Filmhu: Milyen ötletből született a Zsidó mesék? Miért fontos ma Magyarországon a holokauszttal foglalkozni?

Gárdos Péter: Ezelőtt egy évvel meséltem Köves Slomónak, aki az Egyesült Magyar Izraelita Hitközségnek a vezető rabbija, egy régi tervemről. Történeteket szerettem volna gyűjteni nem zsidó származású emberektől. Bizonyos értelemben „zsidó meséket”. Meséket a zsidó emberekkel, a zsidósággal, a zsidó sorssal kapcsolatban. Slomó nagyon lelkesen fel is karolta az ötletet, megszerezte a sorozatnak az anyagi fedezetét, és elkezdhettünk a dologgal komolyabban foglalkozni. A privát életemben egyébként soha nem különböztetem meg az embereket aszerint, hogy zsidó vagy nem zsidó. Mindenféle megkülönböztetéstől viszolygom. Ám ebben a koncepcióban ez nagyon fontosnak tetszett, mert ki szerettem volna kerülni mindenfajta elfogultságot. Amikor Török Zitával nekiláttunk felkutatni olyan embereket, akik vállalják ezt a beszélgetést, akkor szembesültünk azzal, hogy egyrészt nem tudjuk senkiről megmondani, hogy milyen származású, másrészt ezt nem is illik megkérdezni.

Végül is ez a származás-dolog csak sokadlagos szempontunk lett a válogatásnál, ellenben a legfontosabbá az vált, hogy a felkért személyeknek mennyire erős, mennyire szimbolikus, mennyire sokatmondó a történetük. Vagyis a prekoncepciónk, hogy ne zsidó emberek meséljenek a zsidóságról, a háttérbe szorult.  Végül született 54 „mesénk”. Ezekből igen bonyolult viszonyok derülnek ki, összetett és ellentmondó érzelmek fogalmazódnak meg, humoros és megrázó pillanatok idéződnek fel, és mindezek együtt adják ki azt a végső célt, amelyet egyébként magunk elé tűztünk. Talán nem tűnik szerénytelenségnek: sorozatunkat egyfajta hídépítésnek szántuk, egy építőkockának a megkülönböztetés elleni épületben. Ennek a megkülönböztetésnek talán a fő oka egy nagy történelmi elhallgatás.