Csáky Attila háromszoros producer volt a 40. Magyar Filmszemlén: Szabó Simon Papírrepülők, Pater Sparrow 1 (ko-producerként), és Xantus János Etetés című filmjét hozta, és a legjobb producer díját vitte. A Papírrepülők premierje kapcsán beszélgettünk a produceri munkáról, és próbáltuk összerakni azt a huszonkét évet, ami az elismerésig vezetett. (Az interjú eredetileg a Tilos Rádió Kult című műsorában hangzott el 2009. április 5-én.
Hallgasd meg!)
Egyes Szemle-filmek kapcsán felmerült a low-budget filmek kérdése - nosza, elmentünk Londonba, a műfaj Mekkájába egy workshopra:
Zányi Tamás és Balázs Gábor hangmérnökök szerint "Önmagában a LB (low budget - a szerk.) film mint versenyképes kategória nem létezik, ez a műfaj egymagában nem is életképes." A London Film School low budget film workshopján jártunk a budapesti Színház és Filmművészeti Egyetemen, hogy kiderítsük, hogy is van ez. (A kép innen.)
Az év egyik nagy témája volt a filmforgalmazás válsága, a filmfogyazstási szokások radikális változása, a cégek kivonulása, újak keletkezése, azaz a változás sürgető igénye. Az alant linkelt szakmai fórumok mellett kísérletet tettünk megoldási javaslatok publikálására is:
A filmhu szeretne feleleveníteni egy régi műfajt: bizonyos problémaköröket nyílt vita keretében kísérlünk meg körbejárni. Az magyar és nemzetközi filme szakma egyik égető kérdése a független filmforgalmazás, az artmozizás egyre gyorsuló ellehetetlenülése,amelyről többszakmai fórumon is szó esett. A kiút kapcsán több vélemény is körvonalazódni látszik, először Bognár Péter, a Filmklik ügyvezetője mondja el, hogy is képzeli a 21. század elejének függetlenfilmes forgalmazását - véleményét kérdésekkel árnyaljuk, s a téma kapcsán születő válaszokat, egyéb megoldási javaslatokat várjuk afilmhu@forum.film.hucímre, hogy folytatódjon a közös gondolkodás.
Filmes szakmai viták környékén nem ismeretlen fogalom az erőszak. De mi a helyzet a médiaerőszakkal? A látszólag mindenki által jól ismert témát egy kötet recenzeálásával próbáltuk árnyalni:
A médiaerőszak olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá és mindenkinek megvan róla a véleménye. A sommás és leegyszerűsítő kijelentéseken túl azonban rengeteg kérdés lakozik. Ezekre próbál választ találni az imponálóan sokszínű és széles látókörű A médiaerőszak című kötet.
Miskolcon eközben több dolog is történik: forog az Utolér, Dyga Zsombor új filmje, illetve megalakult Magyarország harmadik regionális filmalapja, amelynek vezetőjével, Madaras Péterrel beszélgettünk az alap története mellett a város felé tartó producerek népes táboráról és a város filmszeretetéről:
Újabb regionális filmalap alakult: a miskolci központú kulturális háttérintézmény céljairól, terveiről, lehetőségeiről az alap vezetőjét, Madaras Pétert kérdeztük, aki a városban készülő Utolér című film eddigi forgatási tapasztalatairól is beszámolt.
Amiről sosem esik elég szó: a regionális együttműködések mellett érdemes kipillantani a régió országainak filmiparára, a trendek és tendenciák alakulására is:
Régiós workshopot rendezett a Film New Europe filmes hírportál, amelyen a térség újságírói cserélhettek eszmét, mutatták be a nemzeteik filmiparát azok minden kihívásaival és kérdéseivel, illetve találkozhattak pár filmes szakemberrel a régióból.