A fesztivál magyar filmjei
Az EU-hoz május 1-jén újonnan csatlakozott országok közül csak Magyarország képviselteti magát a versenyprogramban: és rögtön két filmmel. A nemzetközi filmfesztivál Un certain Regard (Egy bizonyos tekintet) szekciójában indul Antal Nimród Kontroll című filmje. A versenyprogram utáni legfontosabb szekció elnöke idén Tim Roth lesz. Ugyanakkor a Kontroll elsőfilmként versenyben van a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera-díjért is. A Cinéfondation nevet viselő rövidfilmes szekcióban (elnöke Nyikita Mihalkov) Mundruczó Kornél Kis Apokrif No.2 (!) című kisfilmje indul. (Tehát nem a Filmszemlén díjazott No.1!) Petrányi Viktória, Mundruczó filmjeinek állandó producere elmondta, hogy a Kis Apokrif második része közös diplomafilmjük, nem is számítottak nemzetközi érdeklődésre. Tehát akármennyire is hazajár Mundruczó Cannes-ba (tavaly a Rendezők Kéthetén vett részt a 78-as Szent Johannájával), a Kis Apokrif tulajdonképpen a helyére került, ha a vizsgafilmek mezőnyében indul. A kisfilm egyébként a Delta címet viselő, nagyszabású sci-fijüknek az előtanulmánya. Grünwalsky Ferenc ajánlotta a Duna-deltát Mundruczó figyelmébe, aki rögtön beleszeretett a tájba, így a helyszín próbájaként forgatták le a Kis Apokrifot.
Vezér Éva, a Filmunió vezetője a kultúrdiplomácia kulcsfontosságú szerepét hangsúlyozta: egy film kópiáját kiküldeni és levetíteni édeskevés a film sikeréhez. A fesztiválvezetőkkel jó kapcsolatot kell ápolni, a sajtómunka és a promóció nagyon fontos szerepet játszik abban a folyamatban, hogy egy adott film megtalálja a nemzetközi közönségét. Ezt a munkát a Filmunió már a Filmszemle alatt megkezdi, általában már a szemlén lehet sejteni, hogy melyik film kelt majd nemzetközi érdeklődést. Nem véletlen, hogy a Kontroll kapta idén a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját a filmszemlén, várható volt, hogy felfigyelnek rá a nemzetközi fesztiválok. A gépezet ilyenkor már beindul, a fesztiválszereplések egymás után hozzák a meghívásokat.
Petrányi Viktória hozzátette, hogy egy film életében elég hamar eldől, hogy mekkora siker várható tőle. A Kis Apokrif esetében nem voltak elvárásaik, ennek ellenére rögtön egy cannes-i meghívással kezdődik a kisfilm utóélete. A kisfilmek esetében másként értelmezhető a siker fogalma: Petrányi főleg televíziós eladásokban gondolkozik.
Antal Nimród izgalmában nem nagyon találta a szavakat, ezért Hutlassa Tamás reagált a fesztiválszereplést firtató kérdésekre. Hutlassa szerint a fesztiválszereplés sikerét nem lehet befolyásolni, de egy esetleges sikeres szereplés a film kereskedelmi utóéletére jelentősen hatással leht. A Kontroll esetében külön ügynök segíti a film külföldi eladásait: itthon már mindent elért a Kontroll, amiről valaha is álmodhattak, most a nemzetközi piacra vetették a szemüket. (Egy biztos: a film nemzetközi nézői sem ússzák meg Aba Botond szereplését: a nemzetközi fesztiválkópia is tartalmazza az emlékezetes felkonfot. )
Filmtörvénnyel Európába
Az elfogadott filmtörvény promóciós kampányát is folytatják Cannes-ban: Berlin és Los Angeles után a francia fesztivál közönsége is megismerkedhet a magyar filmtörvény nyújtotta lehetőségekkel
Zachar Balázs a filmes diplomácia lehetőségeire hívta fel a figyelmet. Magyarország a filmtörvény elfogadásával a nemzetközi figyelem középpontjába került. Hiller István kulturális miniszter „a magyarországi forgatási lehetőségeket, adókezdvezményeket, a koprodukciós és bérmunka-lehetőségeket ismerteti meg a Cannes-ban jelen lévő nemzetközi szakmai vezetőkkel” – áll az NKÖM sajtóközleményében. Ennek keretében több európai filmes szakemberrel is találkozik: az Eurimages elnökével, az Európai Filmakadémiával pedig még Berlinben megkezdődött a kapcsolatfelvétel, a szálakat most fogják szorosabbra fűzni. A külföldi filmesek egy Szabó István által összeállított film keretében ismerkedhetnek majd meg a magyarországi forgatási körülményekkel. A kulturális miniszterek találkozóján, az ún. Európa Napon a médiaképzés lehetőségeiről fognak tanácskozni „Hogyan legyünk filmszakemberek Európában?” címmel.
Grunwalsky Ferenc, a Magyar Mozgókép Közalapítvány Kuratóriumának elnöke a filmtörvény külföldi propagálására mellett tette le a garast: nagyon fontos, hogy a nemzetközi szakma megismerje a benne rejlő lehetőségeket. Az EU-csatlakozás adta esélyeket maximálisan ki kell használni: ez nem csak a filmek terjesztésére vonatkozik, hanem a közös gyártásra is. Grunwalsky nagyon szerencsésnek tartja, hogy idén a fiatal generáció filmjeivel sikerült Cannes-ban megjelenni. A filmtörvényre vonatkozó gyakorlati kérdésekre Grunwalsky azzal felelt, hogy a Parlament ugyan elfogadta a filmtörvényt, és hatályba is lépett, de ez nem vonatkozik a végrehajtási részre. A filmjogok rendezése és az MMKA megreformálása még várat magára.
Producerek okulására
Az átalakulóban lévő magyar filmpiac lehetőségeit jelzi az is, hogy rengeteg magyar producer regisztrálta magát a fesztivál szakmai programjába. Idén első alkalommal hazánkat nem egy szerény stand fogja képviselni, hanem külön Magyar Pavilon jelzi a léptékváltást. (Ebben a magyar pavilonban készül prezentációval a Duna Műhely és a Mediawave színeiben Durst György is.)
Magyarország a European Film Promotion szervezet tagjaiként részt vesz Producer on the Move címet viselő szakmai programban, amelynek célja, hogy reflektorfénybe állítsa a producereket. A fiatal európai producerek bemutatkozó eseményén hazánkat Forgács Gábor képviseli: a magyar mozinézők producerként a Pizzás című film révén ismerhetik őt, jelenleg saját rendezését, a Szelek házát készíti elő.
A producerek érdeklődésére tart számot a Producer’s Network, amelynek keretében lehetőséget biztosítanak, hogy a világ producerei kapcsolatot létesítsenek egymással. (A programra több mint négyszáz szakember regisztrált.) Naponta szerveznek majd reggeliket különböző témákban: az egyik kerekasztal házigazdája Zachar Balázs lesz, a beszélgetés a New Film Law in Hungary címet viseli.
A fesztiválon egyetlen magyar televízió sem vesz részt forgatócsoporttal, a Duna Televízió esete azért kivételes, mert Durst György mint producer visz magával egy kamerát, hogy felvételeket készítsen a DTV számára. (Összehasonlításként: az ORF napi 15 perces összefoglalóval jelentkezik a fesztiválról.) A sajtótájékoztatót moderáló Albert Györgyi azonban figyelmeztette az egybegyűlteket, amennyiben mégis forgatásra adná valamelyik stáb a fejét, akkor mindenképpen szerelkezzen fel szmokingokkal, mert anélkül a közelébe sem fogják engedni őket Európa legelegánsabb fesztiváljának.