Az SZFE-n filmdramaturgként végzett rendező, olyan rövidfilmeket készített korábban, mint A dugulás, a Foszfor, a Szivarfüst, vagy a Nekem Budapest egyik szkeccse. Májusban kezdi forgatni első nagyjátékfilmjét, a Virágvölgyet, ami a 2015-ös, első Inkubátor program egyik győzteseként indult el. Csuja szerint (cikkünk itt) a Nagy V. Gergő dramaturggal közösen írt Virágvölgyegy coming-of-age film, a főszereplőnek, Rolandnak egyik percről a másikra kisfiúból apává kell válnia, otthont kell teremtenie a családjának. Arról szól a film, hogy ezzel a kihívással hogyan küzd meg. A rendező ajánlója következik.  

„Hagyjátok bekapcsolva a kamerát és szabadok lesztek!"

„Azt kérte a szerkesztőség, hogy egy olyan filmet ajánljak, amihez van valami személyes viszonyom. Kortársam, Kim Dzsongun miatt esett a választásom az Észak-Koreában készült Under the sun című dokumentumfilmre. Beiktatása óta kiemelt figyelemmel követem az ifjú diktátor életét. Amóta megtudtam, hogy majdnem egyidősek vagyunk, valami fura, bizarr közösséget érzek ezzel a duci, mogorva fiúval, akinek akarva-akaratlan vállára szakadt az az ólomsúlyú feladat, hogy a Föld egyik legbrutálisabb rendszerét vezesse.

A filmet az orosz Vitaly Mansky jegyzi rendezőként, aki arra kérte az észak-koreai szerveket, hogy készíthessen az országban egy dokumentumfilmet. Az engedélyt megkapta, azzal a kikötéssel, hogy az állam totális kontrol alatt tartja a forgatást. Lényegében egy propagandafilmet akartak leforgattatni a stábbal, ami minden ízében fikció és egy idealizált, soha nem létező világba kalauzol. Mikor a forgatás első napjaiban az alkotók rájöttek erre, úgy döntöttek, hogy a forgatás közben, amikor csak lehet, bekapcsolva hagyják a kamerát és egy titkos memóriakártyán kicsempészik az országból a nyersanyagot.

Az Under the sun két meta-filmből épült össze. Egyrészt a leforgatott propagandafilmből, másrészt a bekapcsolva maradt kamera felvételeiből, ami a propagandafilm werkfilmjének tűnik. Ez a szerkezet nem csak az országról és főszereplőiről szól, hanem a fikció természetéről is. Ugyanis a propaganda képeinek ereje éppen abban van, hogy a werkkel lett összevágva és fordítva. Tehát a fikciótól lesz igazsága a dokumentumnak a dokumentum pedig nem jöhetett volna létre, ha nincs fikció; a két princípium egymást erősítő, egymástól el nem választható minőség és a frigyükből születik meg a filmigazság. Vitaly Mansky olyan alkotók nyomdokain halad, mint Dziga Vertov, Abbas Kiarostami, Bódy Gábor és Esterházy Péter.

A filmnek számos egyéb erénye is van. Például a fentebbi intellektuális olvasaton túl elsöprő érzelmi hatást kelt a zárójelenet, amikor a főszereplő kislány (Lee Zin-Mi) véresre marja körömágyát, annyira szorong, hogy képes legyen jól eljátszani az átlagos észak-koreai iskolást. Ez a jelenség pedig olyan kérdéseket vet fel, amelyek nemcsak egy távoli, egzotikus diktatúrában, hanem a romló állapotú magyar közoktatásban is aktuálisak.


Itt lehet megrendelni DVD-n: http://www.icarusfilms.com/new2016/unsun.html