Nem vagyok egyedül
(I Am Not Alone)

Premier: március 1. 19:00 / BIDF-hivatalos oldal

Magányos sétával indul, egy korrupt kormány megbuktatásával végződik a 40 nap történetét összesűrítő Nem vagyok egyedül. Testközelből követhetjük végig a polgári engedetlenség különböző formáihoz Nikol Pashinyan harcát az országot a diktatúra felé sodró Serzh Sargsyan ellen, aki alkotmánymódosítás révén éri el, hogy miniszterelnökként hatalmon maradhasson. Politikai cselekvésre inspirál, átadja a győztes forradalomal járő eufória részegítő érzését, megmutatja a tömeg és a Facebook erejét. Bárkit, akit érdekel, hogyan lehet az utcáról lemondásra kényszeríteni egy ország vezetőjét a 21. században, annak lelkesen ajánljuk.

Kedves kém (The Mole Agent)

Premier: március 2. 14:15 / BIDF-hivatalos oldal

Szívmelengető kalandra hív a chilei Maite Alberdi dokumentumfilmje, amely egy 83 éves férfiról szól, aki egy magánnyomozó kérésére bevonul egy idősek otthonába, majd jelentéseket ír a bent tapasztalt dolgokról. Megkapják-e a gyógyszereiket? Történik-e testi fenyítés? Sok kémfilmet láttunk már, de ehhez foghatót még biztos nem – ezt már az előzetes alapján ki tudjuk jelenteni. Sergiónak a megfigyelés dolga, de közben egyre inkább a részévé válik a bent lakók életének.

Gyilkos szalámitaktika (A Thousand Cuts)

Premier: Március 2. 17:45 / BIDF-hivatalos oldal

Rodrigo Duterte miniszterelnök irányítása alatt a fülöp-szigeteki demokrácia és szólásszabadság egyre súlyosabb állapotba kerül. A fake news-nak kikiáltott független médiát Duterte hívei közellenségnek tekintik, népharagot gerjesztve próbálják elnyomni a rendszerkritikus hangokat. A fülöp-szigeteki sajtó egyik nemzetközileg ismert alakja Maria Ressa, aki nem egyszer tette már kockára saját és társai életét híradásaival, az elnök erőszakos természetét leleplező riportokkal. A film napjaink egyik legfontosabb kérdésével, a szabad sajtó, a mindent átszövő média szerepével foglalkozik, kiemelve Maria Ressa intelligens, bátor alakját, akitől itt, a Kárpát-medence közepén is sokat tanulhatunk.

Csapda a neten (Caught in the Net)

Premier: március 2. 19:45 / BIDF-hivatalos oldal

Egy kamerák előtt zajló kísérletében három nagykorú, ám sokkal fiatalabbnak tűnő színésznő ül a számítógép elé, hogy önmagukat 12 éves lányoknak kiadva regisztráljanak népszerű közösségi oldalakra. Ismeretlen felnőtt férfiak tucatjai napokon keresztül szexuális tartalmú üzenetekkel és fotókkal bombázzák őket, saját testük felfedésére és együttlétre akarják kényszeríteni őket. A nagy botrány kavart cseh dokumentumfilmhez erős idegzet szükséges, viszont felfedi a sokkoló valóságot arról, ami nem csak az internet eldugott szegleteiben leselkedik a fiatalkorúakra, ezért minden szülőnek érdemes lenne megnéznie, mielőtt laptopot vagy tablettet nyom a gyereke kezébe.

A mozdulat művészete

Premier: március 3. 14:30 / BIDF-hivatalos oldal

Börcsök Boglárka filmjének majdnem 100 éves főszereplői, Irén, Éva és Ágnes valamikor mindhárman a magyar modern táncmozgalom részesei voltak, amit a hatalom már a II.világháború előtt sem tolerált, a kommunisták pedig végleg betiltották. A művésznők élményeikről szavakban és a mozgás művészetén keresztül, a színpadon mesélnek a kamerának. A nagysikerű A létezés eufóriája után egy újabb ígéretes magyar dokumentumfilm mutatkozik be, ami izgalmas módon köti össze a táncot a 20. század viharos eseményeivel.

Mesék a zárkából

Premier: Március 3. 15:45 / BIDF-hivatalos oldal

Visky Ábel a filmjében négy börtönbüntetését töltő apát követ, akik egy terápiás foglalkozás részeként meséket írnak a kint lévő gyermekeiknek. A történeteket aztán Ábellel és csapatával filmmé formálják, díszletet építenek, jelmezeket terveznek és leforgatják – a családjuk közreműködésével. A filmek készítése közben egyéni drámáikat és a megtépázott családon belüli kapcsolatokat is megismerjük, amiket talán éppen ezek a filmek tudják elindítani a gyógyulás irányába. A Mesék a zárkából fiatal alkotócsapata a szakmai tudását szétszakadt családok egyesítésére használja, és nekik köszönhetően, egy kicsit jobb hely lesz ez a világ.

Gorbacsov.mennyország (Gorbachev. Heaven)

Premier: március 3. 19:00 / BIDF-hivatalos oldal

Mihail Gorbacsov azon kevesek között van, akik elmondhatják, hogy egymaguk megváltoztatták a történelem menetét. A Szovjetunió utolsó vezetőjeként hozott döntései a keleti blokk összeomlásához vezettek, Európában és nyugaton a demokrácia hőseként ünneplik, hazájában a birodalom elveszejtőjeként átkozzák. A 90. életévéhez közeledő, egyre romló egészségi állapotú Gorbacsov beengedte Vitaly Mansky rendezőt az otthonába, aki az életéről és örökségéről, a demokrácia útjáról időközben ismét letért Oroszországról faggathatta. A portréfilm talán a legutolsó alkalom, hogy a saját szavain keresztül kerüljünk közelebb a 20. század egyik legmeghatározóbb személyiségéhez.

Anyaföldek (Motherlands)

Premier: március 4. 14:45 / BIDF-hivatalos oldal

Gabriel Babsi öt éven át követte kamerájával, Hervé-t, az elefántcsontparti embercsempészt, aki polgárháború elől menekülve, egy jobb élet reményében jött Európába. Görögországban megismerkedik egy helyi lánnyal, Mariával, gyerekük születik, és hogy eltartsa a családját, menekülteket visz át illegálisan a határon. Riadtan baktató emberek, éjszakába vesző sínpár, és az örökös félelem, hogy elkapnak a rendőrök – egy veszélyes foglalkozás mindennapjaiba csöppenhetünk bele, és ismerhetjük meg Hervé-t, aki arra a kérdésre, hogy mit tennél, ha fegyvert fognak rád, rezignáltan annyit felel, már fogtak rám.

Kislány vagyok (Little Girl)

Premier: Március 4. 18:00 / BIDF-hivatalos oldal

A 7 éves Sasha már egészen kicsi kora óta érzi, hogy valójában lány, aki fiú testbe született. A családja támogatása ellenére már kiskorában megtapasztalja, hogyan veti ki őt magából a társadalom – az iskolában és a táncórán sem lehet önmaga, főleg a felnőttek nem tudják elfogadni, hogy a focinál jobban érdeklik őt a balett és a szép ruhák. Transzneműségének egészen korai szakaszát, a hosszú és nehéz terápiás folyamatot követi végig a Kislány vagyok, amiben nem csak Sashának, de szüleinek is minden nap meg kell küzdeniük az emberek előítéletével. Az elfogadást, a másságot, a szivárványcsaládok létjogosultságát hirdető #acsaládazcsalád kampány közepén, pont a megfelelő időben érkezik a fesztiválra ez a megható film.

A festőművész és a tolvaj (The Painter and the Thief)

Premier: március 4. 19:30 / BIDF-hivatalos oldal

Egy festőnő, akinek két értékes alkotását lopják el egy gallériából, egy drogfűggő tolvaj, akit felvesz a biztonsági kamera, és egy tárgyalás, aminek a végére a vádlott és a károsult között mély barátság szövődik – Benjamin Ree Oscar-esélyes dokumentumfilmje tele van olyan fordulatokkal, amik hollywoodi forgatókönybe illenek, mégis valódi eseményeket és egy megható emberi kapcsolatot mutat be. 

Anyáim története

Premier: március 6. 14:45 / BIDF-hivatalos oldal

Virág, az egykori képviselő és zenész élettársa, Nóra két év várakozás után örökbefogadnak egy kislányt. A kamera megörökíti családjuk történetét, a szülői nehézségeket és az azonos nemű párokat érő támadások hatását. Haragonics Sára és Dér Asia filmje nem is lehetne aktuálisabb. Hazánkban törvénybe vésik, kiből lehet apa vagy anya, amivel család fogalmát végleg ki akarja sajátítani a politika. Holott erről nem a hatalomnak, hanem az érintetteknek kéne döntenie, az egynemű pár és kislányuk hétköznapjairól szóló dokumentumfilm társadalmi érzékenyítő hatására ezért is nagy szükség van.

A sztriptíztáncos és a tábornok (Strip and War)

Premier: március 6. 18:00 / BIDF-hivatalos oldal

Hatalmas generációs szakadék tátong egy kicsiny minszki lakásban, ahol együtt él a Szovjetunióba könnyes nosztalgiával visszakívánkozó, egyenruhában parádézó veterán, és unokája, aki hivatásos chippendale fiúként a színpadon dobja le magáról a katonai szerelést. A nézőcsalogató, bizarr felállástól sok humoros civakodást remélhetünk, egy háttérben feszülő komolyabb témával, Fehéroroszország nem túl rózsás politikai helyzetével, amibe érdekes betekintést adhat Andrei Kutsila filmje.

Isten hozott a Mennyországban! (Some Kind of Heaven)

Premier: Március 7. 11:00 / BIDF hivatalos oldal

Florida szívében, a The Villages nevű településen él az Egyesült Államok legnagyobb nyugdíjas közössége, ami azoknak született, akik életük utolsó szakaszát szórakozással, pihenéssel, egy soha véget nem érő vakációval akarják eltölteni. Belépve az egyen sorházak és golfautók városába, mintha a Truman Show vagy Pleasantville senior változatát látnánk, de ahogy ezeken a ‘tökéletes’ helyeken, a felszínt megkapargatva itt is hamar magányt, a valóságtól való menekülést és megborult elméket találunk. Lance Oppenheim dokumentumfilmje szórakoztató és szívszorító látkép az amerikai álmot halálukig kergető nyugdíjasokról.

Születési helye: Auschwitz

Premier: március 7. 12:30 / BIDF hivatalos oldal

Elképesztő emberi sorsoknak és egy trauma továbbélésének lehetünk szemtanúi S. Takács András és Cseke Eszter dokumentumfilmjének köszönhetően. Azt nem kell külön magyarázni, hogy ha valakit elhurcolnak Auschwitzba vagy ott születik, azoknak ez az elmondhatatlan élmény az egész életükre rányomja a bélyegét. De mi van azokkal, akik évtizedekkel a 2. világháború után, a haláltábort túlélő szülők gyermekeként cseperednek fel? A trauma generációkon át öröklődik, és a film egyik főszereplőjének, Katinak keményen meg kell küzdenie azért, hogy ő már ne adja tovább.

A 7. BIDF Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál 2021. március 1. és 10. között zajlik online, jegyeket a fesztivál honlapján lehet vásárolni.