2014. 07. 31. Rostás Eni
Harmonikus a kapcsolatom a filmtekercseimmel
Lichter Pétert kérdeztük a Polaroidok-filmről
2014 a költők éve, legalábbis Lichter Péternél. A fiatal kísérleti filmes idei első, Rimbaud című munkájában három magyar költővel, Kele Fodor Ákossal, Nemes Z. Márióval és Mestyán Ádámmal működött együtt, és Sirokai Mátyás A beat tanúinak könyve című kötetének francia kiadásához is készített trailert. Most ismét egy slammer-költő, Simon Márton munkájából merített ihletett, és a Polaroidokat álmodta vászonra - kitárt szárnyű pillangóktól dél-amerikai vágóhidakig. A rendezőt Párizsban értük utol.
Filmhu: Hogyan jött az ötlet, hogy épp a Polaroidok alapján forgass kisfilmet?
Lichter Péter: Mindig foglalkoztatott a szöveg és kép között létrehozható kapcsolat; a költészet megfilmesítésének korlátai, buktatói. Amikor a tavalyi könyvhéten először találkoztam Simon kötetével, rögtön megkerestem a film ötletével - megtetszett a versek lecsupaszított egyszerűsége és montázsszerűsége.
Filmhu: Végül Simon Márton is részt vett a munkában?
L.P.: Többször konzultáltunk, minden tervet es ötletet megmutattam neki, de nem szólt bele a munkafolyamatba. Ő írt egy személyes szöveget, én abból csináltam egy személyes filmet. Másvalaki más filmet csinált volna.
(Képek forrása: polaroidokfilm.tumblr.com)
Filmhu: Pontosan mit lehet tudni a filmről?
L.P.: A film a szokásos módszerrel készült; régi; innen-onnan összegyűjtött super 8as filmtekercsekből és HI8as videókból lett összevágva, de most valamennyi saját anyag is forgott hozza. A film hangi világát Lukács Péter Benjámin, zenei atmoszféráját Horváth Ádám Marton készítette, ők ma a legjobb hangemberek es zeneemberek. A végeredmény 15 perc lesz.
Filmhu: Kaptál bármilyen támogatást a Polaroidokhoz, vagy teljesen önerőből készült?
L.P.: A film Muhi András es Mécs Mónika produceri támogatásával jött létre, ahogy a korábbi Rimbaud című munkánk is. Szerencsére látnak fantáziát a kísérletezésben.
Rimbaud - részlet
Filmhu: Hogy néz ki nálad az alkotófolyamat? Milyen rendezőnek tartod magad?
L.P.: Nagyon harmonikus a kapcsolatom a filmtekercseimmel, soha nem kell felemelnem a hangom. Nyugodt, barátságos rendező vagyok.
Filmhu: Mikor és hol lesz először látható a film?
L.P.: Az avantgárd filmek csak a vásznon működnek, a net csak egy reklámfelület nekik. Ezért ennél a filmnél is az a cél, hogy vászonra kerüljön: az hogy az egy pesti kocsma hátsó termében lesz
vagy egy külföldi galériában, szinte mindegy. De remélem mindkét helyen.
Filmhu: Korábban két verseskötetet is publikáltál. Foglalkozol még versírással? Milyen a viszonyod a költészettel ma?
L.P.: Ugyanazt keresem a filmben, mint a költészetben. Szerencsére itt több mindent találok. 2003 egyik kellemes őszi napján hagytam abba az írást, mert a kezembe vettem egy kamerát.
Filmhu: Melyik a kedvenc polaroidod?
L.P.: 042 Egy Buenos Aires-i vágóhíd.