A halott menyasszony (Corpse Bride) - amerikai, r.: Tim Burton, Mike Johnson
Hervadó virágok (Broken Flowers) - amerikai, r.: Jim Jarmusch
Kacsaszezon (Temporada de patos) - mexikói, r.: Fernando Eimbcke
Kerülőutak (Sideways) - amerikai, r.: Alexander Payne
Oldboy- dél-koreai, r.: Park Chan-wook
A pofonok földje (Gong fu) - hongkongi, r.: Stephen Chow
Sin City- amerikai, r.: Frank Miller, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino
Ütközések (Crash) - amerikai, r.: Paul Haggis
A vándorló palota (Hauru no ugoku shiro) - japán, r.: Hayao Miyazaki
Stephen Chow: A pofonok földje |
2005 legjobb 10 hazai DVD-premierje a filmhu szerint
Gőzfiú (Steamboy) - japán, r.: Katsuhiro Ôtomo
Kabinláz (Cabin Fever) - amerikai, r.: Eli Roth
Nevetséges Napóleon (Napoleon Dynamite) - amerikai, r.: Jared Hess
A pillangó-hatás (The Butterfly Effect) - amerikai, r.: Eric Bress, J. Mackye Gruber
A régi környék (Garden State) - amerikai, r.: Zach Braff
Születés (Birth) - amerikai, r.: Jonathan Glazer
Torta (Layer Cake) - angol, r.: Matthew Vaughn
24 - amerikai sorozat
Drót (The Wire) - amerikai sorozat
Sírhant művek (Six Feet Under) - amerikai sorozat
Zach Braff: A régi környék |
***
2005 legjobb magyar és külföldi filmjei hazai rendezők szerint
Árpa Attila:
Kedvenc külföldi film 2005-ben:
Titokzatos folyó (a történet és a színészek teszik ezt a filmt felejthetetlené, nem az effektek, a PR, a nagy sztárok vagy a hatásvadászat)
Kedvenc magyar film 2005-ben:
Természetesen az ARGO az extra DVD-vel :)
Bernáth Zsolt (Cruel World Team):
Kedvenc külföldi film 2005-ben:
Kim Ki Duk: Bin Jip - Lopakodó lelkek. Hogy miért? Mert szelíd volt, okos és zseniális.
Kedvenc magyar film 2005-ben:
Mispál Attila: A fény ösvényei. Mert valahogy így kéne csinálni "művészfilmet", ha már nem kerülhetjük ki ezt a kifejezést
Dyga Zsombor:
1. Bin Jip
2. Garden State
3. Sin City
4. Kacsaszezon
5. Zuhanás a csendbe (Touching the Void)
6. Napoleon Dynamite
8. Ütközések
10. Éjszakai őrség (Nochnoy dozor)
Groó Diána:
Kedvenc magyar film 2005-ben:
nekem Goda Kriszta Csak szex és más semmi c. első filmje nagy meglepetés volt. örültem neki, és bírtam. ebben a műfajban tök jó, hogy egy női rendező is fel tud mutatni egy igazán jó vígjátékot.a két főszereplő elsöprő!
kardos sándor: résfilm (nagyon jó lenne, ha az itthoni mozik rákapnának, mint kísérő vagy önálló kisfilm)- zseniális és egyedülálló filmnovella- ahol a kép és a tartalom harmóniában szárnyal- én szívem szerint Kardos Sándor egyedi technikájával készült filmjét Oscarra neveztem volna (bár nem vagyok tisztában a követelményekkel) mindenesetre aki látta, soha nem felejti el!
ettől függetlenül inkább a jövő évi magyar filmeket várom nagyon, pl. Hajdu Szabi Fehér tenyér c. filmjét....
(ja és persze nem tom az ember sajátja ciki e, de a Csoda Krakkóbannal is ki vagyok békülve, bár az 2004 decemberében jött ki és 1 évig ment hősiesen itthon:)
Kedvenc külföldi film 2005-ben:
idén sok felejthetőt láttam. ami nagyon nagyon megmaradt az a Vera Drake (idei?) és a Pingvinek vándorlása. Azt hiszem, akkor jó egy film tényleg, ha az ember még később is gondol rá, vagy eszébe jut pár képsor... ezek ilyenek voltak...
Török Ferenc:
Kedvenc magyar film 2005-ben:
Johanna, Taxidermia (rough cut), Fekete kefe
Kedvenc külföldi film 2005-ben:
Mennyország most, Whisky, Bin jip
Vranik Roland:
Harry Potter 4 + King Kong
Goda Krisztina: Csak szex és más semmi |
***
2005 legjobb filmjei kritikusaink szerint
Géczi Zoltán - filmkritikus: Süti 2005
Az év végi leltározásnak kiemelten fontos része a filmes archívum áttekintése, érdemes megolvasni a kollekció tételeit, s eljátszani a mámorító gondolattal, milyen mozikat pakolna a vérben forgó szemű, napsugár által soha nem ért kritikus a Kedves Olvasók karácsonyfái alá, s miket szórna ki onnan.
Neil Marshall: The Descent |
Tsui Hark: Seven Swords |
Idén, meg kell vallanom, kevéssé figyelmeztem a japán történéseket. Animációs fronton persze ők taroltak, amint ez tőlük el is várható: Miyazaki Vándorló palotája újabb mestermunka a korosodó legendától, az Otomo Katsuhiro által rendezett Gőzfiú cukorka a szemnek, a televíziós anime-sorozatok közül pedig a remekül megkomponált Samurai Champloo kápráztatott el. Áttérve a klasszikus szamuráj-drámák vonalára, jelentős megállónak bizonyult a Hidden Blade (rend: Yoji Yamada), ez a szép és komor remekmű, amely még a japán filmművészet normáihoz mérten is különösen kifinomult esztétikájú alkotás, a világ legszebb hóesésével és kemény összecsapásokkal nemesített chambara. Nem eltávolodva a vészjósló tekintetek és a villogó pengék világától, Shimoyama Ten mozija, a Shinobi megérdemelten lett No.1 a hazai piacon, s bár az esztétika iránti elkötelezettség nem egyszer az üres szépelgés határáig szédítette az alkotókat, összességében véve pompás ninja-eposz született (www.shinobi-movie.com). Továbblépve a tinikre optimalizált kommersz irányába, az év agyatlan J-pop mozijává az Azumi 2-t (rend.: Shusuke Kaneko) tenném meg: egyfelől, az alkotóknak bravúros biztonsággal sikerült elkerülni mindenféle mélységet és eredeti gondolatot, másfelől pusztán a gyors akciók, a látványos vizuális megoldások, a széparcú szereplők és a pergő vágás által sikerült az ingerküszöb fölé tornázni a mozit.
Prachya Pinkaew: Tom Yum Goong |
2005-ben számomra Dél-Korea és Thaiföld volt a forró süti. Egyaránt akadt vállalható kommersz, epikus kardjátékfilm, sosem látott harcművészeti parádé, finom szövésű romantika, nemes veretű dráma; a helybéli uraságok oly sok földi jóval szolgáltak, hogy felsorolni is nehéz. Az év comebackje Tsui Hark nevéhez fűződik; a dél-koreai-hongkongi, vegyes finanszírozású Seven Swords bizonyíték (nem ígéret), hogy mégsem kell elhantolni a mestert: csiricsáré digitális trükközéstől mentes, mégis látványos, jó ízléssel készült mozi nagyszerű szereplőgárdával (pl. Donnie Yen) idézi fel a klasszikus kardjátékfilmek sajnálatos módon letűnt világát. Evvel szemben Seung-wan Ryoo filmje, az Arahan egy szerethető jövőbe mutat; a komikus elemekkel is meghintett urban martial arts/ fantasy érdemekben gazdag kommersz, ráadásul itt érhető tetten az év legszebb hölgye, So-yi Yoon. A klasszissá emelt dél-koreai direktorok éves produkciója nemkülönben meggyőző volt: Park Chan-wook bosszú-trilógiájának záró darabja, a Sympathy for Lady Vengeance hozta az Oldboy szintjét, Kim-ki Duk The Bowja pedig újabb mestermunka a nemzetközi fesztiválok kedvenc rendezőjétől.
Paul Spurrier: P |
GZ
***
Wostry Ferenc - filmkritikus, a sokkmagazin.hu főszerkesztője:
A lista az általam 2005 folyamán először látott legjobb filmekből, és nem a 2005-ben forgalmazásba került legjobb filmekből áll.
Ábécé-sorrendben:
Bedazzled (Nagy-Britannia, 1967, r.: Stanley Donen)
Kár, hogy felénk csak a förtelmes re-make-je ismert, mert Stanley Donen lélekvesztős komédiája a legjobb vígjáték, amelyet valaha láttam. A főszerepben Dudley Moore és Peter Cook – földre szállt istenek. Már halottak.
Blindman (Olaszország, 1971, r.: Ferdinando Baldi)
Baldi főműve, amelyben a címszereplő világtalannak egy hajórakomány kurvát kell visszaszereznie elrablóiktól; intelligens, cinikus, nagyköltségvetésű spagetti western, tele ilyen párbeszédekkel:
„- Why do you help us, Blindman?
- A man with one eye is just half a man, Pilar. A man with one eye and no money – now that’s a bitch.”
La Cittá sconvolta: caccia spietata ai rapitori (Olaszország, 1975, r.: Fernando Di Leo)
Az eurocrime filmek szociálisan legérzékenyebb rendezője, Di Leo ennél a munkájánál sem fogta vissza magát: kutyavilág jár a szegényekre, és néha a legérthetőbb hang tényleg egy géppisztoly torkából szól, avagy hogyan lehet egy multicég vezérkarát fél perc alatt kiirtani. Gyönyörűszép emberrablós bosszúfilm, a főszerepben a remek Luc Merenda. A zenéjét Luis Bacalov írta, és feledhetetlenebb sok Morricone muzsikánál.
Crimen Ferpecto (Spanyolország, 2004, r.: Alex De La Iglesia)
Neil Marshall és De La Iglesia jelenleg Európa legjobb rendezői, s míg az elsőnek semmi humora, utóbbi tobzódik benne. Imádnivaló fekete komédia. Az Eraserhead óta nem láttam olyan vicces családi vacsorát, mint itt.
The Descent (Nagy-Britannia, 2005)
Erről majd a Filmvilág következő számában ejtek pár keresetlent. ;-)
Land of the Dead (A holtak földje, USA, 2005, r.: George Romero)
Romero visszatért, s bár jó páran húzták a szájukat a film láttán, én remekül szórakoztam rajta. Gyorsabb, akciódúsabb, de ugyanolyan intelligens, mint korábbi zombifilmjei. Meg is bukott mindenhol. Manapság az ilyesminek semmi esélye.
Roma a mano armata (Olaszország, 1976, r.: Umberto Lenzi)
Az eurocrime királyának, dottore Lenzi-nek egyik legjobb filmje. A Franco Nero-másolat Maurizio Merli (akit illik Nerónál jobban kedveli eurokultista körökben) úgy vág rendet a milánói alvilág soraiban, hogy ott marad az ökle nyoma. Főellensége a Púpos – és ahogy Tomas Milian ezt a figurát adja, nos, azt egyetlen színiiskolában sem tanítják… Mocskos, véres, csodálatos olasz policsieszkó. Kedvet csinál ahhoz, hogy bepattanj egy 30 éves Ladába, és végigzúzz a városon. A magnóból meg persze Franco Micalizzi zenéje ordítson, még szép!
Seven Swords (Hongkong-Korea, 2005, r.: Tsui Hark)
Bár a nemrégiben megjelent hongkongi dvd-változatból több mint egy óra hiányzik, a dolog így is nyilvánvaló: a Seven Swords a legjobb wuxia az 1995-ös The Blade (Dao) óta, amelyet szintén Tsui Hark rendezett.
Hatalmas költségvetés, sztárparádé, epikus történet, zseniális harci koreográfia: aki eddig azt hitte, hogy a Tigris és Sárkány valamiféle mufaji csúcspont, jól meg fog lepodni (Ang Lee filmje amúgy is egy torzszülött - olyan wuxia amely szégyenli hogy wuxia).
Így kell ezt csinálni.
Sha Po Lang (Hongkong, 2005, r.: Wilson Yip)
Megrágja, megemészti és kiköpi a nézőt. A jelszava back to the roots!, és az utóbbi öt év legjobb hongkongi filmje; csonttörő, vérfakasztó, darálós, csodakegyetlen kungfumozi, olyan szereposztással, hogy a hozzám hasonló ázsiafilm-nyűvőknek könnybe lábad tőle a szeme: Sammo Hung Kam Bo, Donnie Yen Chi Tan, Simon Yam Tat Wah… A kikristályosodott gyönyörűség. Meg is nézem mindjárt megint, tucatszorra.
Shaw Brothers wuxiák: Judgement of An Assassin, Flying Guillotine 2, Lady Assassin
A hongkongi Celestial kiadóvállalat az utóbbi néhány évben a Shaw Brothers teljes filmtárának piacra dobásával van elfoglalva, és e három produkció tetszett nekem az év során általuk megjelentetett több száz cím közül a legjobban, bár meg kell mondjam, a választás rendkívül nehéz volt – a Shaw Brothers filmeket en masse imádom. Ám végtelen listákat mégsem állíthatok össze, senki nem olvasná el, kiragadtam hát párat.
Legjobb dvd:
The Val Lewton Collection (amerikai megjelenés)
Bár sok profi a harmincas évek Universal horrorjaira esküszik, az én szívemhez mindig is Lewton produkciói álltak közelebb, és a Warner most mind a kilencet piacra dobta, egyetlen tökéletes kis dobozban. Ritka az ilyen összeállítás: majdnem mind remekmű.