2002. 11. 26. Stőhr Lóránt
CsendországMelyik a kakukktojás az alábbi városok közül: Clermont-Ferrand, Oberhausen, Rotterdam, Marosvásárhely? Ha tényleg feltenném ezt a találós kérdést, a filmhu olvasói bizonyára az utóbbit jelölnék meg azzal a magyarázattal, hogy a többi városban mindenütt rendeznek rövidfilmfesztivált, Marosvásárhelyen viszont nem. Mondanom sem kell, hogy tévednének a magyarázatot illetően. Marosvásárhelyen is rendeznek rövidfilmfesztivált, idén november 20. és 24. között pontosan a tizediket hozták alá a szervezők, a Maros megyei ifjúsági szervezet (Madisz) emberei. Csak éppen kevesen tudnak róla idehaza és még kevesebben látogatják.
|
Kultúrpalota |
Pedig a hangulat miatt feltétlenül érdemes. Képzeljük el a magyar szecessziós építészet pompás darabját, a Kultúrpalotát, ami Marosvásárhely elnyújtott főterén áll, átellenben a szocreál dicső emlékeként megmaradt förtelmes Grand Hotellel, és ennek a belülről buján kacskaringózó motívumokkal kifestett épületnek a háromemeletes nézőterét, ahol a földszinti széksoroktól kezdve a páholyokon át a karzat szűk üléseiig a legkülönfélébb szemszögekből nézhetünk filmet, kinek hogyan tetszik. Ugye, ez még az Urániánál is patinásabb helyszín filmnézésre? Na már most, képzeljük el, hogy ez a hatalmas terem, ami egyáltalán nem mellékesen hangversenyek színhelye szokott lenni, a legutolsó ülőhelyig telis-tele van emberekkel. Azért Marosvásárhelyen is ritka az ilyen, de megesik. Állítólag a
Valami Amerikának sikerült véghezvinnie ezt a csodát. Jómagam nem voltam akkor ott, de később, amikor benéztem a
Hukklére, nem láttam egyetlen szabad helyet sem. Az ember rögtön komolyabban veszi a mozizást, ha ezernyi másik emberrel szorong, sír és örül együtt a nézőtéren. De nemcsak a legjobb időpontokban műsorra tűzött magyar nagyjátékfilmek, a versenyprogram sem ment soha üres ház előtt, sőt, a hétvégén már igencsak figyelni kellett, hogy nehogy valakinek az ölébe üljek, miután a pocsék kávé hajkurászásával vagy a büfé előtti hosszadalmas sorbanállással elmúlatott alig tízperces szünetek után betántorogtam a már sötét nézőtérre. Ebből gyorsan levonhatjuk a tanulságot, hogy Erdélyben még a rövidfilmnek és a doksinak is van respektusa, ami érthető, ha figyelembe vesszük, hogy az ottani, kultúréhes fiatalok nincsenek úgy elkényeztetve igényes bemutatókkal, mint mi, pestiek.
|
Juhász Zsolt-Schilling Sára-Szalay Péter: Csúnya betegség |
Kínos bevallani, de szerintem azért jobbat is érdemelhetnének a Kolozsvárról, Temesvárról, Csíkszerdáról Vásárhelyre zarándokoló erdélyi fiatalok, mint amit az Alter-Native versenyprogramja nyújt nekik. Kevés az igazán nívós film és sok az esetlegesség a válogatásban. (Úgyhogy mindenkit arra buzdítok, hogy nevezze a filmjét, mert komoly esélyei vannak arra, hogy egy lelkes és minden iránt fogékony, többszáz fős közönség elé kerüljön a filmje.) Az idei Alter-Native-on alig volt animációs film, ami mindig feljavítja a hasonló profilú fesztiválok színvonalát, a kisjátékfilmek nem éppen a legjobb formájukat mutatták, úgyhogy a doksik bizonyultak a favoritomnak. Lakatos Róbert süketnéma kisfiúról szóló
Csendországa, a Szalay-Schilling-Juhász trió
Csúnya betegsége a megszállott vasútimádokról, a román
Gödör a nyomorúságos körülmények között tengődő családról, Káldy László Love storyja a fiatalok és öregek szerelemfelfogásáról, a korábbi Alter-Native anyagai közül kicsemegézett Aurola a bukaresti pályaudvar környékén csövező, szipuzó, prostituálódó kiskölykökről, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem információs programban bemutatott dokujai egyértelműen kiemelkedtek a három nap vetítései közül.
|
Mihai Bauman: A gödör |
A kritikusok által dominált zsűri, amelynek tagjai közt a magyar színeket Báron György és Varga Balázs képviselte, megerősítette a véleményemet, és számos dokumentumfilmet díjazott. A fődíj egy kétéves kisfiúról szóló, egyetlen felső kameraállásból felvett, minimalista dokumentumfilmnek jutott, úgyhogy igazán megérte a filmet rendező kedves kínai asszonynak és férjének olyan sokat utaznia, mert így személyesen vihették haza a számukra bizonyára nem elhanyagolható 500 dolláros pénzjutalmat. A zsűri elfogulatlanságát jelzi, hogy a másik nagy összegű pénzjutalmat (legalábbis a felét, mert megosztva kapta) az igényes képi világú amerikai kísérleti kisjátékfilm, a
Tag rendezője nyerte el, aki szerintem egyetlen este során simán elvacsorázza a jutalomképpen kapott 250 dollárt. A zsűri azonban nem riadt vissza a meglepetéseket okozó döntésektől sem. Birtalan ’Kölök’ Zsolt huszonhét perces filmje igencsak próbára teszi az opera iránt kevés vonzalmat tápláló néző idegeit, ám a közönség toleranciáját mutatja, hogy a díjátadáskor a helybéli rendező füttykoncert helyett óriási tapsot kapott. Az abszolút jelentés nélküli mű egymás után következő hosszú, érthetetlen beállításokból áll, amelyet egy-egy ária kísér. Maga Birtalan csak annyit fűzött a díjhoz: „Sajnálom!” A nem díjazottak között is vannak meglepetések, mint amilyen a cannes-i nagydíjas
Eső után vagy a velencei filmfesztiválra beválogatott
Posztkatona. Ezer szerencse! Ha mindenütt ugyanazokat alkotásokat emelné ki az előzsűri és a zsűri a mezőnyből, a bulin kívül mi értelme volna fesztiválra járni? Így viszont hiába megy el az ember Oberhausenbe, Clermont-Ferrandba, Rotterdamba, lehet, hogy a kedvencét vagy a kedvesét Marosvásárhelyen találja meg.
Díjak:
Részvételi lehetőség a jövő évi Minimum Partyn:Ulrich Gábor:
Idegen test (animáció)
Cristian Nemescu:
Élettörténetek (kisjátékfilm)
A román rádiótársaság 5 millió lei értékű díja:Heim István:
Piroska világa (animáció)
A Da Kino Alapítvány 200 dollár értékű díja:Az istenek szeretik a csendben szenvedőket (táncfilm)
A Magyar Filmlaboratórium díja, 1000 méter filmnyersanyag előhívása:Birtalan ’Kölök” Zsolt:
(És egyszerű kap együgyű nevet) (kísérleti film)
A Duna Műhely díja a legjobb régióbeli filmnek:Lakatos Róbert:
Csendország (dokumentumfilm)
A Román Nemzeti Filmintézet díja 500 dollár értékben:
Juhász Zsolt, Schilling Sára, Szalay Péter:
Csúnya betegség (dokumentumfilm)
Simó Sándor emlékdíj 500 dollár értékben:
Mihai Bauman:
A gödör (dokumentumfilm)
David Brooks:
Tag (kisjátékfilm)
A fesztivál nagydíja 500 dollár értékben:Dai Yi:
Házikó (dokumentumfilm)