2006. 09. 21. filmhu
Szeptember 20-án, 83 éves korában elhunyt Sven Nykvist svéd operatőr, akit elsősorban Ingmar Bergmannal készített alkotásai tettek világhírűvé: a hatvanas évektől kezdve ő fényképezte Bergman legjelentősebb opusait. A svéd rendező hivatalos weboldalának Nykvist-nekrológjában a világ egyik legjelentősebb operatőreként emlékeznek meg róla.
|
Nykvist életkép
Jelenet a Suttogások és sikolyok c. filmből |
Nykvist figyelmét már fiatalon felkeltette a filmezés, első Super 8-as kameráját 15 évesen szerezte, négy évre rá már segédoperatőri állást kapott, első önálló nagyjátékfilmjét 1945-ben fényképezte. A negyvenes-ötvenes években Ivar Johanssonnal, Arne Mattsonnal és Alf Sjöberggel dolgozott együtt. Ingmar Bergmannal először a
Fűrészpor és ragyogás alkalmával dolgozott 1953-ban, de a direktor csak hét évvel később döntött úgy, hogy addigi első számú operatőrét, Gunnar Fischert (
A nap vége,
Hetedik pecsét) Nykvistre váltja. Az 1960-as
Szűzforrástól kezdve Bergman Nykvisttel forgatott.
Sven Nykvist rendezéssel is próbálkozott, ezek közül 1991-es
Ökör című filmje váltott ki nagyobb visszhangot a kritikusok körében.
Operatőri munkáját számos európai és amerikai elismerés mellett két Oscar-díjjal is jutalmazták: először 1973-ban a
Suttogások és sikolyok, majd kilenc évvel később a
Fanny és Alexander című Bergman-mű képeiért kapott operatőri Oscart.
A
Suttogások és sikolyok amerikai sikere a nemzetközi filmvilág kapuit is szélesre tárta Nykvist előtt. Többek között dolgozott Andrej Tarkovszkíjjal (
Áldozathozatal), Louis Malle-al (
Fekete hold), Roman Polanskival (
A lakó), és a Bergman-rajongó Woody Allennel (
Egy másik asszony, Bűnök és vétkek). Utolsó, 123-ik filmjét is Allennek fotografálta. Az 1998-as
Sztárral szemben évében aphásia (szerzett beszédzavar) miatt vonult vissza végleg a filmezéstől.