Antal István 1951-ben született Budapesten, az ELTE Állam és Jogtudományi Karán végzett 1977-ben, majd a Pannónia Filmstúdió Animációs stúdiójának dramaturgja lett, több animációs rendező mellett dolgozott dramaturgként. A Pannónia Film Híradó szakmai folyóirat szerkesztője, az Animafilm című nemzetközi ASIFA-folyóirat magyarországi tudósítójaként tevékenykedett.
1980 óta vett részt a Balázs Béla Stúdió munkájában, több rövidfilmet készített, majd vezetőségi tag is lett. A Magyar Televízió részére feldolgozta a Balázs Béla Stúdió történetének egy részét. A Kassák filmek (1987) című összeállítást a Magyar Nemzeti Galéria megbízásából készítette a művész centenáriumi kiállítására.
Halász Péter P fesztiváljának műsorához a Merlin Színház megbízásából készített filmösszeállítást, Halász Péter 2005-ös Herminamező – Szellemjárás című filmjének dramaturgja volt, de együtt dolgozott vele a Városi Színházban is. Más előadások mellett fellépett a Jack Smith halála című darabban mint Ira Cohen, akinek a szövegét ő maga írta.
Sok közös munka köszönhető a szentendrei nagy hármassal kötött barátságának (ef Zámbó, feLugossy, Wahorn), performance-ok, közös zenélések FeLugossyval és a Happy Dead Banddel például. Szereplőként is megjelenik filmekben, saját munkáiban és másokéiban, a Priváthorváth és Wolframbarát című filmben Saint-Saëns Hattyúját táncolta, de ugyanezt előadta a Halász-hajón és az A38 hajón, Kari Györgyi és Can Togay Szív-Cirkusz Varieté című elő-szilveszteri kabaréjának betétszámaként.
Alkotásaival sok helyen volt jelen itthon és külföldön egyaránt, egyszerű és radikális filmeket alkotott, fimjeiből New Yorkban nagyszabású retrospektív fesztivált rendeztek a patinás Anthology Film Archives-ban, amelyet a világ egyik legnagyobb filmese, Jonas Mekas nyitott meg és patronált. Jones Mekas filmet is forgatott Juszufról The Secret Life of István címmel.
Részt vett továbbá A magyar avantgárd film húsz éve című utazó programban, a kuopói videofesztivál Concept of Happiness program szervezőinek kérésére forgatta az Antal István boldogsága című kétrészes, kísérleti munkát. Kálvária című dokumentumjátékfilmje három alaphelyzet mozgóképi vizsgálata: filmriport teniszmeccsről, kocsmai amatőrfilm, híradó Krisztus megfeszítéséről. A blue box technika segítségével három valóságos teret virtuálissá csúsztat össze Fogócska című filmjében. A sakk című kísérleti anyag sajátos szellemi és izomtanulmányút szimultán kétkezesre: az egyik sakkozik, a másik szkanderezik. A tisztaság fél egészség egy sci-fi: földönkívüli utazó érkezik a Földre, a Pap-szigetre, hogy a mesebeli aranyhal és a halász bőrébe bújjék. Tervezte egy egész estés film forgatókönyvét, amely a Pécsről elszármazott, magyar bauhauslerekről, Weininger Andorról és Molnár Farkasról szól. A filmnek bár elkészült egy rövid részlete a Balázs Béla Stúdióban, de egészében nem valósult meg.
Könyvei közül az első Regény címmel jelent meg 2000-ben az Orpheus Kiadónál. Jakab Erikával és Pauer Gyulával közös második könyve, a Párhuzamos monológok a Magyar Műhely Kiadónál látott napvilágot 2005-ben. Az esszéit és kritikáit összegyűjtő kötet épp szerkesztés alatt áll.
Folyamatosan publikált kortárs művészeti-irodalmi lapokban, megjelentek novellái, képzőművészeti tárgyú esszéi, tárlat- és egyéb kritikái, többek között az Élet és Irodalomban vagy a Balkonban. 1993-ban a Laza Lapok alkotóközössége Locus Signi-díjjal tüntette ki.
Súlyos betegség után hunyt el. Utolsó novellája az ÉS-ben Kórterem címmel jelent meg.
Bővebben a Balkonban olvashatnak róla, Kelecsényi Sámuel vele készült interjújában.
Ki volt Juszuf? - teszi fel a kérdést Kelecsényi Sámuel a Literán. "Ne tegyünk föl kérdéseket. A magyar underground művészet gyakorló alakítója, performer művész, előadó, író, filmrendező, értő kritikusa, tanítója volt és sorolhatnánk. Ne soroljuk. Juszuf, a barátunk volt. Félretaposott cipőben jött-ment New Yorkban, Berlinben, Velencében, Bécsben és Budapesten, vetítették filmjeit, olvasták írásait, csodálták performancait, kevesen. Mindenkire figyelt és volt bátorsága írni róla, telefonon fölhívni, ha valami nem volt konformista, szokványos, közönséges és megcsillant a tehetség bármi esélye. Tudjuk ki volt ő." A teljes nekrológ a Literán.
1981 óta a Magyar Iparművészeti Főiskola, később MOME animációs és videó szakos hallgatóinak mozgóképes dramaturgiát tanított. "Két lábon járó kulturális lexikonként, kreatív alkotóként, csupaszív tanácsadóként vett részt az oktatásban a MOME Vizuális Kommunikáció tanszékén. Az Ő tudása, tapasztalata és kritikus véleménye pótolhatatlan számunkra. Ezt az írást találtam róla, nem ismerem a szerzőt, de szívhez szóló és pontos képet ad Antal István - Juszuf Nagyszerű, Felejthetetlen, Pótolhatatlan Személyiségéről. Emlékét megőrizzük." - vezeti fel Szirtes János az e-mailben keringő nekrológot.
"Juszuf nagyon jó fej, éppen egy filmen dolgozunk, annak jegyében töltöttük el ezt a délutánt, csak most már este lett, és most már ilyen lazán élvezzük az estét. Az első dolgok egyike, ami Juszufról kiderül, illetve szóba kerül egy bemutatkozás során, az az, hogy nagyon tiszteli a női nemet, és hogy korábban vízilabdás volt. Választékos stílusa, intelligenciája, bámulatos műveltsége bárkit lehengerel, még egy party előrehaladottabb fázisa közepette is, amikor is e különlegesen jó tulajdonságai közé bekeveredik a vad hülyéskedés infantilizmusa is :) Amikor Juszuf megérkezik valahova, már messziről hallani, ahogy röhög - megjött Juszuf, vagy még inkább: megjöttek Juszufék. Állandóan társaságban mozog. Ahol történik az élet, ott van ő is." - az ismertlen nekrológot ide kattintva olvashatod el.
Filmográfia:
Suli-buli, animáció, 1979 -- dramaturg
Ebéd, animáció, 1980 -- dramaturg
A Balázs Béla Stúdió története III., dokumentumfilm, 1981
Kálvária, dokumentumjátékfilm, 1982
Anna, dokumentumfilm, 1984
Weininger Andor játssza a Kuri Kuri dalt, dokumentumfilm, 1985
A hattyú, 1986
Antal István boldogsága I-II, 1990 -- főszereplő
A Nap fiai, rövidfilm, 1991
Start - Videójátékok I-IV, tévéfilm, 1991
Fogócska, 1992
Neoszarvasbika, 1992 -- szereplő
Priváthorvát és Wolframbarát, 1993 -- szereplő
Rend a lelke mindennek, dokumentumfilm, 1993
Sakk I-II, kísérletifilm, 1993
Avantgárd, dokumentumfilm, 1993
Sec Matt, dokumentumfilm, 1994
Erasmus, 1995
Alíz, 1995
Nők a metrón I-II, rövidfilm, 1995
A tisztaság fél egészség, rövidfilm, 1997
Blue Moon, rövidfilm, 1997
Várnai vágottkák, dokumentumjátékfilm, 1998
A cikk írásához a Magyar Filmlexikon Antal István szócikkét is felhasználtuk. A cikkben szereplő képeket a Balkonról vettük. A fotókat Zátonyi Tibor készítette.