5. Balsai Móni (Szenvedélyes nők)
Legyen akár Japán-mániás, szerelemben peches ápolónő (Liza, a rókatündér), menekültekkel foglalkozó szociális munkás (Jupiter holdja), baba után vágyódó örökbefogadó anya (Hat hét), kalapszalon műhelyvezetője (Napszállta), vagy házmester (Drakulics elvtárs), mi oda vagyunk érte. Mert bármennyire is visszafogottan, érzékeny gesztusokkal is alakítja a szerepeit, mindig kitűnik és átragyog a szerepen.

Idén Herendi Gábor új filmjében láthattuk a mozikban, ahol a Szenvedélyes nők legvisszafogottabbját alakította, és ahogy kritikánkban írtuk: „Balsai Móni pedig (szinte) végig hozza a tőle már jól ismert finom stílust, ha kell vicces, ha kell megtört, ő minden filmszerepében bizonyítja, hogy mozivászonra termett.” A szlovák sikerfilmből készült remake-ben egy megtört szívű párterapeutát alakít, akinek anyja és lánya is izgalmasabb életet él, mint ő, egészen addig amíg a férje el nem nagyja. „Megérkezett Gábor telefonja, hogy nem tart castingot, mert miközben készült a forgatókönyv, a producerekkel, Kárpáti Györggyel és Berta Balázzsal egyetértettek benne, hogy nekem kell alakítanom Lillát, mert ez a karakter egyértelműen én vagyok. Ez az egyik legnagyobb ajándék, amit egy színész kaphat” - fogalmazott a nekünk adott interjúban és valóban, mintha ráöntötték volna a szerepet. Reméljük a következő években is hasonló testhezálló szerepekben láthatjuk majd viszont. (MJA)
4. Demeter Villő (Véletlenül írtam egy könyvet)
300 fiatal jelentkezőből választotta ki Demeter Villőt Lakos Nóra rendező és a Véletlenül írtam egy könyvet castingcsapata az új generációs ifjúsági film főszerepére, és most már bizonyos, hogy jól döntöttek. Villőnek élete első filmszerepében nem egy átlagos gyerekkaraktert kellett megformálnia egy súlytalan meséből, hanem egykomplex, valódinak ható személyt életre keltenie, akinek fordulóponthoz érkezett a gyerekkora: Nina, a 13 éves írópalánta kívülről vagány, belülről azonban sérüléseket hordoz. Korán elvesztette édesanyját, de nem akarja kiengedni a gyászt; családtagjaival és barátaival kedves és törődő, ugyanakkor nem áll készen új emberi kapcsolatokra – legyen szó egy vele egykorú udvarlóról vagy egy új anyajelöltről, akik párhuzamosan tünnek fel a kislány életében.

Ez még egy tapasztalt színésztől is nagy teljesítmény lenne, ám a kamaszkor szélén álló kislánynak nem csupán mindezt sikerül hihetően átadnia, hanem az érzelmi felnövéstörténetét is hitelesen beteljesíti. Elragadó energiával játszik, idősebb és fiatalabb partnereivel is természetes a kapcsolata. Egy valódi fiatal tehetségről van szó, akiről minden bizonnyal még sokat fogunk hallani, ha ezt a pályát választja. (HB)
3. Mari Dorottya (Sünvadászat)
Schwechtje Mihály feszített tempójú drámájának főhőse Bogi, aki a Zeneakadémián tanul, mellette az unokatestvére két kisgyermekére vigyáz, és próbál megfelelni a sokfelől érkező elvárásoknak. Mari Dorottya pedig pont úgy viszi a hátán a Sünvadászatot, ahogyan az általa megformált Bogi egy másik család csemetéit neveli: teljes erőbedobással, hihetetlen energiákkal.

A túlhajszolt és túlterhelt lányban elképesztő belső feszültség dolgozik, Schwechtje pedig remekül ráérzett arra, hogy Mari Dorottya szavak nélkül, szúrós, elcsigázott, vagy épp kétségbeesett tekintetével tökéletesen át tudja adni ezt a kamera előtt. A Sünvadászat főszereplője remekül működik együtt a gyerekszereplőkkel, de a problémás házaspárt alakító Jakab Julival és Polgár Csabával közös jelenetei is hatásosak. Mari Dorottya átlényegült, pontos színészi alakítása így a film motorjává válik. (PVÁ)
2. Jakab Juli (Sünvadászat, Jimmy Jaguár)
Az mára már teljesen magától értetődő, hogy Jakab Juli forgatókönyvíró és dramaturgot tehetséges színészként is számon tartjuk. Sokoldalúságát mi sem igazolja jobban, mint hogy idén két teljesen különböző – független – film fontos szerepében volt látható, ahol ugyanolyan hitelességgel keltette életre a kétgyermekes dolgozó anyát, és a szektás létbe belesodródott újságíró karakterét is.

A Sünvadászat kisrealista életterében egy olyan nő alakít, aki a házassági és munkahelyi stresszét akarva-akaratlanul is az ártalmatlan bébiszitterre terheli. Döntéseivel, viselkedésével nem mindig lehet egyetérteni, de a hitelessége, a nyomás alatt szépen lassan megtörő anyai szerepére mégis könnyű rákapcsolódni. A Jimmy Jaguár démon által megkörnyékezett és teherbe is ejtett újságírójával ezzel szemben nem egyszerű megtalálni a közös hangot, viszont Jakab sajátos finomsággal és nyersességgel találja meg magában ezt a nőt, akit a racionális gondolkodása ellenére magával ragadott Dzsé - egyszerre féli, egyszerre rajong ezért az entitásért. Az már csak hab ezen az áldokumentarista-meta tortán, hogy a színésznő valódi terhessége lett belekeverve a Jimmy Jaguár történetébe, így ez a különleges szerep tényleg mindörökre összeforrt a saját valóságával is. (PJ)
1. Waskovics Andrea (Árva, Minden csillag)
Korábban is láttuk már filmekben (Jövő szerdán, Eltörölni Frankot, Szelíd), 2025 azonban egyértelműen az ő éve volt. Waskovics Andrea ráadásul két teljesen különböző arcát mutatta meg két remek filmben: az Árvában traumatizált, gyermekét féltő anyukát, a Minden csillag-ban a kapcsolódást kereső, enyhén spleenes fiatal felnőttet alakított fantasztikusan.

„Klára karaktere egyszerre misztikus, sebezhető és oltalmazó, Waskovics pedig nagyon pontosan, átgondolt eszközökkel építi fel a figurát” - írtuk Nemes Jeles László új filmjéről, amiben listánk első helyezettje a főszereplő Andor (Barabás Bojtorján) anyukáját játssza. Az Árva idősebbnek érződő, szorongó anyafigurájához képest Olasz Renátó első nagyjátékfilmjében, a Minden csillagban bizonyos gesztusait illetően egészen tinilányos, máskor pedig bizonytalan útkereső nőként remekel: Waskovics kitűnően egyensúlyozik a lánglelkű tinédzser és a megkeseredett felnőtt között. Ez a sokoldalúság meggyőzte a filmhu szerzőit, így a szavazatok alapján egyértelműen Waskovics Andrea lett az év magyar színésznője. (PVÁ)



