Az édes-bús felütést a dokumentumszekcióban a Doktor Lala adta meg, amelynek főhőse, a nyolcvanas évek emblematikus ifjúsági műsoraiból ismert Lala bohóc (civilben Balogh László), két fronton is elkeseredett küzdelmet folytat: bohócdoktorként napról napra harcol kis védencei életéért a lehangoló kórházi termekben, miközben nyomasztja őt a bürokrácia és a projekt rohamosan ellehetetlenülő finanszírozási háttere. Mosolyt csalni a súlyos betegséggel küzdő, kemoterápián átesett gyerekek arcára olyan cél, amiért minden áldozat megéri, Halász Glória filmje azonban a nemes küldetés mellett a társadalmi és hivatali szolidaritás hiányára is felhívja a figyelmet. A vele párban futó Fehér kard központi kérdése szintén a harc, ezúttal viszont már a maga fizikai valójában. Az elesetteket védelmező legendás vak szamuráj, Zatoichi öröksége köszön vissza a Budapesten fejlesztett új harcművészet szellemiségében, amely látássérült emberek számára teszi lehetővé a hatékony utcai önvédelmet. A HBO Tóth Péter Pál rendezésében készült produkciója portréfilm Németh Miklósról, aki feketeöves vak aikido-mesterként annak szentelte magát, hogy a fogyatékossággal élők érdekeit képviselje, egész lényével bizonyítva, hogy olykor behozhatatlannak tűnő hátrányból is lehet előnyt kovácsolni.

feherkard600

Fehér kard

Míg a mókás Lala és az elhivatott edző a rászorulókért munkálkodott, egy másik összeállításban két zenei dokumentumfilm villantotta fel a spirituális fejlődés egyéb lehetséges formáit. Medgyesi Gabriella Próbaútja a hagyományos magyar népzenét játszó Dűvő zenekar és a blues iránt elkötelezett Ferenczi György és a Rackajam egymásra találásáról szól, és arról, hogy egyetlen ikaruszos buszút alatt hogyan forrnak össze a térben és időben első látásra távolinak tűnő ritmusok. Nagy Júlia VHK − Akik móresre tanították a halált című munkája ezzel szemben inkább a múlt mementója, egy generációs élményt és életérzést örökít meg. A legendás Halottkémek sikerének titkát kutató esszé a házilag barkácsolt díszletektől az egykori Rituális Színház nagyszabású víziójáig sorra veszi mindazt, ami valaha egy kicsit is meghatározta az együttes auráját, míg a háttérben a rendszerváltás körüli évtizedek korrajza bontakozik ki.

Szintén női rendező, Grosan Cristina, jegyzi azt a kisjátékfilmet, amely Vakáció a tengerparton címmel korábban a Sarajevo City of Film tehetségkutató programjának nagydíját nyerte el, most pedig a KJ13-as blokkban került levetítésre. A szituációs kamaradráma kiváló román színészek közreműködésével mutatja be egy pubertáskorú lány és szülei utolsó estéjét, amelyet közös nyaralásuk előtt otthon töltenek el. A bőröndpakolás ideje kezdetben csak a várakozás szokásos feszültségével terhes, az események azonban hamarosan drámai irányt vesznek. Hasonlóan váratlan fordulatra épül Dési András György és Móray Gábor Valaki vacsorára című bizarr rövidfilmje, amelyben Nyitrai Illés Znamenák István nem éppen szokványos vacsorameghívásának tesz eleget. A vendéglátó kínosan pedáns, a helyszínül szolgáló lakás finoman szólva is nyomasztó, de az egészben mégsem ez a legkellemetlenebb.

valaki600

Valaki vacsorára

A vacsora témája előkerül, persze merően más kontextusban, Szirmai Márton Minimáljában is, ahol a középosztály jellegzetes figurái versenyeznek abban, hogy vajon melyikük tudja legjobban beosztani saját, szűkös keresetét, itthon, 2013-ban. A kegyetlen humorral előadott karcolat egy éppen kirúgott egyetemi tanár, egy használt ruhákkal kereskedő diplomás, egy frissen végzett állástalan huszonéves és egy sokat próbált kisnyugdíjas sok izgalmas meglepetést tartogató, ám sportszerű küzdelmét követi nyomon, amelyben a dobogós helyek kiosztása az utolsó pillanatig nincs lejátszva.

Tolnai Szabolcs Erdő című, iróniától szintén nem mentes alkotása már a nagyjátékfilmek között szerepelt. A Salgó Judit újvidéki írónő elbeszéléséből adaptált szürreális kaland egy aggódó szülőpár körül bonyolódik, akiknek drogfüggő gyermeke valahogy eltűnik a nagy szerb bozótosban. A Pohárnok Gergely delejes képeivel elbeszélt mese mégsem marad komor és egytónusú, benne többek között a Minotaurus nevű, gyanús ingatlanbizniszben utazó cég a lecsúszó középosztály számára luxusotthonokat kínáló prezentációs estje skicceli fel a kiúttalanság kérlelhetetlen szatíráját.

A nyitónap végére időzített rekreációs gyakorlatként csak ezután következett a hipszter hangvételű, Schell Judittól Tompos Kátyán és Stohl Andráson át szinte felsorolhatatlan mennyiségű remek hazai színészt felvonultató romkom, a Nejem, nőm, csajom, így a MOM Park fesztiválközönsége tanulságos és trendi párkapcsolati tanácsadáson vehetett részt, míg a Művészetek Palotájában, inkább nosztalgikus légkörben, frissen felújítva pergett a százéves A tolonc.