Egyre több külföldi film forog hazánkban, egymást érik a bérmunkák, megteltek a hazai filmstúdiók. Mégis, úgy tűnik a hazai színészek nem tudtak hasznot húzni a rengeteg forgatásból: a nagy nemzetközi filmes produkciókban csupán apró szerep juthat magyar színészeknek. „Az ide érkező produkciók az alap szereposztást készen hozzák, hiszen fogalmuk sincs róla, hogy kivel dolgozhatnának” – mondta Banner Szűcs Lóránd, a Cinemon Casting egyik alapítója. A casting direktor szerint fesztiválsikerek és az itt forgatott, elégedett stábok suttogó propagandája segíthet a helyzeten.

 

cinemonlany1_500


A Cinemon Casting nemzetközi hálózatot hozott létre, külföldi társügynökségekkel együttműködésben, hogy a hazai színészek bekapcsolódhassanak a nemzetközi filmes vérkeringésbe. „Ez természetesen az itt forgató külföldi filmeseknek is nagy segítség, hiszen a különböző karaktereket  - nagy merítésből – egy helyen tudják megkapni” – teszi hozzá a casting direktor. “A hazai rendezők számára is könnyebbség egy ilyen nemzetközi hálózat, ha külföldi színészekben is gondolkodnak.” Fellner Gréti szintén alapítója az ügynökségnek, és mivel személyesen is kötődik a diákszínjátszáshoz, ő a fiatalok tehetséggondozására helyezi a hangsúlyt. “Felvesszük a kapcsolatot színjátszó fesztiválokkal, s az arra érdemes ifjú színészeknek lehetőséget nyújtunk, hogy a hazai illetve nemzetközi szakma is felfigyelhessen rájuk.”  

A Cinemon Casting első látványos sikere Federico Brugia olasz rendező filmje volt: Tutti i rumori del mare című filmben hazai színészek alakították a maffiózókat. A többfordulós casting után  Papp János maffiavezért, az Operettszínház  Mészáros Árpád Zsoltja bandatagot alakít. „Valóban komoly lehetőség egy nemzetközi produkcióban részt venni, ezért is örülök, hogy meghívtak a castingra, ami talán a hazai színészek számára nem túl szokványos, de úgy gondolom, nem baj, ha „meg kell küzdeni” egy szerepért. Ez a filmes világban bevett szokás.”- nyilatkozta korábban Mészáros Árpád Zsolt. A filmben szerepet kapott Tóth Orsi is: egy Nora nevű lányt alakít, ebben a videóban autózik a főszereplővel.

cinemonlany_2_500


A Cinemon Casting azonban nemcsak nagy, külföldi szuperpodukciók számára kutatja fel a karaktereket: legutóbb egy angol-magyar kisjátékfilmhez kerestek szereplőket, ám azt Banner Szűcs is elismerte, hogy a szóban forgó film “rendes költségvetésből készül”. A szereplőválogatás további érdekessége, hogy a rendező éppen Los Angelesben forgat, a produkciós cég New York-i székhelyű, miközben a budapesti forgatáshoz keresnek szereplőket, akiket éppen ezért video casting keretében fognak kiválasztani.  

A szereplőválogatás folyamatáról Banner Szűcs elmondta, hogy a forgatókönyv elolvasása és  karakterek megismerése után általában négy-öt színészt szokott egy szerepre javasolni. “Szerencsés esetben mindegyik javaslatomat elfogadják, és megnézzük őket. Mi nem hiszünk a tömegcastingban, hogy egy szerepre akár húsz embert is meg kell nézni: annál nagyobb merítésből is dolgozunk, hiszen kapcsolatban állunk a legtöbb hazai színházzal, legyen az fővárosi, vidéki vagy éppen egy alternatív társulat, sőt, akár bábszínház. Nagyon fontos, hogy mi nem statisztaügynökség vagyunk, nem 150 fős tömegjelenetekhez válogatunk embereket, hanem karakterekhez keresünk arcokat.” Banner Szűcs a koprodukciók esetében a közös szereposztást tartaná célravezetőnek: így a magyar színészek is eljuthatnának külföldi filmekbe, illetve olyan speciális karaktereket lehetne behozni magyar filmekbe, akiket itthon nem találhatnánk meg. Példaként hozott egy 210 centiméter magas ír színészt, aki a kardforgatásban is jeleskedik.

cinemonferfi_500


A nyelvi korlátok természetesen továbbra is akadályt jelentenek: a fiatalok szerencsére folyékonyan beszélik az angol nyelvet, és már az idősebb generáció is próbálja felvenni a ritmust, angol tanárhoz, dialect coach-hoz járnak egy-egy szerep kedvéért. A Cinemon Casting válogatta  Török Ferenc új filmje, az Isztambul egyes szereplőit, valamint a már említett olasz Tutti i rumori del mare színészeit, illetve végtelen sok reklámban feltűnő karaktert. (Részletes referencia a honlapon.)

A szereplőválogatás során Fellner Gréti és Banner Szűcs közösen instruálják a válogatásra érkezőket: részletesebb karakterrajzokat adnak, sőt, néha rendezői instrukciókat is adnak, és  egy-két kellék is segíti a szerepbe belehelyezkedést. Mivel egy szereplőválogatásra kiküldött szövegből kevés derül ki a keresett karakterről, néha félremegy a színészek értelmezése, másként értelmezik, másként játszanak el egy karaktert, mint amit valójában a casting direktorok a rendező utasításai alapján keresnek, ezért fontos, hogy rögtön az elején korrigálják a tévedéseket. Banner Szűcs munkáját segíti a rendezői tapasztalata is, de szerinte a jó casting direktornak inkább olvasottnak kell lennie. “Maga az olvasás a kiindulópont, a karakterekről való gondolkodás, és az ehhez kapcsolódó fantázia, no és persze a színészismeret. Az utcán is úgy jársz-kelsz, figyeled az arcokat.”

cinemonferfi2_500_jo


Az éppen aktuális kisjátékfilm fiatal lány karakteréhez például Zola Nanája volt a kiindulópont Banner Szűcs számára: “Ehhez a gondolathoz próbáltam megtalálni az arcot. És akkor erre néztünk meg változatokat: törékenyebbet, keményebbet, szőkét, feketét, hol találjuk meg az egyensúlyt.” Banner Szűcs egyébként is szeret a rendezőkkel dolgozni: “Szeretek a helyszínre is kimenni, hogy lássam, milyen környezetet gondoltak el a szereplőknek. Az első gyártások még csodálkoztak ezen, ma már hozzászoktak, hogy én így dolgozom.”