- Látott-e olyan filmet a Szemle alatt amely elnyerte tetszését, és esélyes lehet a Quinzaine-ra?

- Sok filmet láttam, ez egy nagyon jó év, pedig tavaly úgy gondoltam, hogy a magyar mozi elég vészjósló irányba tart. Idén, sok év óta először, legalább 7 vagy 8 jó filmet láttam. Ez azért is nagyon jó jel számomra, aki kiválasztom a filmeket a Rendezői Kéthét-re (Director’s Fortnight) a Cannes-i Filmfesztiválon, mert nagyon szeretem a magyar filmet és ismerem a történetét. Kedvelem a magyar mestereket, mind a nagy öregeket, mind a fiatalabbakat, mint például Tarr Béla. Idén meghívtam Forgács Péter filmjét (Bibó brevárium), és valószínűleg a Szép napokat is meginvitáljuk. Tehát két magyar film is lesz a “Quinzaine”-ban, és ezeken kívül is legalább 4 vagy 5 film nagyon érdekes szerintem, bár nem Cannes-ban.

- Az elmúlt években magyar filmek nem kaptak meghívást Cannes-ba. Gondolja, hogy az idei év egy új korszak kezdete a magyar filmben?

- Eléggé mellbevágó a vulgaritás, amit 2-3 éve láttam, az alkotások 90%-a csak tévébe való szar (sic!) volt, rosszabbak az amerikai filmeknél is. Számomra katasztrofális volt. De most úgy gondolom, hogy már nem csak audiovizuális produkciók készülnek, hanem igazi filmek. Általában véve a filmek jól lettek elkészítve, még a közepesek is. Van néhány rossz film, ami teljesen normális, de ebben az évben 6 vagy 7 film nagyon jó. Remélem, hogy ez egy új lendület kezdete, egy új generációé, aki nem rendeli magát a közönség alá.

- Véleménye szerint, a magyar filmeseknek tovább kéne reménykedniük az állami támogatásban, vagy inkább privát befektetőket kéne keresniük?

- Úgy gondolom, minden állam kötelessége támogatni a kultúrát, ha az állam nem finanszírozza tovább a filmipart, az egy igazi csapás. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a mozi csupán magántőkével csak egy iparág, és az ugyanúgy rossz, mint amikor csak állami támogatás létezik. Mind a két oldalra szükség van. Tarr Béla jóbarátom, figyelemmel követem pénzügyi nehézségeit, ami egyszerűen szégyenletes. Például mikor a Werckmeistert készítette, gyakran le kellett állnia a forgatással mert elfogyott a pénze. Amikor pedig volt pénze, akkor nem volt hó. Ez így nem normális. Az állam nem tud hót adni a rendezőknek, de pénzt azt tudna, és kéne adnia.