Az Európai Forgatókönyvírók Kiáltványa a tavaly novemberben, Thesszalonikiben első alkalommal megrendezett Európai Forgatókönyvírók Konferenciájának mintegy lezáró aktusaként született. A novemberben 22 ország 125 forgatókönyvírója által aláírt dokumentumot hivatalosan az idei Berlinale-n tárták a nyilvánosság elé, s rögtön több mint 800, a filmszakma különböző területéről érkező (köztük számos magyar) szakember támogatta aláírásával a forgatókönyvírók méltó megítélését, a gyártásban a jelenleginél stabilabb jogállást kiharcolni szándékozó kiáltványt.

A dokumentum több ponton is reagál a négy évvel ezelőtt, az International Association of English Speaking Directors Organizations (Angol Nyelvű Rendezők Szervezeteinek Nemzetközi Szövetsége) által elfogadott Dublin Nyilatkozatra (Dublin Declaration), amely szerint „a rendező az audiovizuális mű elsődleges alkotója”.  (A forgatókönyvírók kiáltványa a rendezők ilyesfajta elsődleges jogaival szemben kijelenti:
1. A forgatókönyvíró a film szerzője, az audiovizuális mű első számú megteremtője.
2. A rendezők birtokló jogcímének (possessory credit) válogatás nélküli használata elfogadhatatlan. )

Christina Kallas az Európai Forgatókönyvírók Szövetségének elnöke szerint a kiáltvány megfelelő eszköz lehet az egyenlőségen alapuló alkotói (jog)közösség megteremtésében.

A májusban megrendezésre kerülő Cannes-i Filmfesztivál idejére újabb hivatalos prezentációt szervez, a nemzetközi filmvilág megnyerése érdekében. Ugyanakkor a kiáltvány máris eljutott az Egyesült Államokba: Guillarmo Arriaga, a Bábel és a 21 gramm forgatókönyvírója a Los Angeles Times-nak tett nyilatkozatában kiemeli a dokumentum fontosságát és minden forgatókönyvírót arra buzdít, csatlakozzanak az Európai Forgatókönyvírók Szövetségének kezdeményezéséhez.