Key Huy Quan negyed évszázad után tért vissza a színészkedéshez, a tavaly bemutatott Minden, mindenhol, mindenkor című sci-fi őrületben (kritikánkat lásd itt) nyújtott munkájáért pedig azóta már meg is nyerte a Golden Globe-ot és ázsiai férfiszínészként elsőként a SAG (Amerikai Színészcéh) legjobb férfi mellékszereplőjének járó díját és ugyanezért az Independet Spirit Awardot is. Jelenleg a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Oscar-jelöltjei között van. Mellette a Sziget szellemei színészei, Brendan Gleeson és Barry Keoghan a kategória idei nagy esélyesei.
Ke Huy Quan 2022-ben / Fotó: Inverse
Quan visszatérése szinte példátlan és egykori gyerekszínészként egészen máshogy alakult a sorsa is, mint mondjuk Macaulay Culkiné, aki hosszas lezüllés után kisebb tévészerepekkel és független filmekkel szivárog szép lassan vissza Hollywoodba, vagy épp Corey Feldmané, akivel Key Huy Quan a Kincsvadászokban szerepelt együtt, és aki manapság furcsa Michael Jackson-imitátorként égeti magát.
Azt sem tudta, ki az a Spielberg
Quan Ho Si Minh-városban (akkoriban Saigonban), kínai származású szülők gyermekeként látta meg a napvilágot. Szüleivel és nyolc testvérével 1979-ben hagyták el Vietnámot, a család Los Angelesben telepedett le. A város kínai negyedében töltött gyermekkorára boldog időszakként emlékszik vissza, viszont egy interjújában felidézte, hogy „tradicionális kínai családban nőtt fel”, ahol az érzelmek elfojtása volt a természetes. Gyakran beszél arról, hogy ezzel szemben manapság mennyire könnyen sírva tud fakadni, főképp a meghatottságtól.
George Lucas, Kate Capshaw, Key Huy Quan, Steven Spielberg 1984-ben / Fotó: AP
1983-ban vett nagy fordulatot az élete, amikor egy átlagos tanítási napon castingosok jelentek meg az általános iskolában, ahová járt. A filmesek történetesen Steven Spielberg új mozijához kerestek egy ázsiai fiút az egyik főszerepre, a 12 éves Ke Huynak azonban semmit sem mondott ez a név, mivel akkor még egyetlen filmjét sem látta a Cápa, az E.T. és az Elveszett frigyláda fosztogatói rendezőjének. Valószínűleg el sem megy a meghallgatásra, ha nem kellett volna elkísérnie rá a kistestvérét, akit jobban érdekelt a dolog. A fiú a kamera mögül bátorította az öccsét, amikor a castingos kiszúrta és megkérdezte tőle, hogy nem akarja-e ő is kipróbálni magát.
Quan édesanyja fiával ellentétben tudta, hogy egy világhírű hollywoodi rendező filmjéről van szó, és úgy gondolta, illendően kell felöltöztetnie a gyereket az alkalomra, így háromrészes öltönyt adott rá, az oldalzsebből fityegő kis aránylánccal.
„Steven kijött, és látta, hogy mennyire feszengek. Megölelt és kedves mosollyal azt mondta: Az szeretném, ha holnap visszajönnél valami kényelmesebb ruhában. Másnap így is lett, a szobában ott volt Steven Spielberg, George Lucas és Harrison Ford is. Az egész délutánt együtt töltöttük, három hét múlva pedig már egy Sri Lankára tartó repülőn ültem, útban életem legnagyobb kalandja felé” – idézte fel Jimmy Kimmel műsorában azt, hogyan lett a főszereplő fiatal segédje az Indiana Jones és a végzet temploma című kasszasikerben. Quant hatezer gyerek közül választották ki Tökmag (Short Round), a talpraesett utcagyerek szerepére, aki az ikonikus kalandor mellé szegődik a franchise második részében.
Indiana Jones és a végzet temploma (1984)
A fiú Harrison Fordról sem hallott még soha, de a forgatás során annyira összebarátkoztak, hogy a sztár még úszni is megtanította a hotel medencéjében. A forgatás alatt kezdett el taekwondózni is, a harcművészetek iránti fogékonyságának pedig későbbi karrierje során is nagy hasznát vette. A Spielberggel való munkáról összességében így fogalmazott: „Nemcsak, hogy rengeteget tanultam tőle, hanem csodálatos módon megváltoztatta az életem. Azt hiszem, nagyban neki köszönhetem, hogy ennyire megszerettem a színészkedést. Az ő filmje volt az első forgatási élményem, nagyon szép emlékeim vannak róla.”
Quan egy évvel később a korszak egyik legmeghatározóbb ifjúsági kalandfilmjében folytatta a pályafutását. A Richard Donner rendezésében és Spielberg szoros produceri felügyeletével készült Kincsvadászokban Ke Huyra a James Bond-mániás Data szerepét osztották, aki összebarkácsolt találmányaival segíti barátait a legendás kalózkincs megtalálásában. A Kincsvadászok 125 millió dollárt termelt világszerte és a 80’-as évek amerikai popkultúrájának egyik fontos alapkövévé vált, és a hatása letagadhatatlan napjaink egyik legnépszerűbb sorozatára, a Stranger Thingsre nézve.
X-Meneket tanított verekedni
Ke Huy Quan a film bemutatója után hiába hitte el rövid időre magáról, hogy Hollywood élvonalába került. Továbbra is járt a meghallgatásokra, de ezek gyümölcse mindössze néhány tévés vendégszereplés és kisebb filmszerep lett, például olyan tucatfilmekben, mint a Kőbunkó. „Nagyon frusztráló volt, hogy sosem hívtak vissza, főleg úgy, hogy a meghalgatásokon a casting director egyből felismert: Jézusom, imádtunk az Indiana Jonesban, imádtunk a Kincsvadászokban” – emlékszik vissza a sorozatos kudarcokra.
Kincsvadászok (1985)
„A késői kamaszkoromban és a korai húszas éveimben rendkívül nehéz volt szerephez jutnom, de sosem hibáztattam senki mást érte. Azt gondoltam, hogy nem vagyok elég jó, nem vagyok elég magas, nagy vagyok elég jóképű. Úgy hittem, hogy talán nem vagyok elég jó színész sem, ezért nem kapom meg a szerepeket. Fiatal voltam, magamat hibáztattam, arra vágytam, bárcsak jobb lennék. Közben eszembe sem jutott, hogy a hollywoodi forgatókönyvírók alig írnak szerepeket ázsiai színészeknek”. A meghallgatásokon alapvetően olyan karakterekre hívták be, akiknek még nevük sem volt a forgatókönyvben. Végül annyira elment a kedve, hogy teljesen feladta a színészetet és inkább visszament tanulni a Dél-Kaliforniai Egyetemre.
A filmes világnak viszont nem akart búcsút inteni, így a kamera mögött helyezkedett el kaszkadőr-koordinátorként. Egy hongkongi akciórendező, Corey Yuen vette a szárnyai alá, akivel Hollywoodban és Ázsiában is megfordult. Quan és csapata felügyelte az első X-Men és a Jet Li-féle Az egyetlen (The One) című akciófilm verekedéseit. Ez vezetett ahhoz, hogy Quan személyesen megismerhette egyik példaképét, Wong Kar Wait, akinek 2046 című filmjében rendezőasszisztensként dolgozott. A neves hongkongi rendezővel való kapcsolata egyébként a Minden, mindenhol, mindenkor „filmsztár univerzumában” is visszatükröződik, ahol Quan karatere is olyanná válik, mintha egy Wong Kar Wai-filmben szerepelne.
Mindenki, mindenhol, mindenkor (2022)
Ke Huy Quan 2018-ban döntötte el, hogy visszatér a színészethez, miután megnézte az év romantikus sikerfilmjét. A Kőgazdag ázsiaiak (Crazy Rich Asians) annyira lenyűgözte, hogy háromszor is elment rá a moziba: „Mindhárom alkalommal elsírtam magam. Az egyik oka az volt, hogy én is ott akartam velünk lenni a vásznon.” Huszonöt év kihagyás után újra elkezdett castingokra járni, és rövid időn belül landolt az ölében a Daniels-rendezőpáros eszement multiverzumos komédiájának férfi főszerepe. „Úgy éreztem, hogy ezt a szerepet nekem írták. Emlékszem, egészen hajnali ötig olvastam a forgatókönyvet, ültem a kanapén és elképzeltem, hogy mit akarok belevinni ebbe a karakterbe és a három különböző változatába” – mondta el egy interjúban.
Mosodából az Oscar-jelölésig
Quan két hónappal a meghallgatás után meg is kapta Waywond Wang, a Michelle Yeoh által játszott kínai-amerikai mosdásnő, Evelyn mamlasz férjének szerepét, aki a főhősnőhöz hasonlóan több, teljesen eltérő verzióban létezik a film különböző dimenzióiban. A harmincnyolc napos forgatásra nagy kihívásként emlékszik, néha egyetlen jeleneten belül pár másodperc alatt kellett a különböző személyiségek között váltakoztatnia, ráadásul harcművészeti tudását is be kellett vetnie.
Mindenki, mindenhol, mindenkor (2022)
A színész egy Margot Robbie-val készült interjú hatására döntött úgy, hogy egy testmozgás-szakértőhöz fordul segítségül annak érdekében, hogy minél jobban meg lehessen különböztetni Waymond eltérő személyiségeit. „Lenyűgöző volt, a folyamat azzal kezdődött, hogy elolvasta a forgatókönyvet, aztán mindig kiválasztott nekem egy bizonyos állatot, amit utánoznom kellett”. Az „üzletember Waymond” megformálása közben például egy rókát képzelt el, az „adóügyi Waymondhoz” mókust választottak, az „alfa Waymond” pedig egy sasról lett mintázva. „Házifeladatként YouTube-videókat kellett néznem ezekről az állatokról”. A végére már a különböző mókusfajtákat is meg tudta különböztetni az alapján, hogy mennyire hegyes a fülük.
A film emlékezetes, egysnittes övtáskás verekedését viszont a leghíresebb ázsiai akciósztár ihlette: „Sok Jackie Chan-filmet néztem. Az összes filmjét láttam. Nagyon jól tud fegyverként alkalmazni olyan hétköznapi tárgyakat, mint a szék vagy az asztal. De soha nem jutott eszébe, hogy egy övtáskával verekedjen. Ezt nagyon klassznak tartottam, amikor olvastam a forgatókönyvben.”
Ke Huy Quan a Golden Globe átadón (2023)
Érdekesség, hogy Danielsék kezdetben még Jackie Chant akarták a főszerepre, mielőtt úgy döntöttek, hogy megfordítják a sztori felállását, a férj helyett a feleség kapja a központi szerepet, amire Michelle Yeoh-t választották ki - mellé pedig egy egészen más típusú férjre volt szükség, akiről elsőre nem feltételezné az ember, hogy akcióhősként és tragikus hősszerelmesként is ugyanúgy megállja a helyét, mint tutyimutyi papucsférjként. Ke Huy Quan pedig mindegyik változatában fényesen bizonyított.
Amennyiben Ke Huy Quan március 13-án megkapja az Oscar-díjat, akkor ő lesz a második ázsiai származású színész, akit a legjobb férfi mellékszerepért díjaz az Amerikai Filmakadémia (az első a kambodzsai Haing S. Ngor volt, aki 1985-ben nyerte meg a díjat a Gyilkos mezők című filmért). De bárhogy is legyen, az elkövetkező időszakban egészen biztosan elfoglalt lesz, mivel szerepet kapott Anthony and Joe Russo Electric State című filmjében, a Marvel-féle Loki második évadjában, és szintén Michelle Yeoh oldalán lesz látható az American Born Chinese című Disney+-os sorozatban is.