Németország volt már jobb passzban is |
Angela Schanelec kamerája napfelkeltekor, szavak nélkül pásztázik az épp ébredező Berlinben és környékén. Fatih Akin (A fallal szemben) a zsurnalista szemléletmódot választva egy fiktív beszélgetést rögzít Murat Kurnaz – a guantánamói táborból szabadult, német állampolgár, állítólagos terrorista és egy újságíró közt arról, lehet-e az őt meg nem védő német államnak és a letartóztatásért felelősöknek megbocsátani. Nicolette Krebitz azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha ma egy 20 és 30 közti nő egy szeánszon összetalálkozna Ulrike Meinhoffal és Susan Sontaggal. Krebitz érdekes kérdéseket feszeget a modern női szereppel és az anyasággal kapcsolatban.
Hans Weingartner (Edukators) a nemzetbiztonságiaknak mutat fricskát, arcunkba nyomva a kérdést, mennyire valós a szólásszabadság egy olyan országban, ahol még ma is több millió embert figyeltet meg a Nemzetbiztonsági Hivatal. Romuald Karmakar révén egy berlini pezsgőbárba látogatunk el, ahol a tulajdonos Ramses mesél kendőzetlenül a fél életüket előírásos rendben, szigorú szabályok közt eltöltő német hivatalnokok meglehetősen perverz szexuális szokásairól. Wolfgang Becker (Good bye Lenin!) a több sebből vérző német gazdaságot helyezi a műtőasztalra egy romos kórház színfalai közt.
A gyászos hangulatot Dani Levy filmje oldja |
Nem túl rózsás a kép, és az benne a faramuci - a magyar néző óhatatlanul hazagondol -, a film címe akár Magyarország 09 is lehetne. Nem mintha a németek a világ legoptimistább nemzete lenne, de ez a pesszimista közhangulat, ami nálunk 60 éve tart, nekem a németek vonatkozásában nagyon új.
A gyászos hangulatot Dani Levy (Mein Führer) kisfilmje oldja. Levy kisfiát röpteti meg Németország felett, jómaga pedig hangulatjavító folyadékot kortyolgat, hogy rózsaszínben, azaz olyannak lássa a világot, amilyennek szerinte lennie kéne. Tom Tykwer groteszkjében egy városról városra, kontinensről kontinensre röpködő, az egyenhotelszobákban töltött egyformán magányos éjszakáktól és a minden Starbucks kávézóban kapható egyen-Lattétől becsavarodni látszó üzletember egyhangú életét mutatja be Benno Fühmann-nal a főszerepben.