Hatodik évét zárta áprilisban a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál, ami mostanra az egyik legmenőbb hazai fesztivállá nőtte ki magát. A magyar és nemzetközi versenyblokkokat tematikus válogatással és egyre több szakmai programmal – pitchfórummal és kerekasztal beszélgetésekkel – egészítették ki, minden évben nő a filmek és vele együtt arányosan a nézők száma is.

Teltház a fesztiválon / Forrás: Friss Hús Facebook

Az este során négy rövidfilm lesz műsoron: a sort Márton Dániel Rossz színész című kisfilmje nyitja, amelynek főszereplője, Nagy Norbert a Friss Húson ironikusan elnyerte a legjobb színésznek járó díjat. Ő alakítja Marcit, akit éppen kidobott a csaja, ezért bánatában elvállalja egy főiskolás vizsgafilm főszerepét. A forgatás egyre kaotikusabb, forgatókönyvvel nem találkozik, van viszont kádat húzó törpe, Kepes András, végtelenszer felvett pofozós jelenet a heves Wandával (Döbrösi Laura) és egy lelkes, magas művészi víziókat kergető rendező (Jászberényi Gábor). A Rossz színész nagyszerűen parodizálja ki az iskolás kisfilmek szedett-vedett hangulatát és arcait.

Döbrösi Laura a Rossz színészben / Forrás: Friss Hús

Idén Berlinben láttuk először Bucsi Réka Solar Walkját, ami a Symphony no. 42 és a LOVE útját követve szintén a rövidfilmes versenyben szerepelt és még egy díjat is hazahozott. Elődeihez hasonlóan, a Solar Walk sem a hagyományos történetvezetést követi, sőt ha lehet, még inkább elrugaszkodik a földi valóságtól: a húsz perces rövidfilm egy univerzum-teremtő, filozofikus animáció, amiben színes kocka alakzatok, ember-szerű felfedezők, születő bolygók és meditáló guruk közt repkedönk. Februárban így írtunk róla: “A fantasztikus lények és galaktikus Rubik-kockák váltakozásai, akár egy improvizációs hangsor, hangulatukban és tempójukban is széles skálán mozognak (...), a bolygóként lebegő alakzatok a 20-as évek szürrealista animációja, azon belül is Hans Richter és Viking Eggeling absztrakt munkái (és a 2001: Űrodüsszeia avantgárd epizódja) előtt tisztelegnek.”

Solar Walk / Forrás: Friss Hús

Tóth Barnabás, az Újratervezés és a Van egy határ után újabb rövidfilmmel tért vissza a márciusban 6. Friss húsra: a Susotázs főhőse két unatkozó szinkrontolmács, akik egy száraz szakmai konferencián izgalmas játékba kezdenek a hallgatóságban ülő, gyönyörű nővel. Éppen ma délután kaptuk a hírt, hogy a film egyre jobban szerepel különböző európai és amerikai fesztiválokon, egy utazó fesztiválnak köszönhetően pedig Los Angelesben is bemutatják, ami automatikus lehetőséget ad neki az Oscar-nevezésre is. A film a Friss Hús válogatás mellett a BuShon és a Cinefesten is látható lesz.

Osvárt Andrea a Susotázsban / Forrás: Friss Hús

A Friss Hús legjobb rövidfilmjének díját a Last Call nyerte el, Kis Hajni rendezése. Előző rövidfilmje, a diák Oscar-jelölt Szép alak után a Last Call főhőse is egy színes és érdekes asszony: Anikó (Zsurzs Kati), a 60-as nagymama úgy dönt, hogy hátrahagyja biztos állását és lakását, és külföldre költözik a lánya és unokája után, akivel nem is igen beszélnek egy nyelvet. A film a Budapesten töltött utolsó napját követi végig: a nyelvvizsgázni próbál, lakcímkártyát csináltatni, ajánlólevelet kérni és az életének többi szálát nagyjából úgy elvarrni, hogy el tudja kezdeni az új életét odakint az ismeretlenben. Zsurzs Kati csodálatos, ahogy a film is - "különleges érzékkel nyúl hozzá a törékeny emberi lélekhez" - írtuk róla a fesztivál idején. Kis Hajni augusztus közepén Szarajevóban is átvette a legjobb vizsgafilm díját.