A tanár nem követőket nevel Az ötödik pecsét forgatásán |
A legszebb képsorát, amire emlékszem (sok legszebb van, tudjuk), most nem mutatták, azt öt éve lehetett megcsodálni, a nyolcvanötödiken, s remélem, látjuk majd a kilencvenötödiken, meg a századikon is, ha megérjük. Ez a Budapesti tavasz legdrámaibb pillanata: amikor a zsidókat, köztük a Gordon Zsuzsa játszotta hősnőt a Dunába lövik a nyilasok. Tágas totált látunk, a sűrű, ólmos ködben alig kivehető a téli rakpart, majd kistotálok és közelik következnek a lépcsőn lehajtott emberekről, aztán az utcakövek képe, meg a lustán hömpölygő piszkos vízé, s ez abban az összefüggésben elmondhatatlanul tragikus hangsúlyt kap, majd vissza az emberekhez, látványos alsó gépállásból szemléljük, amint a partra állított, levetkőztetett áldozatok tehetetlenül várják a halált, újabb drámai közeli a földre dobott ruhákról és cipőkről, majd megint a víz és megint a ködös rakpart... A magyar filmtörténet egyik legmegrázóbb képsora ez, hozzá hasonló erejűt legföljebb Rossellininél láttunk a Paisában. Másképp tökéletes a Megszállottak kezdő jelenete; a lassú, vontatott kocsizás a nagyvárosi utcán a korai Antonionit idézi. Igen, ha az előbbi klasszikus szépségű volt, az utóbbi elidegenedetten, szárazon modern: Illés György ezt is tudja. De mestere az intim belsőknek is, láthattuk az Ötödik pecsétben, a Befejezetlen mondatban; utóbbiban ő, aki a magyar realista fotografálás egyik megteremtője, szürrealista víziókat álmodik a vászonra, meggyőzően és elragadóan.
Alighanem a világhíres Illés-iskolának is ez a titka: a sokféleség. Hogy a jó operatőrnek mindent kell tudnia. Hogy a tanár nem követőket nevel, hanem hagyja szabadon a növendékeit: járják a maguk útját. Illés az operatőri mesterség mindkét, egymástól szétválaszthatatlan részét – a világítást és a plánozást – mesterfokon műveli, s művelik ezért a tanítványai is, ami ritkaság ebben a szakmában. Hollywoodban a DOP, azaz a director of photography a hangsúlyt a világításra helyezi: a kameramunka a kameraman dolga. Az európai filmben maga a vezető operatőr áll a felvevőgép mögé; ott a hangsúly inkább a kameramozgáson és a plánozáson van. Az Illés-iskola e kettőt együtt tanítja, magas színvonalon, mert Papi mindkettőnek nagymestere: láttuk a tágas, természetes külsőket a filmjeiben, és láttuk az érzékenyen bevilágított belsőket más - főleg a későbbi, színes - munkákban.
És hogyan lesz mindebből költészet? Erre nincs magyarázat, a titkot a képek őrzik.