darabja. A gall fetis ezúttal nem a pandúr, s nem is a rabló szerepébe bújt. A véletlenek áldozatává vált kisemberként menekül üldözői elől, de azért, mint az sejthető, most sem aprózza el.