A Mw első animációs versenyprogramja nyárral indult: Indul a nyár (Hajnal Zoltán-Zsédely Teréz). Ezt a dalt zengte a Triton zenekar s a zene hangulatára komponált, 2D-s, „egysíkú” film egy hölgy Balaton-parti napját követi, aki sehogy sem képes azonosulni a kollektív életérzéssel. A film egyszer csak abbamarad, nem futja ki magát, hiányérzettel küszködik a néző – csakúgy, mint főhősnőnk. A magyar filmeknél úgy tűnik a zene lételem. Azt mondom: Bossa Astoria. Ha azt mondod Zagar, nyertél: meg még bonuszként két maffiózó plüssnyulat is, akikkel végigroboghatjuk az egyszer fent egyszer lent hullámvasút végnapjait.
Mivel véletlenek nincsenek, muszáj a francia animációs alkotók tehetségével magyarázni, hogy rögtön az első ani-blokkba négy francia film bekerült. A Prudence’a tort ou a raison’ (Joris Clerte és Philippe Massonnet) egy éttermi asztalterítőn lejátszódó vidám őrület, ahol egymás szájába adják az aláfestő dal szövegét a borospohár aljáról ott maradt-ragadt karikák, kézfejkontúrok és rajzolt lakás-alaprajzok. A francia vonalat folytatva egy bájos, gyönyörűen rajzolt és festett történetet láthattuk egy kutyáról, aki legszívesebben farkasbőrbe bújna és falkájának tisztelt vezéreként medvét szeretne győzni, de az ébredés után vele együtt szomorkodhatunk azon, hogy még mindig az a városi kutyus, aki frusztráltan bámulja az utcát az emeletről. Éhes kutya medvével álmodik plasztikus aláfestő zene kíséretében. (David Devaux: Végső vonyítás)
Agathe Servouze Sós szél című nyolc perces sziszifuszi meséjében egy kishercegre erősen hasonlító (bár részleteiben kevésbé kidolgozott és molettebb) hölgy, elvágyódását szimbolizálandó, sóhegyet építget tengerparti portáján. Egyre növekvő sódombocskája tetejéről sóvárogva bámulja a túlparton lévő ormot, majd embert próbáló munkája végén elfújja a szél és kinyílik a világ, a látóhatár, azonban a mi kis Dorothynk ugyanígy vissza is röppen a földre, s megy minden tovább. Nem effajta optimizmusra van kiélezve a belga alkotópáros, Laurent és Manu Talbot Karácsonyi Mikulás című horrorisztikus bábanimációja, amlye zseniálisan torz és félelmetesen hatásos figurákkal operál. Delicatessen-hangulat a Télapóból mészárossá átigazolt ötvenes fickó kegyetlen történetében.
Sajnos a dokumentumfilmek nem bírták azt az érdeklődés-hullámot, mint a méltán népszerű animációs blokk filmjei, pedig érdemes végignézni a lengyel, orosz és horvát életérzés egy-egy történetét bemutató alkotásokat.
Minden mindennel összefügg. Simone Massi: Tudom, ki vagyok. |
Mediterrán hangulatba csöppenünk Damir Cucic AzUtca című filmjét nézve, amely az istriai Vodnjan város díszleteit – házait, kapualjait – és a benne forgó életet és lakóit mutatja be. De sajnos a szép képek, emberek és városka is unalmassá tud válni, ha nincs történet, nincs gondolatmenet, ráadásul a majd’ félóra alatt négyszer zárul le a film. Aztán valahogy megint bekeveredünk a házak közé és ismét figyelhetjük a házak előtt ülő bácsikákat, az ablakon kukucskáló nénikéket, az utcán játszadozó gyerekeket, ki tudja hányadszorra. Szép az ég a színes házak között, klassz ahogy csorog az eső a macskaköveken, gyönyörű képeket sikerült az alkotónak egymás mellé pakolnia, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a film utolsó tizenöt percében a tizenötfős közönség létszáma percről-percre csappant …