Mátyássy Áron első filmjével, az Utolsó idők-kel érkezik a 40. Magyar Filmszemlére. Mátyássy a Kocsis-Faur-Gigor nevekkel fémjelzett, hányattatott sorsú Grunwalsky-osztályban végzett a Filmművészeti Egyetemen, diplomafilmjét Mínusz címmel a 38. Magyar Filmszemle kisjátékfilmes versenyprogramjában láthattuk. A rendezővel a filmezés misztériumáról, a filozófiáról, az olajszőkítésről, és az igazságtalanságról beszélgettünk.
A repülés története, Kenyeres Bálint filmje folyamatosan nyeri a díjakat, majdnem olyan sikeres, mint a Before Dawn. Felkértük tehát a rendezőt, hogy ossza meg velünk a filmezéssel kapcsolatos gondolatait:
Kenyeres Bálint harmadik kisjátékfilmje kezdi meg fesztiválkarrierjét: A repülés története a Cannes-i Filmfesztiválon debütál a Rendezők Kéthete elnevezésű párhuzamos programban. A fesztivállal egyidőben a mozikban is látható a kisfilm A pankrátor kísérőjeként, ennek apropójából beszélgettünk a rendezővel hosszú beállításokról, bélyegméretről és szobrászkodásról. (Fotó: Erdély Mátyás)
Mindig érdekes az, aki más utakról érkezik a filmrendezői székbe, akit gyerekszínészként több filmben láthattunk, és rengeteg más is izgatja a film mellett. Tóth Barnabással beszélgettünk:
Tóth Barnabás, a Rózsaszín sajt című film rendezője, forgatókönyvírója, főszereplője. Az egykori gyerekszínész jelenleg a Momentán Társulat oszlopos tagja, a Vakok és Gyengénlátók Szövetségének olvas fel rendszeresen hangoskönyveket, régebben szinkronizált is, és rendszeresen feltűnt a tévéképernyőn. Erről mind beszéltünk vele az interjúban.
Ennyi pályakezdő fiatal után illő, hogy megadjuk a szót a tapasztaltabb generációknak: Mészáros Márta új, Kéthly-filmje kapcsán mondja el gondolatait a 20. századról, Magyarországról, női sorsokról.
Mészáros Márta rendezővel Utolsó jelentés Annáról című, Kéthly Anna szimbolikus alakját megörökítő új filmje kapcsán beszélgettünk a nyomasztó hetvenes évekről és az emigráció drámájáról, elvhűségről és a puha diktatúra természetéről.
A beszélgetések nyugalmas helyei után átadjuzk a terepet a terepnek - irány a forgatási helyszín ezúttal Martin Csaba új filmje kapcsán:
Alig néhány nappal azután, hogy Géczy Dávid filmes csapata birtokba vette az etyeki Korda Stúdiót, ismét egy low-budget produkció forgat Etyeken. Martin Csaba angol nyelvű túszdrámája a New York-i utcadíszletben indul, Haumann Máté és Szőcs Artúr itt keverednek üldözésbe. A filmhu az első forgatási napon járt, és a Faith No More-ról faggatta a rendezőt.
Az sem rossz, amikor a Valami Amerika csapatának berkeiben készülő Poligamynak, Orosz Dénes első filmjének forgatásán láthatjuk Csányi Sándor és a Lillák történetének kibontakozását:
Csányi Sándor minden nőt megkaphat: a Poligamy forgatásán jártunk, hogy meglessük, mennyire van tisztában Orosz Dénes a női praktikákkal. (Fotó: Belényi Zoltán)
Végül a jövőbe is tekintünk. a 2010-es évben Sas Tamás három filmmel is jelentkezik. Ezek közül a Szinglik éjszakája mesébe illő díszletei között kaptunk el pár csapó!-t és ennyi!-t.
2010 Sas Tamásról fog szólni: idénegyszer már vitorláztunkSas Tamással Balatonalmádiban, a Szélcsend című kamaradrámájában három nő reked a nyílt vízen, a Szinglik éjszakájában négy nő izgalmas-vicces kalandjait követhetjük majd, és akkor a Presszó 2 moziváltozatáról még nem is beszéltünk. Szilvásváradon jártunk az új Sas-film forgatásán.