Medvevilág Szicíliában (r.: Lorenzo Mattotti)

A cannes-i és az annecy-i fesztivál után végre hazánkba is megérkeznek a részben Kecskeméten rajzolt medvék, akiket királyuk az emberek világába vezet. A 20. század legjobb gyerekkönyvei között számon tartott Medvevilág Szicíliában-t Lorenzo Mattotti rendező olasz, francia és magyar gárdával alakította egészestés rajzfilmmé. A Medvevilág a Kecskemétfilm korábbi nemzetközi együttműködéseihez (Kells titka, A vörös teknős) hasonlóan magas színvonalú alkotásnak tűnik, ezt pedig megerősítik az eddigi kritikák, amik nem győzik dicsérni szemkápráztató rajzanimációját és kedves történetét. A mesefilm a KAFF-on az európai versenyprogramban mutatkozik be, mozikba valamikor az év második felében kerül.

Az utolsó vacsora (r.: Rófusz Ferenc)

Rófusz Ferenc, az Oscar-díjas A légy alkotója négy évtizednyi várakozás után készíthette el kisfilmjét, amellyel Leonardo da Vinci világhírű freskója előtt tiszteleg. 1978-ban politikai okokból elutasították a filmtervet, de a rendező szerint alkotói és technológiai szempontból is jobb, hogy csak napjainkra valósult meg a Jézus és tanítványainak utolsó vacsoráját megmozgató alkotás. A festmény kopásait és sérüléseit is megjelenítő, aprólékos animáció mellett egy rövid élőszereplős jelenet is izgalmassá teszi a kisfilmet, amiben Rudolf Péter bukkan fel. Jóllehet, Az utolsó vacsora már bemutatkozott a tévéképernyőn, viszont a fesztivál lesz az első alkalom, hogy igazán méltó körülmények között, nagyvásznon láthatjuk a 2D-s és 3D animációt keverő rövidfilmet.

Szimbiózis (r.: Andresev Nadja)

A magyar-francia koprodukcióban készült kisfilm frissen érkezik az annecy-i animációs filmfesztiválról, ahol szintén a rövidfilmes versenyprogramban kapott helyet. A kisfilmben egy megcsalt feleség férje szeretői után szimatol, de féltékenysége fokozatosan kíváncsisággá alakul át. Andrasev Nadja 2016-os diplomafilmjével szerepelt az előző KAFF-on, a cannes-i Cinéfondation harmadik díját is elnyert A nyalintás nesze önmagában is elegendő okot ad arra, hogy izgatottan várjuk új filmjét, de a Szimbiózis emellett nyomozós koncepciója és érett vizuális stílusa miatt is ígéretes szerzői animációnak ígérkezik.

Bela (r.: Tóth Roland)

Szinte hihetetlen, hogy még nem készült egészestés életrajzi film hazánk egyik leghíresebb hollywoodi-i karriert befutó színészéről, aki nélkül manapság nem lenne minden amerikai filmben jellegzetesen magyar akcentusa a kelet-európai vámpíroknak. Persze a magyar Drakula dicsfényben kevésbé sütkérező végnapjainak Tim Burton feledhetetlen emléket állított az Ed Wood című filmjében, de Lugosi Béla élete bőven tartogat még feldolgozásra érdemes szakaszokat. Tóth Roland fekete-fehér animációs rövidfilmjével vállalkozott a feladatra, hogy a vérszívó szerepével elválaszthatatlanul összemosódó Lugosi életét a korai magyar némafilmektől az amerikai felemelkedésig végigkövesse, mi pedig kíváncsian várjuk ezt az utazást.

Afrikai animációk

Ritkán hallunk az afrikai animációról, ezért nem érdemes elszalasztani a lehetőséget, hogy végre bepillanthatunk a kontinensen készülő művekbe. A KAFF idei díszvendégei ugyanis az afrikai országok lesznek, kortárs és klasszikus filmek egyaránt felvonulnak. Mivel a szervezők tizennégy ország alkotásaiból szemezgetnek, ezért műfajban és animációs technikában is széles merítésre számíthatunk, professzionális és amatőr alkotások egyaránt szerepelnek a programban, közös viszont bennük, hogy mind tükrözik saját népművészeti motívumaikat. Külön szekciót kap továbbá a Frenkel fivérek 30-as évekre visszanyúló életműve, a fivérekhez fűződik az egyiptomi animációs filmgyártás létrejötte. A válogatásban legjelentősebb, Mickey Mouse és Félix, a macska mintájára alkotott figurájuk, Mish-Mish több kalandját is megismerhetjük.

A 14. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál 2019. július 19. és 23. között zajlik, a helyszínről idén is beszámolóval jelentkezünk.