"A fotó, a film és a televízió 'ontológiailag' közös alapját keresem"- nyilatkozta Bauer György 1981-ben. A három T-i érában elhallgatni kényszerült művészetfilozófus megalkotta saját fotó-, majd film- és tévéesztétikáját. Az 1998-ban elhunyt esztéta tanulmányainak sora, a nemrég megjelent kötet is ezt bizonyítja: A születő új tiszta pillanata.

A tanulmánykötet nem könnyű olvasmány,annak ellenére, hogy az író nem használ nehezen érthető vagy ismeretlen filozófiai és esztétikai kategóriákat, ám az írások eredetiek, továbbgondolásra méltóak. A művészetfiozófus figyelmét elsődleges tárgyának, a fotográfiának kutatása, törvényszerűségeinek megismerése köti le elsősorban.

A kötet öt fő egységre tagolódik: fotóesztétikai írások, kritikák, A születő új tiszta pillanata ( "Korunk"1927 a filmről, mint műformáról), televíziós elméleti cikkek és végül két riport Bauer Györggyel.

Az írások egyediek, sokszor vitáznak, néha vitára ingerlőek, de mindenképpen egy egységes esztétikai világnézet részei."Egyik titkos célom az, hogy bebizonyítsam:a fotográfia - akárcsak a könyv - magában véve még semmi. " -állítja az egyik interjúban.

A szürke egér esete a fekete macskával ( Avagy. vannak-e Lukácsnak fotóesztétikai nézetei) című izgalmas tanulmányban pedig így ír: " Ha már a kérdéssel kezdem, sietek válaszolni: Lukácsnak nincsenek fotóesztétikai nézetei; s bár a látszat ellentmond ennek: film-, zene- és képzőművészet-esztétikai nézetei sincsenek."

A kötet az Artphoto-Press Kiadó gondozásában jelent meg.