Groó Diana a 2004-es Csoda Krakkóban óta szinte minden filmműfajban készített filmet. Az álom és a Holocaust természetéről Ősfény – Urlicht címmel egy kisjátékfilmet, egy dokumentumfilmet a Pető Intézet hét lakójáról (Előttem az élet), és folytatta Tarka képzelet című képzőművészetifilm-sorozatát (Tarka képzelet - A virágünnep vége - Gulácsy álmai). A színház világába is belekóstolt, hiszen nagy sikerrel rendezte meg a Címzett Ismeretlen című levéldrámát a Spinoza Házban.
Korábban már hírt adtunk róla, hogy a rendezőnő 50-millió forint vissza nem térítendő normatív támogatást kapott 2008-ban, Vespa című filmtervére, amelynek forgatókönyvét Szabó Ivánnal közösen jegyzik. A forgatókönyv elkészült, jelenleg Kardos Sándor operatőrrel dolgoznak a film technikai könyvén. Groó Diana elmondása szerint 2007-ben kezdték el írni a könyvet, ám az utóbbi másfél évben történt események átrajzolták a vidámnak indult történet hangulatát. "Azzal, hogy egy roma kisfiút állítottunk a történet középpontjába, szembesülnünk kellett azzal a ténnyel, hogy ez a mai Magyarországon nem lehet egy 'vidám ifjúsági film', és nem tudunk nem tudomást venni arról sem, hogy mik történtek az utóbbi időben, vagy akár az elmúlt néhány hónapban, Tatárszentgyörgytől kezdve Tiszalökig bezárólag " - mondta a rendező.
A Csoda Krakkóban óta szinte minden filmműfajban készített filmet Jelenet a Tarka Képzelet: Eldorádó c. epizódjából |
A főszereplő a 12 éves Tóth Sándor, akit végül Csongrád megyében, a szentesi cigánytelepen találtak meg. Illetve nem végül, hiszen Sanyika volt a casting egyes számú jelentkezője, ám a szentesi válogatást a terveknek megfelelően további városokban folytatták. "Mindenkiben őt kerestem" - mondta Groó Diana, aki végül visszatért első számú jelöltjéhez és rögtön be is dobta a mélyvízbe, ő játszotta ugyanis a főszerepet a Tarka képzelet legújabb epizódjában (Eldorádó), amelyet tavaly télen forgattak, Kardos Sándor Hórusz elnevezésű fotógyűjteményét 'mozgósítva'.
A Vespa egyszerű történet, road movie egy kisfiúról, aki csokipapíron nyer egy robogót, és elindul Budapestre, hogy átvegye a nyereményt. "A film a kisfiú saját életét, álmait és azt a valóságot mutatja majd be, amellyel az út végén szembesül." A rendezőnő a "mágikus realizmus" jelzővel illette a történetet, de nem haragszik azért sem, ha a Budapesti Iskolával hozzák összefüggésbe a filmtervet. "Örülök, ha ebbe az irányzatba fog illeszkedni a film, ugyanis Schiffer Pált az egyik mesteremnek tekintem, a Vespa pedig valahol reményeim szerint a Cséplő Gyuri és a Központi pályaudvar (Walter Salles) határán mozog majd, a dokumentum-és a játékfilm, a realizmus és a csoda elemeit ötvözve" - mondta a rendező, aki épp azon dolgozik Kardos Sándor operatőrrel, hogy kitalálják, hogyan lehet ezt a kettősséget megjeleníteni a vásznon.
A kisfiú valós közegéhez igazítják a történetet (Sanyika a jobb szélen) |
Abból a szempontból mindenképp a Budapesti Iskola irányelvei közé illeszkedik a Vespa, hogy a főszereplő megtalálásával némiképp átíródott a forgatókönyv, hiszen a kisfiú életkörülményeihez igazítják a történetet, az ő lakhelyén forgatnak majd és a valós játszótársak közül fognak kikerülni a filmbéli pajtások. Azért lesznek profi színészek is a filmben, Sanyika anyukáját Nyakó Juli alakítja majd, továbbá Balogh Rodrigó és Szabó Simon is feltűnik a Vespá-ban. A főszereplő karakterének hiteles kidolgozásához nagy segítségére volt az alkotóknak a több hónapos casting, amelynek során sokféle cigánysorssal találkoztak, de természetesen nagy szerepe lesz ebben a kisfiúnak is, akinek saját közegéből a valóságban is kiszakítva kell majd helyt állnia a forgatás budapesti szakaszában.
A Vespa 2008. június közepétől július derekáig forog majd, a Tivoli Film produkciójában. Groó Diana információi szerint egy szerb filmes céget sikerült Szekeres Dénes producernek megnyernie koprodukciós partnerként, és ezzel egy olyan nemzetet vonnak be a filmtervbe (és remélhetőleg a forgalmazásba is), amelynek lakosai minden bizonnyal érteni fogják majd ezt a nagyon mai és emberi történetet.