Egy napon feltűnik Ronald, a kamionsofőr, a férfinem egyszerre vágyott és elutasított prototípusa
Mit jelent az, hogy maga jó csapatjátékos? - kérdezi a minden jóindulatot nélkülöző, tenyérbe mászó képű személyzetis a meghallgatáson. Az értelmes és csinos nő zavartan pislog az asztal másik oldalán, idegesen gyűrögeti szoknyája szélét és remegő kézzel nyúl a kávéscsésze után. Már tudja, hogy nem felelt meg az elvárásnak, valamit megint elrontott. Az elmúlt hónapok alatt tucatszor átélte ezt az érzést. Csalódott, pedig most csak egy csoportterápia szituációs játékának résztvevője. Körülötte kisiklott életek, a reményvesztettség kiül az arcokon. Itt mindenki csapdában érzi magát, melyből sosem szabadulhat.

Katrin, a még mindig vonzó negyvenéves asszony egyedül neveli tizenkét éves gyermekét. Freiburgból költözött a fővárosba a jobb megélhetés reményében, de már hosszú ideje munkanélküli. Álláshirdetésekre jár, segélyekből és alkalmi munkákból él. Párkapcsolata nincsen, egyre többet iszik, hogy magányosságát feledje. Egyetlen barátnője, Nike a szomszédban lakik, ő is egyedülálló, de fiatalabb és erősebb lelki alkatú. Függetlenségét büszkén vállalja, a férfiakkal szemben kezdeményező és elszánt. Szociális gondozóként dolgozik, idős és magatehetetlen embereket mosdat, takarít és főz rájuk. A két nő esténként Nike balkonján borozgat a nyári melegben, férfiakról beszélgetnek, egy másik életről ábrándoznak. Előttük a nyüzsgő város, a lehetőségek világa, ők azonban Berlin keleti felében egy kopottas bérházban laknak, Katrin még egy drágább edzőcipőt sem képes megvásárolni fiának, ráadásul éppen férfihiányban szenvednek. A történelem vonata ott dübörög előttük, ám a felszállás, a csatlakozás az egykori NDK-beli városrészből sokkal nehezebb és időigényesebb, mint az egyesülés politikai kinyilvánítása volt. A barátnőknek nem lehetnek illúzióik, ám közös esti rítusaik, játékosságuk és álmodozásuk mégis egyensúlyt teremtenek szűkre szabott mozgásterükben. Egy napon feltűnik Ronald, a kamionsofőr, a férfinem egyszerre vágyott és elutasított prototípusa, és ez a kisstílű „oster macho” felbontja a két nő biztosnak hit szövetségét.

Aki folyton vereséget szenved az élet kisebb-nagyobb csetepatéiban
Andreas Dresen rendező nem ismeretlen Magyarországon. Korábbi filmheteken már vetítették A rendőrnő és a Lépcsőforduló című filmjeit. Mostani munkája kiváló forgatókönyvre épült. Wolfgang Kohlhaase friss és szellemes dialógusokat írt, a drámától a komédiáig terjedő, olykor az abszurditást sem nélkülöző szituációkat teremtett, egyforma figyelmet szentelve mindkét hősnője jellemének, sorsának. Nagyszerű karaktereket biztosított az epizódszereplőknek is, így a szeretetéhségben szenvedő, ezért önző, harmonikás öregasszony vagy a háborús emlékeit felidéző, szenilis nyugdíjas alakjában. Mindezt megbocsátó, elnéző hangvételben, sok szeretettel és humorral fűszerezte. A rendező megtalálta az ehhez megfelelő első osztályú színészeket, akik fürdőzhetnek a jó tempójú, szórakoztató előadásban. A stílus a dán Dogma-filmekre emlékeztet, a mozgékony kamera a meglesettség és a közvetlenség érzését kelti, de a módszer szerencsére nem válik erőltetetté, végig az elbeszélés szolgálatában áll.

Valahogy úgy vagyunk ezzel a filmmel, mint a kamionvezető, aki folyton vereséget szenved az élet kisebb-nagyobb csetepatéiban, de mindig jó képet vág hozzá, úgy viselkedik, mintha győztes lenne. Andreas Dresen ezekről a vereségekről mesél, és arról a bátorságról, ahogyan ezeket el tudjuk viselni.

Érdemes megnézni – Új német filmek XI.
Örökmozgó Filmmúzeum 2006. március 10-22.
Magyar Nemzeti Filmintézet – Goethe Intézet – German Films

Nyár Berlinben (Somer worm Balkon) – Rendezte: Andreas Dresen
– március 16. csütörtök 20.30.
A Vad Banda 2. (Die Wilden Kerle 2.)  – Joachim Masannek
– március 19. vasárnap 16.30.
Láthatatlan bűnök (Hat Wolff von Amerongen Konkursdelikte begangen?) – Gerhard Friedl
– március 17. péntek 20.30.
Szívritmuszavar (Kammerflimmern)  –Hendrik Hölzemann
– március 17. péntek 18.30.
Se falu, se város (Durchfahrtsland) – Alexandra Schell
– március 19. vasárnap 18.30
Status YO! – Till Hastreiter
– március 20. hétfő 20.30.
Berlini történetek (Stadt als Beute)  – Irene von Albert – Miriam Dehne – Esther Gronenborn
– március 18. szombat 18.30.
Zucker a nyerő! (Alles auf Zucker) – Dany Levy
– március 18. szombat 18.30.
Nem játszunk szerelmes számokat (Keine Lieder über Liebe) – Lars Kraume
– március 21. kedd 20.30
Kék határ (Die Blaue Grenze) – Till Franzen
– március 19. vasárnap 20.30.