Benkó Tamás, Szilágyi Gábor és Rónai Domonkos az Idál forgatásán
A legtöbb esetben irodalmi alkotásokat adaptáló kisfilmeket négy kategóriában láthattuk: mobilfilm, hétvégi film, nyári film és TV-játék. A bevezetőben említett, Mán-Várhegyi Réka Viszlát, kamaszkor! című novellájából előlépett bulimiás kamaszlány – aki az ikerpár fiatalabbik tagja, nővére a depressziós Panni – mindennapjaiba két hétvégi filmen keresztül leshettünk be. Mindketten cinikusak, bolondosak, elkeseredettek és szépek. Szilágyi Fanni Kamaszkor vége című kisfilmje is ilyen lett: nem nézi le a fiatalok szűrőjével, sokszor inkább nagyítójával vizsgált problémákat, amelyek alkalomadtán akkorára dagadnak lelkükben, hogy azon már a torkon ledugott ujj sem segít. Mégis az empátia mellett azért a humornak is jócskán jutott hely, a novellából kölcsönzött Kábel (Török Ábel) figuráján át, a film anyagát kihasználó szégyenlős fürdőjelenetig.
Nagy Zoltán és Vén Áron az Átváltozás forgatásán
A fiatalságot, a test illetve az identitás felfedezésének örömét és súlyosságát több film is témájául választotta. Benkó Tamás Van barátod? című hétvégi filmje egy érzékeny fiatal srác nemi hovatartozását boncolgatja. Buta hétköznapi helyzetek, elalvás tanulás közben, buszra várás, mégis minden valóságos. Azaz éppen, hogy kezdünk rájönni, semmi sem olyan egyértelmű, mint ahogyan korábban gondoltuk volna. Spontán helyzetek, elkapott beállítások, simogatás, félmondatok. Szavak nem is kellenek. Benkó másik kisfilmje, a Hazai Attila Mariann feneke és Szilvia szüzessége című novellái alapján készült Ideál igazán jól összeszedett munka. A két történetből egyet varázsoló Benkó jól bánik a fordulatokkal, a különböző mellékszereplők beemelésével. Játékos, izgalmas az a kapcsolat, amely kialakul a diáklány és tanára között. Számomra az egyetlen gyenge pont a Hámori Gabriella játszotta feleség szerepének túlontúl nagymértékű sztereotipizálása volt csupán. Ez pedig nem a színésznő okán történt, sokkal inkább a forgatókönyv hibája.
Szilágyi Fanni: Kamaszkor
Dudás Balázs Te következel című Tar Sándor-novella átirata szintén serdülőkori látlelet. A Szuhogyi Tünde által játszott látássérült nő és a Széles László által zseniálisan alakított iszákos, nemtörődöm apa szomszédok. A nő lisztet kér, a férfi ad, idővel magát is. Árulás történt, a legaljasabb, ami történhetett. A nő az utált apáé lett, az időközben szerelmessé vált fia helyett. Egy éretlen fiú és egy tapasztalt – mellesleg vak – nő tipikus féleértés-történetét látjuk, mégis minden pillanata hiteles. Gyűlöljük az apát, szinte érezzük izzadságát, a fiú megalázottságát.
Dudás Balázs és Becsey Kristóf a Te következel forgatása közben
A fiatalság omegája, az angyali gyermetegség áll az éppen ártatlanságukat elvesztő serdülők ellenpontján. Lázár Ervin A tolvaj című novelláját azonos címmel adaptáló Mayer Bernadette hihetetlen édes módon elevenítette meg a sokak által a mesék királyának tartott Lázár Ervin egy történetét. Kukucskáló, kerekszemű, ártatlan kisfiú és bozontos kiscicája bóklásznak a tolvajnak kitett csapdák között, míg végül a cinkos összekacsintások és furcsa álmok közepette fény derül a titokra: angyal látogatott hozzánk.
Vízkeleti Dániel forgatja vizsgafilmjét
Kisgyermekből angyal, fiatal cigánylányból fehér farkas. Farkas Franciska tűnik fel Szilágyi Fanni Tóth Krisztina novellája alapján készült Fehér farkas című kisfilmjében. Szilágyi, akárcsak a Kamaszkor vége filmek esetében, itt is rendkívüli hangsúlyt fektetett a karakterek kidolgozottságára. Hagy időt nekünk és a szereplőknek is megismerni egymást, illetve megismertetni magukat. Ezek után már minden megy magától, az együttérzés, a félelem, a becsapás – és a csodálat a metamorfózis iránt.
Rónay Domonkos és Nagy Zoltán
Nagy Zoltán Otthon van, nincs itt című hétvégi filmje Csomós Mari és Auksz Éva főszereplésével dermesztő kamaradrámává alakul. Lépésről-lépésre járjuk körbe a lakást, ezzel együtt a szereplők múltjának és jelenének különböző fejezeteit. Közben háború, nosztalgia, sérelmek és fájdalom sejlik fel. A párbeszédek néhol ugyan erőltetettnek hatnak, a színészek természetes játéka azonban elfedteti mindezt, és hagy minket belemerülni az emlékezésbe.
Az Átváltozás stábja
A melankóliát akciók követték, Dudás Balázs Benzinkút, Mayer Bernadette Valahogy összejött, illetve Nagy Zoltán Kikötő című filmjei a bűn, a halál és az irónia fogalmai körül forognak. Míg a Benzinkút mobilfilmként pörgős és spontán beállításaival éri el a kívánt feszültséget, addig a Valahogy összejött tévéjátékként a különböző beállítások, a három kamerával felvett jelenetek élő-vágásával visz bennünket közelebb a főszereplők titkaihoz. A Kikötő igazi felüdülés: a cselekmény (egy hulla bedobása a tó közepére) és az ezalatt hallott párbeszéd (pénisz tisztán tartása) abszurd össze nem illő volta ad a filmnek, a négyperces mobilfilmhez, a Mankóhoz hasonlatos csattanót, humort és iróniát.