Ha egy film működik, akkor mindenhol működik - Andy Vajna producer
Bár a gyártási szakasz éppen csak befejeződött, Andy Vajna producer máris a nemzetközi forgalmazás esélyeit latolgatja. Nincsenek félelmei: „A filmvilág internacionális, ha egy film működik, akkor mindenhol működik. A Szabadság, szerelem esetét kicsit nehezíti a magyar nyelv, az Egyesült Államokban például nincsenek hozzászokva a szinkronizált filmekhez. Külön kihívás, hogy angol nyelven életre keltsük. Remélem, hogy a film „internationally” is siker lesz, hiszen egy nagyon erős, izgalmas történet.” A producer szerint éppen ezért, ha 2007-ben vagy 2008-ban jöttek volna ki a Szabadság, szerelem-mel, akkor is ugyanilyen érdeklődést keltene, most csak kihasználják, hogy az ötvenedik évforduló miatt a figyelem középpontjában van a forradalom.
Meggyőzött, hogy tehetséges, és érti, hogy mit szeretnék Andy Vajna és Goda Kriszta |
Mint azt Andy Vajnától megtudtuk, eredetileg úgy tervezték, hogy a melbourne-i, eredeti helyszíneken rögzítik az olimpiai jeleneteket. „De aztán utánanéztünk, és kiderült, hogy az egykori meccs helyszínéül szolgáló uszoda ma már egy basketball court. Ezért nem lett volna érdemes kimenni forgatni. (nevet) Erre nem lett volna fontos egy stúdió, meg tudtuk oldani az uszodákban. Persze nem kellett volna egyeztetni hatvan vízipólós csapattal és úszómesterrel, hogy mikor jöhetünk forgatni. Végül nagyrészt éjjel forgattunk, amikor az uszodák zárva voltak.” – válaszolta arra a kérdésre, hogy nem lett volna könnyebb egy stúdióban felvenni a vizes jeleneteket. A tömegjelenetek rendezésénél nagy segítség volt a produkcióknak, hogy az önkormányzatok támogatták az ötvenhatos filmeket, és a forradalom eredeti helyszínein engedték a stábokat dolgozni.
Andy Vajna sok fiatal rendezővel találkozott és beszélgetett, mielőtt Goda Krisztára esett volna a választása. „Beszélgettünk 56-ról és beszélgettünk az én koncepciómról. A Krisztával való beszélgetés és az ő filmje meggyőzött arról, hogy tehetséges, és érti, hogy mit szeretnék megvalósítani.” A producer a költségvetésről továbbra sem hajlandó nyilatkozni, a negyvenegy kópiával induló Szabadság, szerelem várható nézőszámát sem jósolta meg. A filmhu egy számot végül mégiscsak kihúzott Andy Vajnából: „A miniszter félrelép-nek 750 000 nézője volt, ezt a rekord kilenc éve. Most reménykedem, hogy megdöntöm a saját csúcsaimat.”
Nagyon fontos a hajszálpontos összehangolás - Goda Kriszta, rendező
A Szabadság, szerelem Joe Eszterhas által jegyzett eredeti változata háromszáz (!) oldalas volt. „Más jellegű, epikus történet volt, egy nyolcvanas évekig ívelő, háromgenerációs családregény. ” – tudtuk meg Goda Krisztától. „A százhúsz percesre rövidítése kemény feladat volt, a munka oroszlánrészét Divinyi Réka végezte el. A történet magyarítása, átültetése élőnyelvre az ő nevéhez fűződik.”
A rendezői feladatok a mai nappal véget is érnek Goda Kriszta |
Egy hollywoodi, elismert producer és egy kisköltségvetésű, de sikeres vígjátékkal debütált elsőfilmes rendező között vannak hierarchiai különbségek. „Andy már régóta dédelgette a filmtervet, több írót is felkeresett vele, én csak később kapcsolódtam be a munkába.” - foglalta össze Goda Krisztina a helyzetét. „Kálomista Gábor (A Csak szex producere – a szerk.) más típusú producer, a film gyártásához szükséges anyagi részt vállalta, ami természetesen szabott határokat, de egyébként teljes szabadságot adott. Andy viszont olyan struktúrát biztosított, amelyben bizonyos dolgokat kipróbálhattam. Régóta szerettem volna nagy statisztériával, sok szereplővel dolgozni, több kamerával, folyamatos mozgásban, dinamikában. Andy mellett nagyon nagy segítségemre volt még Zákonyi S. Tamás, aki levezényelte a München budapesti forgatását is, tehát már volt gyakorlata abban, hogyan kell lezárni a fél várost. A rendezői feladatok a mai nappal véget is érnek (a beszélgetés a díszbemutató napján készült – L.A.), Andynek még nagyon sok dolga lesz ezután is.” – jellemezte a rendezőnő a producerrel való munkát. A Szabadság, szerelem mindenesetre nyitott meg kapukat, Divinyi Rékával máris dolgoznak a következő, saját filmtervükön.
Ezután a rendezői feladatokról faggattuk Goda Krisztát, a Csak szex kapcsán rendezett Filmhu Filmklubban ugyanis azt mondta, hogy alkatilag jobban vonzódik a drámai történetekhez. „A Szabadság, szerelem készítése közben döbbentem rá, hogy mennyire nehéz eltekinteni a humortól. A csapat történetének humoros szála nagyon fontos volt számomra, hiszen csak úgy tudunk azonosulni ezekkel szereplőkkel, ha van humoruk, de közben tartásuk is. Néhány jelenet végül ki is került a filmből, mert a történetet hátráltató humoros epizódok voltak.”
A forgatás során több unit működött párhuzamosan, a színészekkel dolgozó ún. first unit mellett külön action unit készítette az akciójeleneteket, a Parlament előtti tömeg pedig a CGI unit munkája. Hogy mennyire tud összeállni a rendező fejében a film? „ Nagyon fontos a hajszálpontos összehangolás, különben két különböző filmet rendezünk. A Csak szex-hez hasonlóan a Szabadság, szerelem minden snittje előre ki volt találva. A rádió ostrománál a két unit például párhuzamosan dolgozott, a járművek irányítását, a statiszták mozgását, a vízágyús és a könnygázas jeleneteket jó előre le kellett próbálni. De előfordult olyan is, hogy egy adott napon előbb fejeztük be a munkát, és a helyszínen tartózkodó kaszkadőrökkel a fennmaradó órákban felvettünk egy robbantást, noha az eredetileg az action unit feladata lett volna.” – számolt be Goda Kriszta forgatási élményeiről.
Csányi Sándor - A Shrekben én lennék a szamár
A Csányi Sándor által alakított Tibi a főszereplő Szabó Karcsi (Fenyő Iván) ellenpontját képezi. „Minden drámai pillanatot Tibi humora próbál meg kioltani. A Shrekben én lennék a szamár” – mondta nevetve az interjú elején.
Csibész vagy áruló? Fenyő Iván és Csányi Sándor |
A harci jelenetek nagy részében ugyan dublőrök és kaszkadőrök helyettesítették a színészeket, de természetesen volt alkalmuk kipróbálni a tankokat és a fegyvereket. Csányi Sándor karaktere nagyrészt kimaradt a harci jelenetekből, ezért fegyvert is csak egy címlapfotózáson vett kezébe. Csányi tehát nem lövöldözik a filmben, helyette vízilabdázik eleget. „A két hónapos felkészülés nem lehet elég ahhoz, hogy egy színvonalra kerüljek a csapat további részét alakító olimpikonokkal, de dobtam gólt Szécsi Zolinak, legalább ötszáz statiszta látta is. (nevet) Komolyra fordítva a szót: a jelenet elején természetesen én vagyok, de a labdát már egy dublőr helyezte el a hálóban. Így is elég megterhelő volt jelben maradni, és négyes passzokat adogatni.” – emlékezett vissza a színész. A vízilabda azonban nemcsak állóképességet követel, nagyon durva sportág: „A srácok persze adtak tippeket, hogyan akasszuk a lábunkat, hogyan csipkedjük, ütögessük a víz alatt az ellenfelüket.” A víz alatti gatyaletépéseknél dublőrök helyettesítették a színészek testét, de a két víz alatti arcközelinél nem volt mit tenni, alá kellett merülni. „A víz eleve nem az én közegem, úgyhogy nem örültem túlzottan a fojtogatós jelenetnek. Nem tudtam, hogyan jelezzem azt, hogy tényleg mindjárt megfulladok, hiszen a szerepem szerint is ezt kellett csinálnom. De túléltem.” A vízilabdás történetszál tehát elég megterhelő volt a színészek számára, de az oldott hangulat, a csapat légköre nagy segítség volt. Az egyébként szerény és segítőkész vízilabdás fiúk azóta is piszkálják a színész srácokat: „Biztos mi is hülyén mutatnánk a színpadon.”
A történet humorát nagyrészt a Csányi Sándor által alakított Tibi hozza. „Nagyon örültem, hogy enyém a történet vicces szála, Divinyi Réka nagyon jól megírta a jeleneteimet.” Tibi nagy csibész, de a Fenyő Ivánnal közös nagyjelenetben a drámai oldalát is megmutathatta a karakternek. „Megvannak a maga indokai, hogy mit miért csinál, nem szabad ítélkezni felette. Nemcsak a hibátlanoké a világ.”
Dobó Kata - A meztelenség is természetes
Dobó Kata nem éppen legszebb arcát mutatja meg a filmben, smink nélkül, karikás, könnygáztól égő szemmel, formátlan pufajkában rohangál fel-alá fegyverrel az oldalán. A színésznő nem bánja: „A nagy sminkes korszakomat kiéltem a Csak szex-ben, és persze a ma esti premieren. (nevet) Krisztával nagyon aprólékosan átvettük a szerepet, és az egyik első dolog, amiben megállapodtunk, az volt, hogy a vörös haj nem maradhat, barnára kell festeni.” A korhű díszletek, ruhák és sminkek nagyban segítették a színészeket abban, hogy átéljék az ötvenes évek hangulatát, szóhasználatát és mozdulatait, de Dobó Katának a forgatás végére sem sikerült megkedvelnie a pufajkát.
Smink nélkül, karikás, könnygáztól égő szemmel, pufajkában Dobó Kata |
Dobó Kata szerint az ágyjelenet színészileg semmiben sem különbözik egy olyan felvételtől, amelyben mondjuk egy ajtón kell belépni. „A próbák során fel lehet rá készülni lelkileg. A meztelenség is természetes, hiszen a szexualitás az élet természetes része – és nagyon szép jelenet lett a végeredmény.” A drámai jelenetek közül Katát a zárlat viselte meg a legjobban: „Nem igazi verések nyoma volt ugyan az arcomon, de ott a cellában azért átéreztem annak az ajtónak a vastagságát. Nem volt benne tudatosság, de aznap tényleg nem ettem, amikor Haumann Péter behozta azt a tányért a rántott hússal.”
A harcászati kiképzés legnehezebb része nem a fegyverek kezelése volt, hanem amikor Dobó Kata karaktere megsebesül. „Sokat készültem erre a jelenetre, nem tudtam, hogy milyen az, amikor meglőnek. Rögtön fáj, vagy csak egy idő után? Elesik az ember? Vagy csak odakap? Hogyan esik el? Nagyon sokat gyakoroltam azt az esést.”
Mekkora lesz a siker, két különböző filmet rendezett-e a két unit, hogyan vízilabdázik Csányi Sándor és hogyan sikerült Dobó Kata esése? Minden kiderül október 23-tól, ekkor indul a Szabadság, szerelem a magyar mozikban.