„Hagyjátok bekapcsolva a kamerát és szabadok lesztek!"
„Azt kérte a szerkesztőség, hogy egy olyan filmet ajánljak, amihez van valami személyes viszonyom. Kortársam, Kim Dzsongun miatt esett a választásom az Észak-Koreában készült Under the sun című dokumentumfilmre. Beiktatása óta kiemelt figyelemmel követem az ifjú diktátor életét. Amóta megtudtam, hogy majdnem egyidősek vagyunk, valami fura, bizarr közösséget érzek ezzel a duci, mogorva fiúval, akinek akarva-akaratlan vállára szakadt az az ólomsúlyú feladat, hogy a Föld egyik legbrutálisabb rendszerét vezesse.
A filmet az orosz Vitaly Mansky jegyzi rendezőként, aki arra kérte az észak-koreai szerveket, hogy készíthessen az országban egy dokumentumfilmet. Az engedélyt megkapta, azzal a kikötéssel, hogy az állam totális kontrol alatt tartja a forgatást. Lényegében egy propagandafilmet akartak leforgattatni a stábbal, ami minden ízében fikció és egy idealizált, soha nem létező világba kalauzol. Mikor a forgatás első napjaiban az alkotók rájöttek erre, úgy döntöttek, hogy a forgatás közben, amikor csak lehet, bekapcsolva hagyják a kamerát és egy titkos memóriakártyán kicsempészik az országból a nyersanyagot.
Az Under the sun két meta-filmből épült össze. Egyrészt a leforgatott propagandafilmből, másrészt a bekapcsolva maradt kamera felvételeiből, ami a propagandafilm werkfilmjének tűnik. Ez a szerkezet nem csak az országról és főszereplőiről szól, hanem a fikció természetéről is. Ugyanis a propaganda képeinek ereje éppen abban van, hogy a werkkel lett összevágva és fordítva. Tehát a fikciótól lesz igazsága a dokumentumnak a dokumentum pedig nem jöhetett volna létre, ha nincs fikció; a két princípium egymást erősítő, egymástól el nem választható minőség és a frigyükből születik meg a filmigazság. Vitaly Mansky olyan alkotók nyomdokain halad, mint Dziga Vertov, Abbas Kiarostami, Bódy Gábor és Esterházy Péter.
A filmnek számos egyéb erénye is van. Például a fentebbi intellektuális olvasaton túl elsöprő érzelmi hatást kelt a zárójelenet, amikor a főszereplő kislány (Lee Zin-Mi) véresre marja körömágyát, annyira szorong, hogy képes legyen jól eljátszani az átlagos észak-koreai iskolást. Ez a jelenség pedig olyan kérdéseket vet fel, amelyek nemcsak egy távoli, egzotikus diktatúrában, hanem a romló állapotú magyar közoktatásban is aktuálisak.
Itt lehet megrendelni DVD-n: http://www.icarusfilms.com/new2016/unsun.html