A Futni mentem főszereplője egy megözvegyült anya (Udvaros Dorottya), aki elhatározza, hogy teljesíti férje utolsó kívánságát, és a tőle elhidegült lányaival (Lovas Rozi, Tenki Réka, Trill Beatrix) váltóban lefut egy maratont. Csakhogy egyikük sincs felkészülve a feladatra, környezetüket (köztük: Ember Márk, Bányai Kelemen Barna, Csányi Sándor) pedig sokkolja a család lehetetlennek látszó küldetése.
„Egy eléggé szétesett családról szól, ahol a szülők kevéssé figyeltek a gyerekekre, önzők voltak, a saját életüket élték, a három gyereküket elhanyagolták. A lányok ebben lelkileg sérültek, és a film elején nincs igazán jó kapcsolatuk az anyjukkal. A maraton viszont egy közös cél, ami egyesíti őket” – mondta el Herendi Gábor rendező, aki a családi összetartást emelte ki a film egyik fontos témájaként.
A romantikus komédia másik központi eleme maga a maraton. Bár a rendező inkább csak a Margit-szigeten szeret futni, lát párhuzamot a filmkészítés és a maraton között: „Mind a kettőre nagyon fel kell készülni. Akkor képes az ember egy filmet leforgatni, ha az előkészítés nagyon rendben van. Ha ott becsúszik valami hiba, akkor a forgatáson a dominó elv szerint omlik össze minden. Meg hát iszonyú jó érzés teljesíteni és befejezni egy filmet.”
Herendi Gábor és Kárpáti György a forgatáson / Fotó: Vertigo Média/Sághy Tímea
Herendi Gábor karrierje során először készít remake-et, a Futni mentem ugyanis a Nők, ha futnak (Ženy v běhu) című 2019-es cseh vígjátékon alapszik, amely hazájában az eddigi legnagyobb kasszasikert aratta a belföldi filmek között. A filmtervvel Kárpáti György és Berta Balázs producerek keresték fel a rendezőt a Vertigo Média részéről.
„Ez az első olyan filmem, ahol felkért rendezőként funkcionálok, de a történet nagyon tetszett, és Divinyi Rékával borzasztó régóta dolgozunk együtt, nekem ő mindig záloga a jó forgatókönyvnek.” Az eredeti filmből leginkább a szívet hiányolta. „Rékának az volt a központi feladata, hogy olyan forgatókönyvet írjon, aminek van egy kis mondanivalója, és legyen szíve-lelke. Ezt ő zseniálisan teljesítette.”
Kárpáti György producer felidézi, hogy a filmtervet Miklya Anna forgatókönyvíróval eredetileg még a Nemzeti Filmalapnál, majd a Filmintézetnél fejlesztették, de a gyártási támogatásig nem jutottak el vele. „Fájó szívvel tettük félre, mert úgy éreztük, egyike az elmúlt 20 év legjobb vígjáték forgatókönyveinek. De mindig ott volt a fejünkben, hogy valamit lehetne vele kezdeni, és aztán ahogy teltek az évek, nem láttuk, hogy jönnének a jobbnál jobb magyar vígjátékok. Ekkor kanyarodtunk vissza hozzá, hogy megnézzük, mi az a kompromisszum, amivel meg lehetne csinálni.”
És hogy miért Herendi Gábort kérték fel? „Megnéztük, hogy az elmúlt húsz évben kik rendezték a legsikeresebb hazai vígjátékokat. A sikert azt úgy számítom, hogy mondjuk százezernél több néző. Ezen a listán négyen maradtak, az élén Herendi Gáborral. Vele forgalmazóként már dolgoztunk a Valami Amerika 3-on és a Toxikomán is, úgy érezzük, hogy emberileg és szakmailag is kiemelkedő alkotó a magyar filmes közegen belül.”
A Futni mentem főszereplői / Fotó:Vertigo Média/Sághy Tímea
Amikor Herendi Gábor igent mondott a rendezésre, a forgatókönyvet át kellett írni, egy házon belüli fejlesztést csináltak Divinyi Réka forgatókönyvíróval. „Vígjátékot írni legalább annyira nehéz, mint rendezni Magyarországon. Réka ebben az elsőszámú. Nagy százalékkal emelte az egyébként is jelen lévő humort az alapanyagban, másrészt fantasztikus érzékkel áramvonalasította, hogy hatékony gyártás lehessen” – fogalmaz Kárpáti.
A főszerepeket három generáció tehetséges színésznői alakítják. A velük való munkáról a rendező elmondta: „Látszik, hogy mennyire jól kijönnek egymással, és hogy mennyire jó kémia van közöttük. A forgatási szüneteket is együtt töltik és nagyon jól érzik magukat. Hallom, ahogy komoly, mély beszélgetésekbe bonyolódnak. Úgyhogy ilyen szempontból nagyon-nagyon frissítő hatással vannak rám, nagyon inspirálnak.”
A Futni mentem abból a szempontból is újdonság Herendi számára, hogy először dolgozik szerényebb költségvetésű mozifilmen. „Az, hogy minden területen tudjunk spórolni, felturbózza az emberek kreativitását. Annyira precízen kell előkészíteni a filmet, hogy egy forint felesleges kiadás se legyen. Óhatatlanul kompromisszumokra készteti az embert, vannak olyan helyszínek, felvételek, amiket lehet, hogy ha ez egy nagyobb költségvetési film volna, másképp oldanék még. Ugyanakkor bevallom őszintén, egyáltalán nem szenvedek tőle, hanem kifejezetten inspiráló, hogy ennyire oda kell figyelni, és megkeresni a legjobb megoldásokat. Ki merem jelenteni, hogy ezen a filmen nem nagyon fog látszódni az alacsony költségvetés” – mondja Herendi.
A költségvetésről Kárpáti György elárulta, hogy „Az ismert, kb. 30 millió forintos nagyságrendű, szerzői függetlenfilmeknél nagyságrendekkel többe kerül, de egy hasonló kaliberű vígjáték büdzséjének harmada. Hihetetlen, hogy egy szakmailag elkötelezett stáb és színészgárda a közös ügy érdekében felül tud emelkedni az anyagi korlátokon. A néző semmit nem fog abból látni, hogy az nem egy 900 millió forintos költségvetésű film.”
Trill Beatrix és Ember Márk / fotó: Vertigo Média/Sághy Tímea
Partnerként a Vertigo Média mellé beszállt az RTL, szponzorként a film témájához kapcsán pedig olyan cégeket találtak meg, mint a futócipőket is gyártó Dorko. (Összevetésül: a tavalyi év legsikeresebb magyar függetlenfilmje, a Magyarázat mindenre nagyjából 35 millióból készült, ehhez adódott hozzá a szlovák állami támogatás.)
A főszereplők lakásait képző belső díszletek mellett a film helyszínei között olyan, a futók körében népszerű fővárosi helyekre ismerhetünk majd rá, mint a Városmajor, a Citadella vagy a Margit-sziget. A legnehezebbnek a maratoni verseny felvételeit érezte a rendező, ahol a versenyzők folyamatos mozgásban vannak. „Ezt azért volt nehéz rögzíteni, mert futás közbeni dialógok vannak benne, pláne úgy, hogy külsőben forgattuk és az időjárás megviccelt minket. Nem volt arra lehetőségünk, hogy kihagyjunk egy napot az eső miatt, úgyhogy van olyan jelenet, ahol beleírtuk a dialógusba és leforgattuk az esőben. Nem is bántam meg, mert tök jól néz ki.”
A szereplőknek értelemszerűen rengeteget kellett mozogniuk a kamera előtt, így futóedző készítette fel őket kihívásra, akivel a forgatás előtt másfél hónappal kezdték a munkát. „A lányoktól nem tartottam, de arra gondoltam, hogy Dorottyának lehet, hogy megterhelő lesz. De annyira stramm, és annyira jól viselte, hogy semmiféle probléma nem adódott a forgatáson.”
A forgatás május elején ér véget, de a filmet már most vágják. A rendező szerint minimális CGI-t fognak csak használni, így ez sem hátráltatja majd az utómunkát, a terv szerint idén november 28-án rajtolnak a futók a moziban.