A Tyúk tervét szeptember végén mutatta be először a San Sebastian Filmfesztivál szakmai közönségének Pálfi György, producere, Muhi András, illetve a mexikói koproducer, Daniela Hernandez. A pitchelés Zoom-on keresztül történt, és olyan jól sikerült, hogy a szakmai program egyik nyerteseként részt vehetnek a cannes-i Producers Network Breakfast Meeting-en, illetve az argentin Ventana Sur programjában, ahova szintén megvalósítás előtt álló filmtervek kapnak meghívást. 

“Mindkét program arról szól, hogy összehozzák lehetséges koproducerekkel a projekteket. Muhi András a napokban tárgyal a filmről és keresi a potenciális partnereket” – mesélte a rendező a meghívásról. 

Legutóbbi filmjét, Az Úr hangját 2018-ban mutatták be, azóta a Filmintézet döntőbizottsága négy filmtervét dobta vissza (Sömmi, Hobo Blues Band: Vadászat, Nyugat + zombik és egy operett, amiben társrendező lett volna). “Arra nem számítunk, hogy Magyarországról is támogatást kapunk a tervre, persze nagyon örülnénk neki. De ebben a pillanatban olyan erős politikai befolyásoltsága van a Nemzeti Filmintézetnek, hogy kénytelenek vagyunk más lehetőségek után nézni, nemzetközi producereket keresni.”

Plakátterv a Tyúkhoz

“Azon gondolkodtam, hogyan tudnék kevés pénzből egy érvényes filmet készíteni, aminek mondanivalója is van. A legolcsóbb megoldás, ha az ember egy helyszínre tervez, és kevés szereplőre redukálja a történetét. Én 19-re lapot húzva azt gondoltam, hogy a színészeket is kiveszem a filmből, és egy állatos filmet tervezek. Nem azért, mert utálom a színészeket, egyszerűen nem tudom megteremteni az anyagi lehetőségét annak, hogy velük dolgozzam.”

A film főszereplője valóban maga az tyúk lesz, de a háttérben egy emberi történet is zajlik majd: “Egy tyúkot teszek meg főszereplőnek, de igazából a mögötte lévő tanyasi ember a lényeg, akit a madár szemszögéből ismerünk meg. Két szinten zajlanak az események, a felszínen a tyúk élettörténete van, és az ő perspektívájából bontakozik ki az a furcsa emberi létezés, ami számára érthetetlen, nekünk viszont ismerős. Ez egy narratív játék lesz, egy másik mód arra, hogy elmeséljünk egy történetet.” A nemzetközi partnerek és az univerzális történet is lehetővé teszi számukra, hogy külföldön készítsék el a filmet. 

A Tyúk témája nem áll messze tőle, a Taxidermiában és a Hukkléban is forgatott már állatokkal. “Jól érzem magam ezekben az állatos témákban, azt gondolom, hogy ők is egyenlő részesei kell, hogy legyenek az életnek, amin mindannyian osztozunk. Nekik is lehet valódi, filmre kívánkozó történetük. A tyúk története egy vígjátékszerű kaland lesz, az embereké pedig tragédia. Így együtt fogják megteremteni a tragikomikus hangulatot.”

Pálfi György és Bandi Ferenc a Hukkle forgatásán

A rendező arról biztosított minket, hogy nem fognak benne beszélni az állatok, mint ahogy például a Babe-ben. Hallgatva Pálfit, a Hukkléhoz hasonló világot képzeltünk el, amit ő is visszaigazolt. “Igen, ahhoz áll a legközelebb. Kicsit szomorú is vagyok miatta, mert a hetedik nagyjátékfilmemnél is pontosan ott tartok anyagilag, mint a Hukklénál. Ez most egy abszurd helyzet, de nem adjuk fel, Muhi Andrással eldöntöttük, hogy végigcsináljuk. Ő nagy elánnal gyűjti a partnereket, én pedig készülök, hogy a jövő év folyamán valamikor leforgassuk. ”

Pálfi György jelenleg egy másik alacsony költségvetésű filmet, a Hotel Balaton című akcióvígjátékot forgatja.

Borítókép: Muhi András és Pálfi György a Tyúk pitchelése közben