5. TENKI RÉKA (Futni mentem)

Herendi Gábor egy jóleső romantikus komédiával lepett meg minket az idén, ami kiváló női színészgárdával hódította meg a szívünket. Ám ha csak egyvalakit emelhetünk ki (és listánk szabája szerint így van) a maratonra készülő nővérek közül, akkor az a legidősebb testvért, Dorinát alakító Tenki Réka. 

Remekel az önálló, kemény, talpraesett ügyvédnőként, aki ha kell, piszkos trükköket is bevet az érvényesüléshez. Szintén ennyire ügyesen mutatja meg a karakter mélyebb rétegeit, aki hiába menekül a családalapítástól, idővel mégis felelősséget vállal a szomszéd, gyámoltalan kislány pótanyjaként. És emellett persze talán mondanunk sem kell, hogy mennyire humoros és bájos a szeret-nem-szeret viszonya a kislány apukájával, a tutyimutyi rendőrkapitánnyal, akit való életbeli párja, Csányi Sándor alakít. (HB)


4. KONRÁD ZSUZSANNA
(Január 2.)

Szilágyi Zsófia egy merész döntéssel a Január 2. látványtervezőjét, Jóvári Csengét és a film helyszínkeresőjét, Konrád Zsuzsannát választotta ki főszereplőknek. Kettejük természetes jelenlétének és keresetlenségének köszönhetően a Január 2. nemcsak egy feszített tempójú, fáradságos költözés dinamikáját, hanem egy bensőséges barátság rezdüléseit is képes érzékeltetni. 

Ahogyan a filmről írt kritikánkban is kiemeltük, „Konrád Zsuzsanna alakítása simán odatehető az elmúlt évek legjobbjai közé. Visszafogott játékkal, érzékenyen hozza az elvált anyukát, mozgása, kényszeredett félmosolyai és gesztusai egy traumatikus időszakról tudósítanak." (PVÁ)


3. PETŐ KATA
(Egy százalék indián)

Az Egy százalék indián egyik főszereplője úgy tudja átadni a kihűlt házasságban veszteglő, életközepi válságban ragadt Zsuzsi karakterének dilemmáit, hogy szinte neki jut a legkevesebb filmidő. Pető Kata visszafogott, pontos és kifinomult színészi eszköztárral dolgozik, titokzatos idegenként mozog a toxikus maszkulinitás által uralt halotti tor résztvevői között. Viszont, amikor a helyzet úgy hozza, akkor úgy zúdítja férjére az összes sérelmét, mintha hosszú ideje erre a párbajra készülne. Ez a veszekedésjelenet egyébként a film egyik csúcspontja is egyben.

A férjet játszó Hajdu Szabolcs és Pető Kata tökéletes párost alkotnak: meg sem kell szólalniuk, jól értjük, hogy ők ketten egykor mennyire szerették egymást, ahogyan azt is képesek érzékeltetni, hogy kapcsolatuk zátonyra futott. A filmről írt kritikánkban is hangsúlyoztuk, hogy „Hajdu Szabolcs és színésztársai tehetsége elvitathatatlan, minden mozdulatuk és hangsúlyuk hiteles, ahogy a rendező eddigi filmjeiben is megszokhattuk, egy másodpercre sem zökkent ki minket bármilyen hamisság, ráadásul az emberi kapcsolatok bemutatásának egyik legnagyobb magyar mestere most is pontos képet ad arról, hogy húsz év után hogyan mehet gallyra egy kapcsolat." (PVÁ)


2. MÉSZÖLY ANNA 
(Fekete pont)

Szimler Bálint állami támogatás nélkül készített első nagyjátékfilmje hagyta talán a legmélyebb nyomot idén a mozinézőkben. Ezt más sem igazolja jobban, mint hogy még hónapokkal a bemutatója után is aktív párbeszéd zajlik róla, és egészen biztos, hogy a karácsonyi asztal körül is folytatódni fog a beszélgetés a magyar iskolarendszer kiábrándító állapotáról, na meg a film által felpiszkált, saját iskolás emlékekről. 

A Fekete pont legnagyobb erőssége a profi és amatőr színészek keverése, a rögtönzött párbeszédek használata és a groteszk és realista elemek egymás mellé helyezése volt. Mészöly Anna bár a profik csapatát erősíti, az amatőr diákok és tanártársak közé bedobva, a legjobb értelemben véve eltűnik belőle a színésznő, és a pályakezdő, a kollégákhoz képest még nem besavanyodott, felvilágosultan gondolkodó tanárnő szerepében tündököl a vásznon. Mindennapos szélmalomharca az aggresszív szülőkkel, a kiégett kollégákkal és a rendszerszintű igazságtalansággal kétségbeejtő, de az elfogadóbb, a gyerekek lelkével is foglalkozó rendszerbe való kapaszkodásában mégis ott a remény, hogy egyszer talán jóra fordul minden. (PJ)


1. TÓTH ORSI
(Kálmán-nap, Egy százalék indián)

Tóth Orsi 2024-ben duplán is kilépett abból a filmes skatulyából, amibe a Mundruczó-filmek terelték, ráadásul mindkét alkotást Hajdu Szabolcs rendezte, aki idén szintén duplázott. A tavasszal érkező Kálmán-napban abszolút főszerepet kapott, egy jól szituált családanyát alakít, aki először kicsit tolakodó vendécaival küzd meg, majd szép lassan felszínre törnek a kapcsolatában jelenlévő és az életközepi problémái is.

„Szabi valami olyannak az esszenciáját tudja leszűrni a szereplőiben, ami tényleg maga az élet” – fogalmazta meg vele készített podcastunkban, ahol arról mesél, hogy mennyire nem élvezte a nagy fesztiválokkal járó csillogást, hogyan került bele Hajdu Szabolcs színházi társulatába, és milyen az élet három gyerekes családanyaként. (MJA)

A toplistát Horváth Bálint, Molnár Judit Anna, Pauló-Varga Ákos és Pozsonyi Janka állította össze.