Egy fiatal szerelmespár jövője áll a Budai cukrászda cselekményének középpontjában. A hősnő Kassay Ilonka (Perczel Zita) úrilány. Édesapja, a volt bácskai földbirtokos (Apóka szerepét Gózon Gyula játssza) rózsadombi cukrászdájában habverővel a kezében pillantjuk meg először. A vállalkozás a csőd szélén áll: nem tudják kifizetni a házbért a háztulajdonos Sziráky Jánosnak, (Somlay Artúr) aki gazdag műkedvelő, különc festőművész. Ilonka vőlegénye dr. Demeczky László (Perényi László) kezdő, még állástalan orvos. Az ő jövőbeli állásszerzése körül bonyolódik a cselekmény, amelyben fontos szerephez jut Schulmayer, (Kabos Gyula) Sziráky gondnoka is. A gazdag különc, nőfaló festőművész magatartása és jelleme a valós életviszonyoktól elszakadt nagybirtokos arisztokráciát idézi: olyan mint egy nábob. Rózsadombi maharadzsaként viselkedik akkor is, amikor ellátogat adósai cukrászdájába, kitartott modelljével Judittal (Dobos Annie). Ilonkát látva pillanatok alatt megfeledkezik arról, hogy tartoznak neki, igazából csak a lány szépsége érdekli. Többször is megpróbálja elcsábítani a lányt, aki azonban mindvégig hű marad vőlegényéhez. Az expozícióban kibontakozó két cselekményszál (Sziráky sikertelenül próbálkozik Ilonka kegyeibe férkőzni, Ilonka és László jövőjükkel kapcsolatos gondjai, háttérben a csőd szélén álló cukrászdával) természetesen egybekapcsolódik: kiderül, hogy a festő orvosprofesszor öccsén múlik László kórházi kinevezése. A szereplők egy csődbe ment világban élnek és tétlen várakozásra vannak ítélve. A volt földbirtokos keresztrejtvényt fejt, a vendégek leginkább sakkoznak, ha mégis fogyasztanak nem tudják kifizetni a számlát. László dolgozna, de az állásra sokan pályáznak. A filmbéli Rózsadomb nem az élet császárainak lakóhelye, hanem a történelmi és társadalmi átalakulások veszteseinek menedéke. A rózsadombi cukrászda társadalma kívülállókból és várakozókból áll. Vígjátéki dialógusok, hangulatos utcaképek, a cukrászda "gemütlich" belvilágát bemutató képsorok takarják el előlünk a cselekményben rejlő kesernyés társadalmi tapasztalatokat. Közben az Ilonkát elcsábítani kívánó Sziráky mellett Lászlónak is szembe kell néznie egy csábítással. Kolleganője, Daisy (Gordon Zita) főorvosi állást ajánl neki apja magánszanatóriumában, ha a fiú feleségül veszi. Sziráky megkapja a Nemzeti Kiállítás első díját "Tavaszi felhők" című képéért, amelyhez Ilonka állt modellt. Az eredményhirdetés után a festő kerti ünnepséget rendez amelyen a meghívottak megválasztják a modellek királynőjét. A kitüntető címet Ilonka kapja meg. Sziráky harmadszor próbálkozik meghódításával: szicíliai utazással csábítja. A féltékeny intrikus Daisy Lászlót is elküldi az ünnepélyre, aki Ilonkában csalódva feldúltan távozik. Ilonka az estély végén találkozik Sziráky régi modelljével Judittal. Judit meggyőzi arról, hogy helyesebb ha nem marad a festővel. Így ő is visszaszerezheti helyét Sziráky mellett. László Ráczmedgyesre utazik, hogy kikérje anyja tanácsát. Megállapodnak, hogy leghelyesebb ha a fiú a szív szavát követi. Közben Judit érdekeinek megfelelően ráveszi Szirákyt, hogy intézze el öccsénél László kinevezését. Ezzel az aktussal, legalábbis elvileg, adekvát módon oldódhatna meg László problémája: az életet a rózsadombi pályaszélről figyelő fiú a nagyúri támogatás segítségével álláshoz juthatna. Mire megérkezik Apóka távirata László klinikai kinevezésének hírével a fiatalok már döntöttek: Ilonkából körorvosné lesz Ráczmedgyesen. A film meséje a privát boldogságot részesíti előnyben a társadalmi felemelkedéssel szemben. László ott folytatja orvosi pályáját ahol apja abbahagyta. Nem lesz belőle sem klinikai, sem magánszanatóriumi főorvos. Hőseink útja Budáról Ráczmedgyesre vezet. A volt bácskai földbirtokos lánya és a vidéki körorvos hátat fordít a Fővárosnak.