Az évkezdet hagyományosan a Szemléhez kötődik, az oda vezető úton beszélgettünk Muhi András producerrel az Inforg Stúdió két évéről:

A Inforg-nap az évek során a Filmszemle felvezető eseményévé nőtte ki magát: a szemle előtti hétvégén levetítik az Inforg egész éves termését. A tavalyi kimaradásra való tekintettel szombaton 38 filmet darálhatnak le az érdeklődők a Toldi moziban. Muhi András ennek kapcsán az Inforg két évéről, külföldi szerepvállalásról és a kellemetlen meglepetésekről mesélt a filmhunak.



 A Filmszemlén sok szakmai program zajlott, ezek közül Egri Lajos klasszikusának megjelenéséről szubjektív beszámolóban tudósítottunk:


Egri a törekvő drámaszerzők agyi feltornáztatása végett írta könyvét. Akkor mégis hogyan lehet, hogy 66 évvel első megjelenése után elsősorban forgatókönyvírók forgatják.







És a Szemle milyen volt? A Rátkai Klubban kritikusok értékeltek:

Az elmúlt időkben megszaporodtak a magyar kritika és a magyar film együttműködését szorgalmazó rendezvények. Előbb a kritikusok ültek össze a magyar filmkritika helyzetét értékelni, majd az alkotók értékelték a magyar filmkritikát. Ismét a kritika térfelén pattogott a labda, a Filmművészek Szövetsége pedig eleget tett a feladatnak:  a 40. Magyar Filmszemle értékelésére hívta össze a magyar filmkritikusokat és a magyar filmrendezőket a Rátkay klubba. 



Jött a tavasz, és elhatároztuk, hogy elindítjuk a lapszámos rovatot, elsőként többek közt a Metropolis sorozatokat boncolgató számát vettük górcső alá:

Akinek van szeme a látásra, olvasson is! jeligével vágunk neki filmológiai és kritikai zarándokutunknak, mellyel a havonta esedékes stációknál meg-megállva elidőzünk az érdekesebb cikkeknél, s lehetőleg értékeljük is azt, hisz annál nincs jobb.







A Szemlén három filmmel is jelen lévő Csáky Attilával, az év producerével beszélgettünk szódacipelésről, mézcsöpögésről:

Csáky Attila háromszoros producer volt a 40. Magyar Filmszemlén: Szabó Simon Papírrepülők,  Pater Sparrow 1 (ko-producerként), és Xantus János Etetés című filmjét hozta, és a legjobb producer díját vitte. A Papírrepülők premierje kapcsán beszélgettünk a produceri munkáról, és próbáltuk összerakni azt a huszonkét évet, ami az elismerésig vezetett. (Az interjú eredetileg a Tilos Rádió Kult című műsorában hangzott el 2009. április 5-én.   Hallgasd meg!)



Egyes Szemle-filmek kapcsán felmerült a low-budget filmek kérdése - nosza, elmentünk Londonba, a műfaj Mekkájába egy workshopra:

Zányi Tamás és Balázs Gábor hangmérnökök szerint "Önmagában a LB (low budget - a szerk.) film mint versenyképes kategória nem létezik, ez a műfaj egymagában nem is életképes." A London Film School low budget film workshopján jártunk a budapesti Színház és Filmművészeti Egyetemen, hogy kiderítsük, hogy is van ez. (A kép innen.)




Az év egyik nagy témája volt a filmforgalmazás válsága, a filmfogyazstási szokások radikális változása, a cégek kivonulása, újak keletkezése, azaz a változás sürgető igénye. Az alant linkelt szakmai fórumok mellett kísérletet tettünk megoldási javaslatok publikálására is:

A filmhu szeretne feleleveníteni egy régi műfajt: bizonyos problémaköröket nyílt vita keretében kísérlünk meg körbejárni. Az magyar és nemzetközi filme szakma egyik égető kérdése a független filmforgalmazás, az artmozizás egyre gyorsuló ellehetetlenülése,amelyről többszakmai fórumon is szó esett. A kiút kapcsán több vélemény is körvonalazódni látszik, először Bognár Péter, a Filmklik ügyvezetője mondja el, hogy is képzeli a 21. század elejének függetlenfilmes forgalmazását - véleményét kérdésekkel árnyaljuk, s a téma kapcsán születő válaszokat, egyéb megoldási javaslatokat várjuk afilmhu@forum.film.hucímre, hogy folytatódjon a közös gondolkodás.


Filmes szakmai viták környékén nem ismeretlen fogalom az erőszak. De mi a helyzet a médiaerőszakkal? A látszólag mindenki által jól ismert témát egy kötet recenzeálásával próbáltuk árnyalni:

A médiaerőszak olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá és mindenkinek megvan róla a véleménye. A sommás és leegyszerűsítő kijelentéseken túl azonban rengeteg kérdés lakozik. Ezekre próbál választ találni az imponálóan sokszínű és széles látókörű A médiaerőszak című kötet.






Miskolcon eközben több dolog is történik: forog az Utolér, Dyga Zsombor új filmje, illetve megalakult Magyarország harmadik regionális filmalapja, amelynek vezetőjével, Madaras Péterrel beszélgettünk az alap története mellett a város felé tartó producerek népes táboráról és a város filmszeretetéről:

Újabb regionális filmalap alakult: a miskolci központú kulturális háttérintézmény céljairól, terveiről, lehetőségeiről az alap vezetőjét, Madaras Pétert kérdeztük, aki a városban készülő Utolér című film eddigi forgatási tapasztalatairól is beszámolt.





Amiről sosem esik elég szó: a regionális együttműködések mellett érdemes kipillantani a régió országainak filmiparára, a trendek és tendenciák alakulására is:

Régiós workshopot rendezett a Film New Europe filmes hírportál, amelyen a térség újságírói cserélhettek eszmét, mutatták be a nemzeteik filmiparát azok minden kihívásaival és kérdéseivel, illetve találkozhattak pár filmes szakemberrel a régióból.