filmhu: Miért pont ezt a filmtervedet forgattad le?
Edelényi János: A film alapötlete Fehér Gyuri barátom temetésének estéjén, egy Kern Andrissal folytatott beszélgetés során született, amelyben megpróbáltuk felfogni a felfoghatatlant. Megérteni hogyan lehetséges, hogy valaki, aki olyannyira velünk van, már nincs velünk… Ennek a talánynak a megfejtési kísérlete vezetett el a filmhez, és tette számomra kötelezővé, hogy megpróbáljam minden akadályt legyőzve megcsinálni.
Jelenet a Prima Primaverából Nézegess képeket a filmből! |
filmhu: Hogyan választottad ki a stábodat?
Edelényi János: Ami a bolgár stábot illeti, sajnos sehogy… Az utolsó (utáni) pillanatban döntöttünk úgy, hogy az elképesztően kevés 22 nap alatt leforgatjuk a filmet. Így a stábtagok zömével, köztük részlegvezetőkkel, a forgatás első napján találkoztam… A magyar stábban sok volt a régi barát, de a mindössze 8 napos magyar forgatás alatt is „régi barátságok” születtek – legalábbis én így érzem…
filmhu: Hogyan állt össze a költségvetés?
Edelényi János: Elképesztően nehezen. Bár az MMKA 50 millió támogatást szavazott meg, ennek határideje lejárt, mire a bolgár alapítványi és közszolgálati televíziós pénzt megszereztük. Aztán mikor Magyarországon újra sikerrel pályáztunk, a bolgár pénz érvénye járt le. De az MMKA vezetősége nagyon segítőkész volt. Ám az MTV (ahol az ősidőkben, Fehér Gyurival jó néhány elég sikeres dolgozatot készítettünk) arra se volt hajlandó, hogy szóba álljon velem. Aztán a TV2, egy holland filmcég, egy bécsi labor és hang utómunka stúdió, az ABLON cégcsoport és a Szerencsejáték Zrt. kiegészítették a befektetést, így ha nehezen is, de összeállt a pénz.
Jelenet a Prima Primaverából Nézegess képeket a filmből! |
filmhu: Mi volt a legjobb élményed a forgatás alatt?
Edelényi János: Máthé Tibor operatőrrel és alkotótárssal vívott közös harc, és a két főszereplővel, Lukáts Andorral és Vesela Kazakovával, valamint a nagyszerű Djoko Roszich- csal (egyáltalán az összes színésszel) való együttműködés. De mindenek előtt a „szerencse” (amit én a Jóisten szeretetének és bíztatásának fogtam fel) hogy szinte végig jó idő volt, mert akárcsak egyetlen esős nap (szeptemberben és októberben!) meghiúsította volna az egészet.
filmhu: Mi volt a legrosszabb élményed a forgatás alatt?
Edelényi János: Majdnem minden más…
filmhu: Mit vársz az idei szemlétől, mi érdekel a mezőnyből?
Edelényi János: Minden érdekel, mert a „Mázli”-n kívül semmit sem láttam. És azt várom, hogy végre professzionálisan szervezett körülmények között egyszerre legyen bensőséges ünnep és a közönség felé nyitott, kétirányúan megtermékenyítő találkozó.
Jelenet a Prima Primaverából Nézegess képeket a filmből! |
filmhu: Milyen díjra érzed esélyesnek a filmedet?
Edelényi János: Bocsánat, de ez nagyon rosszul megfogalmazott kérdés. Ha átfogalmazhatom, azt remélem, hogy a két főszereplő, és a film elkészültében kulcsszerepet betöltő vágó, Szalai Károly a kiváló teljesítményeiket megillető elismerésben részesülnek.
filmhu: Legjobb/legrosszabb bonmot a filmedben?
Edelényi János: Máthé Tibi mondta: „minél rövidebb a forgatás, annál hosszabb a vágás”. Ezen kívül volt körülbelül száz hasonlóan rövid, de velős meglátása, de ezeket remélem egyszer majd megírja… Ha a filmben elhangzó bonmot-kra gondoltok, itt van egy, amelyet kihagytunk: „Ott szeretnék élni, ahol nincsenek törvények, de mégis betartják…”
Jelenet a Prima Primaverából Nézegess képeket a filmből! |
filmhu: Legtöbbször felvett jelenet?
Edelényi János: Joli monológja, amelyet, mint az egész szerepét, Vesela magyarul tanult meg és mondott el. Nyolcszor vettük fel és kivételesen a nyolcadikat is használtuk…
filmhu: Melyik A kategóriás fesztiválon látnád a legszívesebben versenyben a filmed?
Edelényi János: Bármelyiken.…
filmhu: Hány néző tenne téged boldoggá?
Edelényi János: Megfordítanám; nem az én boldogságomról van szó, hanem a nézőéről. Akárhányan lesznek, azt szeretném, ha boldogabban távoznának a nézőtérről, mint ahogy beültek.
filmhu: 40 éves lett a szemle, mi a legmeghatározóbb élményed a magyar filmszemlével kapcsolatban?
Edelényi János: Az első, amikor még autóstoppal utaztam Pécsre, civilként „belógtam” a tanácskozásokra és életnagyságban (és nem kicsiségben…) láthattam a magyar film (akkoriban: magyar kultúra!) félisteneit és olyan a filmeket, amelyek a filmtörténet részévé váltak!
A film adatlapja a 40. Magyar Filmszemle hivatalos honlapján
1971
Milyenek az olaszok? (The Italians)
Dokumentumfilm sorozat (Documentary Series)
rendező, operatőr (Director, D.O.P.)
Miskolci Dokumentumfilm Fesztivál: Kategória Első Díj (Category First Prize, Miskolc Fesztival)
1972
Milyenek a franciák (The French)
Dokumentumfilm sorozat (Documentary Series)
rendező, operatőr (Director, D.O.P.)
Miskolci Dokumentumfilm Fesztivál: Kategória Első Díj (Category First Prize, Miskolc Fesztival)
1973
Az állomás (The Station)
TV Film, rendező (Director)
1973
Shakespeare: III. Richárd (Shakespeare: Richard III)
TV Film
Operatőr
Veszprémi TV Fesztivál Nagydíja, Különdíj a Legjobb Operatőrnek (Veszprem, Grnad Prize, Special Prize For Best Photography)
1974
Méz a kés hegyén (Honey On The Knife)
TV Film
Director
1975
Volpone (Ben Jonson: Volpone)
TV Film
Operatőr
Veszprémi TV Fesztivál Nagydíja, Különdíj a Legjobb TV Alkalmazásnak (Veszprem, Grnad Prize, Special Prize For Best Adaptation)
1976
Shakespeare: II. Richárd (Shakespeare: Richard II)
TV Film
Director
1997
To Get Beyond There…
Dokumentumfilm (Documentary)
rendező, operatőr (Director, D.O.P.).
International "Prince Award", Budapest
The Jury's Special Prize For Best Film, Budapest
2002
Egy igaz ember (A Righteous Man)
Dokumentumfilm (Documentary)
rendező, operatőr (Director, D.O.P.).
2008
Prima Primavera
Feature Film
Rendező, társíró (Director, Co-writer)