“Korábban soha nem dolgoztam music supervisorral. A Pieces of a Woman volt az első filmem, ahol volt music supervisor. Igazából az volt a feladata, hogy jogosítsa azokat a zenéket, amiket kiválasztottunk, de ezek a dalok, mind tőlünk jöttek, a mi ötleteink voltak. Nagyon szerencsés voltam, mert nagyon nagy nevű emberrel dolgoztam, és egy jól bejáratott music supervisor neve jól cseng a kiadók körében, így sokkal könnyeben kapod meg, amit akarsz” - mondta a rendező az első amerikai filmje során megismert Jen Malone-ról.
Mundruczó kitért második, kis költségvetésű filmjére, a Szép napokra: “Szerettük volna megszerezni a China Girlt David Bowie-tól, meg még számtalan ilyen-olyan dalt, ami nekem fontos lett volna. Egyiket sem kaptuk meg a David Bowie számon kívül. A kiadója végülis bekérte a jelenetet, megnézték és azt mondták, hogy mehet. De persze ez ritkaság, felsültem már jó pár zenével.”A rendező szerint a pénz mellett más szempontok is érvényesülnek a filmkészítésben. A Pieces of a Womanen a háromszoros Oscar-díjas zeneszerzővel, Howard Shore-ral dolgozott, a költségvetés nem tette volna lehetővé a vele való közreműködést, a hollywoodi legenda mégis igent mondott. Mundruczó szerint ennek az az oka, hogy az amerikai filmesek túl sok vacakot készítenek, ezért ki vannak éhezve komolyabb feladatokra. Úgy gondolja, az amerikai sztárok a nagy költségvetésű filmjeikkel vásárolják meg a függetlenségüket, ugyanis, aki eladhatóvá válik, azt sokkal jobban engedik kísérletezni.
“Egy időben nem bíztam a filmzeneszerzőkben, inkább klasszikus zenét használtam, rettegtem filmzenét használni. Amikor Tallér Zsófival találkoztam, aki a napokban sajnos elhunyt, egy nagyon meghatározó pillanat volt. Amikor elkezdtem vele dolgozni, azt éreztem, hogy nagyon jó párost tudunk alkotni. Zsófi klasszikus zeneszerző volt, én invitáltam meg a film világába, ebben a döntésemben a minőségelvűségem fontos szerepet játszott” - emlékezett meg az 51 éves korában meghalt zeneszerzőről Mundruczó.
Mundruczó Kornél: Pieces of a Woman (Fotó: Netflix)
A rendező elismerte, természetesen rengeteg jó filmzeneszerző van. Szerinte az ember hiába remek klasszikus komponista, a távolság a filmzene világától óriási, kevés alkotónak sikerül áthidalnia ezt a szakadékot.
“Azt hiszem az én filmjeimben mindig fontos szerepet játszott a zene. A Fehér Isten konkrétan egy némafilm. Egy szimfónikus film, az egész úgy van felépítve, mint egy nagyzenekari mű. A zeneszerzővel nagyon szorosan dolgoztunk együtt, korábban féltem ennyire klasszikus módon használni a zenét” - ismertette kapcsolatát Ascher Goldschmidttel Mundruczó.
Persze a rendező nem a Fehér Istennel kezdett a zene felé nyitni. 2005-ös, szintén Tallér Zsófiával közösen készített filmjét a Johannát például operafilmnek nevezik, a 2008-ban bemutatott Delta pedig a hegedűművész Lajkó Félix főszereplésével készült és fontos szerepe van benne a vidéki neszek zeneiségének.
Mundurczó Kornél: Fehér Isten
“A csend óriási dolog. Tarkovszkij mondta többször, hogy mindig is szeretett volna egy olyan filmet készíteni, amiben egyáltalán nincsen zene, aztán persze ezt a művét sosem készítette el. Egy kicsit én is így állok a dologhoz, jó lenne olyan filmet készíteni, amiben nem nyomul annyira előtérbe a zene, jó lenne kevesebbet használni belőle, közben pedig túlságosan muzikális vagyok ahhoz, hogy elhagyjam" - mondta el a rendező.
Mundruczó Kornél állítása szerint szívesen készítene egyszer musicalt, illetve azt is el tudná képzelni, hogy egy már meglévő zeneműhőz, például egy oratóriumhoz készítsen filmet. Szívesen néznénk tőle a klasszikus hollywoodi musicaleket megidéző táncjelenetet valamelyik jövőbeli filmjében.
A Blend 2021 teljes közvetítése itt tekinthető meg, a beszélgetés 6 óra 28 percnél kezdődik.