Kedden Szabó Virág kisfilmjével, a Szarajevói Filmfesztiválon is bemutatott Wellness-el indíthatnak azok, akik nagyon korán felkelnek. Akik nem, azoknak megsúgjuk, hogy online bármikor pótolhatják a két nyugdíjas hölgy, Ilona és Teri évtizedes barátságának negyed órába sűrített válságát. Napközben egy bezárás előtt álló iskola matektanárát (Mucsi Zoltán) kísérhetjük el az intézmény megmentéséhez szükséges pénz rulettasztalon történő előteremtésére, Montecarlo!-ba, majd újra felidézhetjük, hogy hogyan zajlik egy Utazás apánkkal. Este 11-től Scott Kalvert mutatja be a földi pokol egyik bugyrát Jim Carroll költő-rockzenész-heroinfüggő saját, kamaszkori megzuhanásáról szóló regénye, az Egy kosaras naplója adaptációjával, főszerepben a pubertásból épp hogy csak kifarolt Leonardo DiCaprioval.
Másnap az elsősorban bábfilmrendezőként nyilvántartott Kende Márta bizonyítja be, hogy a társadalmi problémák legalább annyira érdeklik, mint Mazsola és Tádé, vagy a Cicavízió. 1975-ben készült tévéfilmje, az Utolsó a padban a faluról a városi iskolába csöppenő cigánylány, Lakatos Kati figuráján keresztül a korszakra egyáltalán nem jellemző nyíltsággal beszél a cigányok hátrányos megkülönböztetéséről. Darren Aronofsky szerda este látható Fekete hattyúja a teljesítménykényszert, Ingmar Bergman csütörtökön vetített Úrvacsorája pedig az Isten létezésébe vetett hitünket vizsgálja.
Psota Irén és Darvas Iván (Hideg napok, 1966)
Csütörtök éjféltől láthatjuk Kovács András az 1966-os Karlovy Vary Filmfesztiválon fődíjjal és a FIPRESCI (Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége) díjával kitüntetett alkotását, a Hideg napokat. Cseres Tibor azonos című regényének adaptációja bátran néz szembe a magyar történelem egyik legsötétebb szégyenfoltját jelentő, 1942-es újvidéki vérengzés eseményeivel. A magyar honvédség Bácskában tartott razziája során megközelítőleg három és fél ezer, főként szerb és zsidó polgárt mészároltak le. A történetben a vérengzés négy résztvevője közös cellában várja kiszabott büntetését, közben mindannyian felidézik a néhány évvel korábbi eseményekben játszott szerepüket. Kovács András remekül alkalmazza a lineáris elbeszélésmódot helyettesítő, a modernitásra jellemző időfelbontásos elbeszélést, amely tökéletes módszer a szereplők időben ugráló visszaemlékezéseinek ábrázolásához.
A Hideg napok is szerepel a FIPRESCI 1968-as budapesti konferenciáján megszavazott, 1945 után készült tizenkét legjobb magyar film, a Budapesti 12 között, csakúgy, mint Bán Frigyes 1948-ban bemutatott paraszti története, a klasszikus értékeket képviselő, péntek este vetített Talpalatnyi föld. A plebejus magyar film vonulatától élesen eltér Keleti Márton 1949-es zenés vígjátéka, az azonos című operettből készített, szándékoltan sarkított karakterekkel teli Mágnás Miska. A Latabár-testvéreket egymás mellett szerepeltető, szombat délután látható komédia tízmilliót főt meghaladó közönségével a magyar filmtörténet legmagasabb nézettségű mozija.
Szombat este először kerül képernyőre Török Ferenc tavaly bemutatott drámája, a közönség és a kritika által egyaránt pozitívan fogadott 1945. A bátor témaválasztás tekintetében akár az imént jellemzett Hideg napok is lehetett követendő példa: a Hazatérés című Szántó T. Gábor kisregény alapján készült forgatókönyv a vidéki Magyarország második világháborút követő időszakából ragad ki egy napot, azon belül is néhány órát, rávilágítva a bemutatott faluban maradt zsidó vagyont széthordó (sőt, a deportálásokat nem egyszer feljelentésekkel segítő) lakosság esetleges felelősségrevonástól való rettegésére. Az 1945 ráadásul nem a hadsereg egy alakulatáról, vagy egy szűk társadalmi csoportról, hanem az ország teljes lakosságáról rántja le a keresztvizet.
Az 1945 szombati premierjét már vasárnap követi az első ismétlés, de nem csak Török Ferenc filmje duplázik a hétvégén. Hajdu Szabolcs low budget családi drámája, az Ernelláék Farkaséknál vasárnap reggel fél 8-tól és este fél 8-tól is műsorra kerül. A hét záróakkordjaként visszatérünk Szabó István nemzedéki trilógiájához az 1966-ban készült második felvonással, a Budapesti 12-t erősítő Apa - Egy hit naplójával. Szabó saját korosztálya, vagyis az apák nélkül felnőtt nemzedék magára találásáról beszél az önéletrajzi ihletésű alkotásban, amelyben a rendező alteregóját ezúttal is Bálint András jeleníti meg.
május 21., hétfő
Szerelmesfilm (Szabó István, 1970, 123’) / M3, 13:05
Egri csillagok (Várkonyi Zoltán, 1968, 157’) / Mozi+, 13:15
Brazilok (M. Tóth Csaba-Rohonyi Gábor, 2017, 95’) / Cinemax2, 14:00
János vitéz (Jankovics Marcell, 1973, 70’) / Duna, 16:35
A nyomozó (Gigor Atila, 2008, 110’) / RTL Gold, 00:30
május 22., kedd
Wellness (Szabó Virág, 2016, 15’) / TV2, 04:35
Montecarlo! (Fischer Gábor, 2004, 80’) / Film Cafe, 11:40
Utazás apánkkal (Anca Miruna Lazarescu, 2016, 111’) / Cinemax2, 20:30
Egy kosaras naplója (Scott Kalvert, 1995, 100’) / Film Cafe, 00:50
május 23., szerda
Utolsó a padban (Kende Márta, 1975) / Duna World, 11:45
Fekete hattyú (Darren Aronofsky, 2010, 108’) / HBO, 18:10
május 24. csütörtök
Úrvacsora (Ingmar Bergman, 1962, 85’) / M5, 21:15
Hideg napok (Kovács András, 1966, 105’) / Duna, 24:00
május 25., péntek
Talpalatnyi föld (Bán Frigyes, 1948, 97’) / M5, 22:00
május 26., szombat
Mágnás Miska (Keleti Márton, 1949, 95’) / Duna, 15:20
1945 (Török Ferenc, 2017, 91’) / Cinemax2, 20:30
május 27., vasárnap
Ernelláék Farkaséknál (Hajdu Szabolcs, 2016, 80’) / Cinemax2, 07:35 és 19:35
1945 (Török Ferenc, 2017, 91’) / Cinemax2, 12:35
Apa - Egy hit naplója (Szabó István, 1966, 98’) / M3, 19:50
Címlap: Rudolf Péter (Török Ferenc: 1945)