A hajnali Margitszigeten sporttáskás gyerekek caplatnak nyári úszótáborba, miközben a nagyrét egyik hatalmas platánja alatt hetven évet ugrunk vissza az időben. 1939-ben járunk, Ónodi Eszter és Gáspár Tibor árnyas padon randevúznak, Rolleiflex-szel fotózzák egymást és kéz a kézben andalognak. Így képzeli Fekete Ibolya szülei megismerkedését: „Van egy fotó apámról, a szigeten készült ’39-ben, ebből a fotóból íródott a jelenet.”

A film megszületése hasonlóan kalandos volt, mint a készülő alkotás hőseinek élete a 20. században. A rendező hat éve írta egy család száz évét bemutató forgatókönyvét, amelyre először még az MMKA ítélt meg támogatást. A szervezet megszűnésével légüres térbe került a film, két és fél évvel ezelőtt mégis el kellett kezdeni a forgatást: "Danuta Szaflarska - aki a főszereplőt utolsó éveiben formálja meg - már akkor 96 éves volt. Erős aggodalom volt bennünk, hogy mikorra áll fel a Filmalap, illetve mikor kapjuk meg a támogatást, ezért az NKA és az akkori NEFMI támogatásával fogtunk neki a film többi részétől kicsit különálló kerettörténet nyolcnapos leforgatásának Danuta Szaflarskával és Básti Julival. Julival aztán a következő szakaszban is folytattuk, kettős szerepben, a saját nagymamáját is ő játssza. Mint valamennyi főszereplő, ő is hetven évet ’megy vissza’ az időben" - osztotta meg velünk Fekete Ibolya. Az alkotás többi részét 2013 őszén kezdték el forgatni, és mivel az Anyám és más futóbolondok a családból "négyévszakos film", még kétszer kellett leállniuk a felvételekkel.

anyam es mas14
Fekete Ibolya instruál (fotó: Valuska Gábor) - Nézz még több képet a forgatásról!

Fekete Ibolyától (a Karlovy Vary-nyertes Chico és az Európa-díjas Bolse Vita rendezőjétől) nem állnak távol az elhúzódó forgatások, hiszen számos dokumentumfilmet is készített, amelyet "addig csinál az ember, amíg kész nincsen", a játékfilm esetében azonban néha mégis nehézséget okozott, hogy a forgatási "etapok" között több hónap telt el: "Az embernek újra és újra fel kell turbóznia magát. Rágyúrunk a forgatásra, megszületik egy légkör, egy hangulat, és akkor le kell állni. De hát régóta tudom, hogy a filmcsinálás hosszútávfutás."

Az 1900-tól a 2000-es évek elejéig játszódó, négy generáción átívelő történet főszerepét Ónodi Eszter alakítja. "Egy nyughatatlan nőről van szó, aki magát úgy definiálja, hogy minden helyzetben feltalálja magát. Ibolya édesanyja a valóságban huszonhétszer költözött, van benne egy állandó továbbmenési vágy. A forgatókönyvben úgy jelölte meg a rendező, hogy ő a vihar asszonya. Egy temperamentumos nőt alakítok" - írta körül a színésznő az általa megformált karaktert.

anyam es mas2
Ónodi Eszter ruháját fotózzák (fotó: Valuska Gábor)

"Amikor a forgatókönyvet a kezembe vettem, kevés esélyt adtam magamnak, hogy el tudom vállalni ezt a filmet, mert még forgattuk a Swinget, és már tudtam, hogy megkaptam a Houdiniben az anya szerepét. De a forgatókönyv olyan lebilincselő és olyan szeretnivaló volt, olyan emberi történet ez, hogy mégis rábeszéltem magamat" - mondta Ónodi Eszter, akit sokszor komoly fizikai megpróbáltatások elé állított az, hogy Fekete Ibolya filmje és az Adrien Brody főszereplésével készült alkotás egyszerre forgott. "Voltak olyan napok, amikor reggel hattól este hatig a Houdinit forgattunk, majd beültem egy kisbuszba és másnap hajnali 3-kor Szófiában ébredtem a busz hátsó ülésén. Délután egykor már kamera előtt voltam, Ibolya édesanyját játszottam. Nagyon zűrös időszak volt, de úgy éreztem, hogy pont most vagyok abban az életkorban, amikor még ezeket a terheket el tudom viselni."

anyam es mas11
Itt meg Ónodi Eszter fényképez (fotó: Valuska Gábor) - Nézz még több képet a forgatásról!

A férjet, apát Gáspár Tibor formálja meg. "Ismerős nekem a karakter, aki az életében mindent a családért és a nőért tesz. A legnagyobb drámai szituációkban, háborúban, kitelepítések közben, és a folyamatos költözések alkalmával, türelemmel éli az életét, amelynek alapja a szerelem, és az a szeretet, ami e között a két ember között él. Nagyon hálás feladat. Ugyan az én saját habitusom vadabb, durvább, maszkulinabb, mint az általam megformált hősé, mégis ő ettől még férfias, terheket cipelő családfő. Talán azért is élik túl ezt a szörnyű 20. századot, mert ő és a felesége ilyen személyiségek, és mert ilyen különleges kapcsolatban élnek."

anyam es mas5
Gáspár Tibor (fotó: Valuska Gábor)

Kétségtelenül az alkotás létrehozásának egyik legizgalmasabb kihívása, hogy a főbb szereplőknek nem csak saját korukat, de a karakterek fiatalabb és idősebb életszakaszát is meg kell jeleníteniük a vásznon. "Korban kétirányú változtatást kellett végezni. Mivel létező személyek inspirálták a karaktereket, így konkrét képanyagunk volt a szereplők különböző koraiból. Ebben a filmben a smink és a haj többrétű feladatot adott, mert nem csupán a korszak divatjának kellett megfelelni, de a színészek valós korához képest fiatalabbat és idősebbet is kellett varázsolni belőlük" - osztotta meg velünk Forgács Erzsébet sminkes és Csatári Viktória fodrász. Bár a sminkben is alkalmaztak öregítést és őszítést a hajon, nagyon finom eszközökkel érték el a kívánt hatást, parókát kevés esetben, gumimaszkot pedig egyáltalán nem használtak. "Ibolya kifejezetten szerette volna, ha nagyon természetes, és ugyan a kornak megfelelő stílusú, de egyszerűbb, hétköznapibb frizurák és sminkek kerülnek a filmbe."

Ónodi Eszter Houdini anyját is több életkorban alakította, bár ott könnyebb volt a szerep megformálása: "Az a karakter nem kívánt nagyon árnyalt színészi megoldásokat, inkább maszkkal oldottuk meg az évek múlásának ábrázolását. Az Anyám és más futóbolondok a családból esetében sokkal szelídebb a smink, itt a fiatalkori szerepben van egy kis hevesség, kis hóbortosság, rebbenékenység, később pedig, az idő során elfárad, nehézkes lesz, tétovább. Ebben a filmben az apróbb gesztusok fontosabbak, mint a nagy maszk."

anyam es mas9
Gózon Francisco a kamera mögött (fotó: Valuska Gábor) - Nézz még több képet a forgatásról!

A rendező elképzelései szerint a játékos és kicsit meseszerű alkotás története a mozgókép születésének korában kezdődik, így adott volt a kérdés, hogy a készülő film képi világa mennyire követi nyomon a mozi fejlődését. "Amikor először beszéltem Ibolyával, kifejezetten úgy terveztük, hogy minden kor abban a technikában lesz rögzítve és megjelenítve, amilyet akkor éppen használtak a filmkészítők. De ez egy nagyon erős formai keret, ami nem biztos, hogy jót tesz a történetnek. Ezért mégsem ilyen módon készültek a felvételek, a kép öregítése végül az utómunkára marad. Természetesen a kameramozgásban lesz utalás a némafilmre, az ötvenes évekre, a privát családi filmekre, de nem annyira szigorú formai keretek között" - osztotta meg velünk Gózon Francisco, az alkotás operatőre.

Fekete Ibolya úgy gondolja, abból a szempontból nézve, hogy száz éven keresztül ível át a történet, kis költségvetéssel dolgoztak. "Közel nyolcvan szöveges szereplő jelenik majd meg a vásznon, korabeli ruhákban és környezetben. Szakács Györgyi jelmeztervező és Einhorn Zsuzsa berendező ízlésének, találékonyságának köszönhetően a film kiállítása messze látványosabb lesz, mint amit a költségvetés ígérne."

anyam es mas6
Fekete Ibolya a kontroll monitorral (fotó: Valuska Gábor)

A további szerepekben többek között Lengyel Ferenc, Csomós Mari, Cserna Antal, Kerekes Viktória, Szervét Tibor és Spolarits Andrea tűnik majd fel. A film magyarországi producere Garami Gábor.    

A 480 millió forint összköltségvetésű mozi magyar (CinemaFilm), német (NikoFilm) és bolgár (Kaboal Pictures) koprodukcióban készül a Magyar Nemzeti Filmalap 190 millió forintos támogatása mellett, a német MDM és a Bolgár Nemzeti Filmalap, illetve az előforgatás során az akkori Nemzeti Erőforrás Minisztérium (ma: Emberi Erőforrások Minisztériuma) és a Nemzeti Kulturális Alap részvételével.