Szép is és komoly is
Így szól az Inforg Stúdió és a prágai székhelyű Institute of Documentary Film (IDF) közös szervezésében hazánkban vendégül látott Ex Oriente workshop szlogenje. Az évente három alkalommal megrendezésre kerülő eseménysorozat második állomása Budapesten és Piliscsabán volt, ahol az általános tudnivalók mellett 4-5 fős műhelymunka keretében kínáltak ismereteket dokumentumfilmes producereknek és rendezőknek.
Budapesten május 31-én a Cseh Centrum épületében sor került egy nyitott beszélgetésre, ahol Paul Pauwles belga és Mikael Opstrup dán független producerek osztották meg a hazájukban és Európában szerzett tapasztalataikat. A beszélgetést Tue Steen Müller szintén dán filmes moderálta, aki korábban a Dán Filmintézet, majd az European Dokumentary Network (EDN) munkatársa volt, és aki idén legalább még egyszer ellátogat Magyarországra, az egri Fimművészeti Nyári Egyetem folytatásaként megrendezésre kerülő Slow Film Fesztiválra.
A budapesti nyitott beszélgetés két előadója Mikael Opstrup és Paul Pauwles |
A skandináv és a benelux filmesek elmondása szerint saját hazájuk és a szomszédos államok financiális viszonyai többnyire nem teszik lehetővé, hogy nemzeti forrásból összeálljon egy filmterv költségvetése, tehát nemzetközi koprodukcióban érdemes gondolkodni. Ugyanakkor a helyi filmintézetekre és televíziókra támaszkodva megfelelő segítséget kaphatnak az alkotók az induláshoz, amely elengedhetetlen a további európai partnerek összegyűjtéséhez.
A nagy tévék előnyei és hátrányai
Az előadók felvázolták az Európában meghatározó nagy televíziós csatornáknál, a francia-német ARTE-nél és a BBC-nél elérhető lehetőségeket. Egy az ARTE-val készülő produkció esetében hosszabb, minimum féléves átfutási periódussal kell számolnia a pályázónak, amely során rendkívül felkészülten kell a döntéshozók elé állnia. A BBC-nél gyorsabban is megindulhat a gyártás, mint az ARTE-nél, de az előadók tapasztalatai szerint érezhető egyfajta kedvezés az angolszász tematikájú alkotások felé. Ezen szempontok figyelembe vétele mellett viszont mindkét televízióról elmondható, hogy cserében ideális pénzügyi feltételeket biztosítanak a munkához.
A meggyőzés tekintetében nagyon fontos az érdekes eredeti sztori, ami lehet helyi témájú is, például több balkáni népzenével foglalkozó filmterv is fejlesztés alatt áll. Lényeges szempont még, hogy a rendező és a producer neve állandó alkotómunkája révén ismert legyen a dokufilmesek és televíziósok között. Továbbá a személyes kapcsolatok kiépítése is nagyon fontos elem, amire például az Ex Oriente és a hozzá hasonló események kínálnak lehetőséget.
Végül az egyik legfontosabb dolog, amiről már szó esett, hogy minden alkotónak, aki nemzetközi koprodukció létrehozására készül, mindenképpen hoznia kell valamennyi, akár minimális pénzt is saját hazájából, hiszen az „igazolja” őt és projektjét mint támogatható filmtervet.
Megbeszélés Piliscsabán a belga Paul Pauwles irányításával |
Ebből a szempontból nézve racionális az MMK azon elképzelése, miszerint nemcsak néhány nagy projektet támogat, hanem sok alkotó számára biztosít kisebb összeget, amiből önmagában ugyan biztosan nem áll össze a teljes költségvetés, de az induláshoz felhasználható. Ugyanakkor szükség van a benyújtott tervek alapos megválogatására, hogy kevesebb „nézhetetlen” doku szülessen közpénzből.
Az Ex Orinete workshop budapesti állomásán Füredi Zoltán A brigád/Mr. Acélbalta és Kocsis Tibor Mentsük meg Verespatakot! (Új Eldorádó 2.) című filmterve volt a két fejlesztésre kiválasztott alkotás. Vagyis ez a két projekt ott lesz a workshop utolsó állomásán, a csehországi Jihlavában, hogy felkeltse az európai televíziók képviselőinek figyelmét.
Hogyan győzheted meg a szerkesztőt
Kocsis Tibor elmondta, hogy a csehországi Pisekben zajlott első műhelymunka során főként a választott téma treatmentté, szinopszissá, forgatókönyvvé fejlesztése volt az elsődleges feladat. A Piliscsabán tartott ötnapos workshopon a production development volt fókuszban. Vagyis a gyártáshoz, a költségvetés összeállításához és egy nemzetközi koprodukcióban zajló forgatás jogi hátterének pontos kialakításához kaptak hasznos tudnivalókat a résztvevők. Ez utóbbi volt talán a legkevésbé ismert téma a résztvevők előtt, és az erre vonatkozó információkat a legnehezebb itthon megszerezni.
A Verespatak tragédiáját bemutató rendező szerint elfogadottá kellene válnia annak, hogy dokumentumfilm esetében az előkészítést épp úgy a költségvetés részének tekintsék, mint a játékfilmek esetében, amit a jelenlegi MMK-s pályázati rendszer már figyelembe vesz. Valamint a professzionális dokukészítés felé kell haladni, és így Európában illetve világszerte elfogadható, színvonalas filmeket lehet készíteni.
A rendezőknek szóló, 4-5 fős foglalkozásokon részletesen vizsgálták a verespataki történet folytatását, arra koncentrálva, hogy az milyen veszélyeket, buktatókat rejt magában. „A Mentsük meg Verespatakot! legfőbb nehézsége, hogy miként lehet ismét felkelteni egy már közismert téma iránt az érdeklődést, ehhez kaptam dramaturgiai tanácsokat, amelyekkel személyesebbé lehet tenni a történetet.”
Gerencsér Anita és Füredi Zoltán az Ex Oriente első állomásán, Písekben |
Az Ex Oriente befejező, jihlavai állomásán körülbelül 14 fejlesztés alatt álló projekt kap lehetőséget 10-14 európai televíziós társaság commission directora, vagyis megrendelő szerkesztője előtti bemutatkozásra, és ezzel koproducert találni. A sikeres jihlavai bemutatkozáshoz szükség van egy figyelemfelkeltő bemutatkozásra, amelynek része a rövid és hatásos előzetes valamint egy elfogadható költségvetés összeállítása is. „Az ehhez szükséges ismeretek nagy részét mindeddig nem lehetett itthon megtanulni.” A praktikus tudnivalók mellett pedig számos fontos kapcsolatot sikerült az Ex Orientének köszönhetően kialakítani a környező országok filmeseivel, „most már rajtam múlik, hogy mit sikerül elérnem Jihlavában.” – mondta Kocsis Tibor.