Először északi szomszédunkhoz kirándultunk: Martin Sulik szlovák filmrendező tíz évvel a Kertben után egy szociofilmmel tért vissza a magyar fesztiválvásznakra. (Noha a katalógus szerint időközben négy nagyjátékfilmet és egy szkeccsfilmet is készített.) A Napsütés földje minden értelemben angolosan kezd: a film első perceiben hatalmas munkástömeget bocsátanak el a gyárból. Tanácstalan és állástalan főhőseink egy kamionba fektetik összespórolt (összekéregetett) pénzüket, ám hirtelenjében felszaporodó magánéleti problémáik nem várt hatással lesznek vállalkozó karrierjükre. A Napsütés földje igazi szociofilm, bluesszólamokra komponált, közelikből kinyitó képekkel, sosem látott kelet-európai gyári munkások kalandjai elevenednek meg a vásznon a rendszerváltás zűrzavarában: munkahelyi és magánéleti csődjüket feloldja ugyan a rendező, de ne várjunk hepiendet, ez itt káeurópa, itt nincs megoldás, csak továbblépés.
Igazi szociofilm
Martin Sulik: A napsütés földje |
Noha ipari környezetben játszódik a német Molly útja is, mégis több rokonságot mutat a norvég A tél csókjá-val. Mindkét filmet az otthonról menekülés és a visszatérés szervezi keretbe: az egyikben egy gyerek érkezése, a másikban egy gyermek tragikus halála váltja ki sokkot. Mindkettő női történet, nők rendezésében, nők tollából.
Molly útja egy lengyelországi bányászvárosba vezet, Emily Atef filmjének kezdő kockáin egy fiatal ír lány érkezik a szürke városkába, hogy megtalálja a szerelmét. Szerelmét, akivel mindösszesen két éjszakát töltött együtt. Egy prostituáltak által lakott motelban kap szállást és később takarítóként állást, napközben pedig a bezárt bányákat járja, hogy megtalálja a sötétkék szemű fiút. A realista eszközökkel felvett filmben a címszereplő Mairead McKinley játéka kelt lebegést: nem sikerült eldönteni (sem az írónak, sem a nézőnek), hogy Molly vajon tényleg ennyire naiv és romlatlan (hülye), vagy egy egyszerű lány külsejében megbúvó belevaló csajszi. A film valószínűleg a két állapot között vezető utat kívánná megrajzolni, és ha nem is csődöl be, azért hagy némi hiányérzetet maga után.
Szintén a sorssal való szembenézés irányítja A tél csókjá-t (Kissed by winter). A norvég rendezőnő Sara Johnsen első filmjében a szülő-gyermek kapcsolat konfliktusait és az ezekből fakadó fájdalmas tragédiákat dolgozta fel. A főszereplő Victoria fájdalma elől vidékre menekül, a havas Norvég tájba fojtja bánatát, mígnem egy váratlanul előkerülő, fiatal bevándorló fiú holtteste fel nem kavarja rendezett kis életét. A nyomozás során kiderül, hogy a fiú és szüleinek konfliktusa fontos szerepet játszott halálában, ezzel párhuzamosan Victoria múltbeli tragédiáját fokozatosan megismerjük, ahogyan ő is apránként dolgozza fel a történteket és fogadja el a megváltoztathatatlant. A tél csókja is inkább visszafogott eszközökkel operált, valószínűleg ezért ugrott ki annyira a film szerkezetéből a kétszer is elhangzó, szentimentálisabb vizekre evező betétdal, amelyet sokan kritizáltak a vetítés után. A filmhu azért elnézőbb: Jeff Buckley-t mindig szeretjük.
Izland rulez
Izgalom, látvány, fordulat Baltasar Kormakur: Út a mennyországba |
Keblek és torkok
Hihetetlen képességek A Mély torok mélyén plakátja |
És ha már meztelenkedés: a fesztivál műsorra tűzte a Warner gondozásában DVD-n már Magyarországon is megjelent a Mély torok mélyén (Inside Deep Throat) című dokumentumfilmet, amely minden idők egyik legsikeresebb pornófilmjének cenzúrára, alkotmányos jogokra és a szexuális forradalomra tett hatását vizsgálja harminc év távlatából. A szerdára csodás módon elállt eső végre lehetővé tette, hogy az ARIFF a Vidámpark Szabadtéri Mozijában is vetítsen, így esett, hogy Linda Loveloce hihetetlen képességeinek hatásán, és a filmben megjelent elképesztő alakok dumájában a szentjánosbogarakkal és a szép számban felvonult helyi erőkkel együtt merülhettünk el.