Operafilm-rajongóként, viszonylagos bátorsággal, ki merem jelenteni: a Bánk bán valójában egy meglehetősen fantáziátlanul színpadra állított nagyopera megörökítése celluloidra. Káel Csaba minden egyes felvonást pontosan színre vitt, ám: színészi instrukciói – tán a világsztárok, illetve hazai kiválóságok iránti alázatától vezérelve – nem voltak. Ez manapság elfogadhatatlan, még akkor is, ha első nemzeti operánk esetében megbocsátható, ha a rendező nem kergeti végig énekeseit egy pitbullal a több száz méteres vastraverzeken.
Az ötlettelenség – nem úgy, mint a rendezői koncepció hiánya ! - mindazonáltal különösebb katasztrófához nem vezetett; kivéve Biberach (Réti Attila) esetében, aki – lévén – mégis csak intrikus, jó lett volna, ha nem úgy fest, mint Robin Hood minden hájjal megkent ellensége a sherwoodi erdőben bóklászva, ki-kihajolva az ágak közül, miközben vésztjóslóan hunyorog.
A kitűnő, ráadást jó színészi képességekkel megáldott, Rost Andrea Melinda-„értelmezése” is hagyott némi kívánnivalót maga után, mivel a hősnő – hasonlóképp az Othellóhoz – egy végzetes szerelmi tragédia áldozata, és – Desdemonával ellentétben – kétség sem férhet ártatlanságához.
Marton Éva Gertrudja ellenben elsőrangú, bár ez nem meglepő. Marton a romlott, hisztérikus, ugyanakkor gyáva uralkodónék/nők nagymestere.
A címszereplő Kiss B. Attilát kiválónak találom, csak úgy, mint Miller Lajos Tiborc-alakítását és Gulyás Dénes Ottóját.
Különös, hogy Melinda és Bánk gyermeke – mielőtt édesanyjával utolsó útjára indulna – négy-ötéves forma fiúcskaként téblábol éjszaka a magtárak környékén, majd a szekéren csecsemővé zsugorodik; mint a mellettem ülő legkitűnőbb férfi megjegyezte: hideg van. Melinda őrülési jelenete meghökkentően improvizatívnak hat, az utána következőkről tán hallgassunk.
No de a Bánk bán – turnéja egyik állomásaként – gond nélkül hajózott át az óceánon, meg nem állva az Egyesült Államokig. Káel Csaba elmesélte, a film vetítése után több néző adott hangot őszinte csodálkozásának: nem is tudta, hogy létezik valahol a világban ilyen remek, tragikus végű musical.
Hát ezt is megértük.