Filmhu: Miért pont ezt a filmtervedet forgattad le?
Borbás Tamás: Misztikusnak tűnik, hogy a számítógépben készült jeleneteket úgy látjuk a moziban, mintha hagyományos módon, kamerával forgatták volna le. Az ilyen trükkök elkészítése alapos tervezést igénylő, aprólékos, sziszifuszi munka és olykor mégis lelepleződik a manipuláció, megtörik a film varázsa.
Mitől lesz valósághű egy digitális trükk? Milyen képet fogad el a néző, mint a valóság része? Hogyan látjuk a valóságot? Az egyre gyorsabb processzorok és a szédületesen fejlődő szoftverek vajon tökéletessé teszik a digitális képeket? Van-e tudományos, elméleti korlátja a valóság számítógépes modellezésének? Miért avulnak el olyan gyorsan a filmtrükkök? Miért kell tolmács a számítógépes szakemberek és a filmes alkotók párbeszédéhez akkor is ha egy nyelvet beszélnek? Hogyan gondolkodnak a filmes alkotók a trükk használatáról? - Ezek a kérdések merültek fel a film tervezésekor.
Filmhu: Hogyan választottad ki a stábodat?
B.T.: A filmben látható filmes kísérlethez a trükköt Thernesz Vilmos készítette az Oberon stúdióban. A valósághű, digitális trükkökről nagyon sokat hallottam tőle már korábban is, tehát valahol itt ered a témával kapcsolatos érdeklődésem. Babos Tamás operatőr a tartalom formába öntésében segített sokat, és egységbe hozta azt a néhány jelenetet, amit a költségvetés korlátai között fel tudtunk venni. Dolgozott egy profi csapat a trükkökön, két tudományos kutató a látásvizsgálaton, ugyanakkor kollégák gyermekei „statisztáltak” a Jövő Házában és ismerősök ültek be a mozi jelenetben a nézőtérre. Összességében a különböző részfeladatok miatt viszonylag népes stábbal dolgoztunk és köszönet mindenkinek a lelkes munkáért.
Filmhu: Hogyan állt össze a költségvetés?
B.T.: A digitális trükk éppen a sok aprólékos munka és a szükséges szaktudás miatt egyáltalán nem olcsó mulatság és egy játékfilm költségvetésében is jelentős tételnek számít. Az ismeretterjesztő film lehetőségeit általában meghaladja ennek a technikának az alkalmazása, különösen ha még egy jelmezes kaszkadőr jelenet is kapcsolódik hozzá. Mégis úgy döntöttünk, hogy megcsinálunk egy látványosabb jelenetet trükkel, hogy érzékeltetni tudjuk ennek a filmes alkotóeszköznek a jelentőségét.
Tökéletes(?) illúzió
Filmhu: Mi volt a legjobb élményed a forgatás alatt?
B.T.: A riportokból rengeteget tanultam. Valódi nagymesterek ültek le a kamera elé. A világhírű filmoperatőr-rendező magával ragadó lelkesedéssel beszél mindenről ami a mozifilmmel kapcsolatos. Igaz, már az elején elmondja, hogy ő nem szereti a digitális trükköket és ahol csak lehet, rendre kihagyja. Elmeséli nekünk egyik filmjének történetét, ahol eredetileg sok trükköt terveztek a korhű dokumentumok beépítésére de már az előkészítés során kiderült, hogy optikai felvétellel a legtöbb helyettesíthető. Végül a filmkészítés lényegi „eszközéről”, az emberi arcról, tekintetről beszél.
Nemzetközileg elismert, akadémikus kutatóprofesszor az emberi látás sajátosságairól és a megismerés logikájáról beszél. A valósághű, digitális képalkotásban számítógéppel modellezzük a valóságot. Érdekes kérdés, hogy van-e elméleti korlátja az igen-nem állításokra épülő logikai rendszerrel való megismerésnek? Minderről könnyen érthető, „képszerű” kifejezési eszközökkel beszél a professzor úr.
A hazánkban készült, digitális trükköket is alkalmazó, jelentősebb mozifilmek vfx supervisora elmondja, hogy azt szereti ha megkérdezik tőle: „Te ebben a filmben mit csináltál, hiszen nem is volt trükk” .
Filmhu: Mi volt a legrosszabb élményed a forgatás alatt?
B.T.: Volt bennem némi drukk a fóti forgatáson, ahol a kardozós jelenetet vettük fel. A költségvetési korlátok miatt nem lehetett pótforgatást tervezni, tehát ha aznap tombol a vihar, akkor nincs meg a fő jelentünk de a pénz is elúszik. Az operatőr és világosító csapat ugyan felkészült arra, hogy rendkívül rossz idő esetén is bevilágítsa a teret de szerencsére erre a szükségmegoldásra nem került sor. Az ég kiderült és ezzel együtt a mi aggodalmunk is elszállt, a jelenet jól sikerült.
Filmhu: Mit vársz az idei szemlétől, mi érdekel a mezőnyből?
B.T.: Milyen díjra érzed esélyesnek a filmedet?
Filmhu: Legjobb/legrosszabb bonmot a filmedben?
B.T.: Legjobb: A digitális trükk akkor jó ha nem is látszik
Filmhu: Legtöbbször felvett jelenet?
B.T.: A filmes kísérlethez tervezett, középkori, kardozós jelenetet Fóton vettük fel. A sok kameraállás és néhány kardtörés miatt több mint hússzor indultunk neki a felvételnek. A kaszkadőrök jól bírták a terhelést, egyre kidolgozottabb volt a mozgásuk, sőt egyre kevésbé fáradtak el...
Filmhu: Hány néző tenne téged boldoggá?
B.T.: Televíziós bemutatót is szeretnék a filmnek és akkor biztosan eljut a téma iránt érdeklődőkhöz.